Avatar billede soenderskov Seniormester
23. maj 2021 - 14:30 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Ny hdd til bærbar hvilken?

Har en gammel bærbar.

Den har en 2,5" hdd tror jeg. Mekanisk
Måler ca. 70x100mm

Der står  sata 3 gb/s eller hvad det nu hedder.

Vil gerne have en ssd?
Avatar billede KHN Guru
23. maj 2021 - 15:03 #1
Hvilken model er det?
Hvor gammel er bærbar pc?

Højreklik på start og venstreklik på kør (eller hold windows-logo nede og tryk R) - Skriv i boks: dxdiag og venstreklik på OK.
Det viser information om din pc.
Avatar billede INK Ekspert
23. maj 2021 - 15:20 #2
Jeg ville købe denne
https://www.proshop.dk/SSD/Samsung-870-EVO-25-SSD-500GB/2914940

Evt. større hvis du har mange data.
Avatar billede soenderskov Seniormester
23. maj 2021 - 16:15 #3
Det er en  HP Elitebook 8460p
Intel core i5-2520m cpu 2.5 GHz (4 CPUs)

Med Intel HD graphics 3000

Er det oplysninger nok ?

Ja INK har jeg godt kigget på men er i tvivl Hvad der er bedst til denne pc uden at overdimensionere og om den passer i pc'en
Avatar billede claes57 Ekspert
23. maj 2021 - 17:30 #4
det kan ikke betale sig at købe en ssd mindre end 500gb - og til den næste pc, så kan du flytte den til et eksternt kabinet, og bruge til backup (du ved godt, du bør, og gør?)
Avatar billede poko1 Ekspert
23. maj 2021 - 18:19 #5
Du kan roligt købe den som ink  i #2 foreslår den er ligetil at udskifte!
Avatar billede soenderskov Seniormester
23. maj 2021 - 22:15 #6
Men kan se nu at den faktisk har en plads i modsatte ende at hdd som hedder m2 ? Har googlet lidt, kan den bruges til ssd disk? Og vil den ikke både være hurtigere og bedre ?
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2021 - 23:55 #7
Er du sikker på, at du har en M2 disk i en gammel bærbar?
M2 er en SSD som  sidder på bundkortet.
Avatar billede soenderskov Seniormester
24. maj 2021 - 02:36 #8
Ja det står også under specs hvis man Google det. At den har mulighed for solid state drive dog står der 128/160gb ? Måske fordi de ikke var større dengang ? Den har i hvert fald et fysisk slot som hedder m2. Det kan jeg se når jeg åbner den bærbare
Avatar billede poko1 Ekspert
24. maj 2021 - 07:02 #9
Er du i stand til at sætte M2 til første Boot? så burde 160 GB være tilstrækkeligt især hvis du husker at gemme dine data på din HHD.
Jeg bruger under 60GB til mit Windows 10Pro.
Ps. undersøg ellers om det er muligt at opgradere BIOS Til en større M2!
Avatar billede soenderskov Seniormester
24. maj 2021 - 10:34 #10
Okay så den samsung 980 pro 1 tb jeg er ved at købe, den får jeg intet ud af hvis bios ikke kan opgraderes?

Hvor kan jeg se hvor stor en hdd den kan se i m2 slottet
Avatar billede poko1 Ekspert
24. maj 2021 - 10:52 #11
Jeg ville nu have undersøgt hvor stor den kunne være først men du har jo muligheden for at prøve! ellers kan du måske fortryde købet?
Avatar billede soenderskov Seniormester
24. maj 2021 - 11:23 #12
Men hvordan undersøger jeg hvor stor den kan være ?
Avatar billede poko1 Ekspert
24. maj 2021 - 11:35 #13
Spørg HP
Avatar billede soenderskov Seniormester
24. maj 2021 - 12:14 #14
Kan man vedhæfte et billede herinde
Avatar billede KHN Guru
24. maj 2021 - 12:16 #15
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. maj 2021 - 13:05 #16
M.2 er en formfactor - grænsefladen kan være sata eller pcie - den sidste er klart hurtigst. Nogle bærbare har M.2 til et netværkskort.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2021 - 14:53 #17
Prøv at se, hvad Speccy kan finde ud af.
https://www.ccleaner.com/speccy
Avatar billede soenderskov Seniormester
25. maj 2021 - 17:46 #19
Det bare en computer som min pige på 6 bruger til roblox og star stable ..
Men den er siiiindsygt langsom til at reagere på alt og blæser tånser derud af
Avatar billede INK Ekspert
25. maj 2021 - 19:19 #20
#19
Jeg ville tage sikkerhedskopi af evt. filer og så foretage en ny ren installation af Windows 10.
Avatar billede soenderskov Seniormester
25. maj 2021 - 19:36 #21
Yep men det faktisk kun 6mdr siden hvor computeren kørte godt for en kort stund. Tænker en ssd vil hjælpe meget på hastigheden. Ved bare ikke om der kan komme en m.2 disk i. Er kommet i tvivl om det er sådan en port jeg har i bunden af pc
Avatar billede INK Ekspert
25. maj 2021 - 19:42 #22
Der er tilsyneladende kun SATA II med 3 Gb/s. En SSD disk er mindst SATA III med 6 Gb/s, så ved ikke om det er umagen værd. Det vil nok give en hurtigere opstart, men
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
26. maj 2021 - 09:59 #23
#22: Det er fint med SATA II controller, hvis Rapid mode aktiveres i Samsung Magician. (Et program der skal/bør installeres sammen med Samsung EVO SSD'er.)
Rapid Mode bruger RAM'en som cache til SSD'en.
Kræver dog minimum 8 GB ram, helst mere, da noget af RAM'en bliver reserveret til formålet.
Avatar billede soenderskov Seniormester
27. august 2021 - 12:15 #24
Jeg geninstallere og ser hvad der sker, ellers skal løsningen med ssd prøves med samsung magician

Tusinde takker for jeres input