Avatar billede oscarkogi2007 Juniormester
24. maj 2021 - 21:51 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Error code 0xc000021a

Hejsa, jeg er begyndt at få en blue screen of death med error code 0xc000021a.

Jeg har prøvet rigtigt mange ting også en del ting i cmd prompt.

Det eneste måde jeg har kunne komme ind på pc'en er ved at starten den i den startup setting der hedder "Disable driver signature enforcement."

Som sagt har jeg prøvet en del.
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe.
Hvis i skal bruge mere information så skriv det endelig.

på forhånd tak :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. maj 2021 - 22:10 #1
Ja noget tyder jo på du har fået en "skæv" driver ind.

Du må prøve at huske hvilke drivere du installerede, da problemet opstod - og så gå i enhedshåndteringen, højreklikke på enheden og vælge "Egenskaber". Vælg så fanen "Driver" og se om du kan vælge "Annuller driveropdatering".

Det er typisk WiFi, LAN og Video driver man opdaterer... - men det kan for den sags skyld være hvilken som helst af dine enheder der laver balladen. Alt for ofte ser jeg folk installere "fake" VPN progarmmer - disse laver en software driver, og disse fejler ganske ofte.

Hvis vi skal spore os ind på den nærmere enhed, må du registrere hvad der skrives, ud over fejlkoden - den siger nemlig ingenting.
Eller til nød finde en af DMP filerne og dele... - den indeholder også gerne info om, hvilket drivermodul der fejlede.
Avatar billede oscarkogi2007 Juniormester
24. maj 2021 - 22:26 #2
Tak Ole, hvor kan jeg finde mere info om hvad der fejlede.

Jeg har nemlig ingen ide om hvad det kunne være.

Har prøvet at opdatere mine grafikkort drivere og tjekket at windows er up to date.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2021 - 10:37 #3
Har du tjekket på producents hjemmeside om der findes nyere drivere. Hvis pc er +10 år gammel er det ikke uanmindeligt at man skal fifle med det for at få det til at virke. På en ældre pc var jeg nødt til at deaktivere en kortlæser og fjerne en driver for ikke at få fejl.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. maj 2021 - 17:40 #4
Som sagt - har du mulighed for at finde DMP filerne (søg på din PC - find den nyeste) og dele den, kan den undersøges nærmere.

Men systemet er tilsyneladende afhængig af en driver uden signatur. Hvis du kører sigverif.exe programmet, kan du måske få et hint om hvad det er for en driver.
Avatar billede oscarkogi2007 Juniormester
25. maj 2021 - 19:10 #5
Jeg prøvede at køre den der sigverif. Den siger 2 filer er ikke blevet digitalt signeret.
Det er: nvcpl.dll og den anden er noget razer ligegyldigt.

Jeg kan se nvcpl.dll er en nvidia display adapter fil.

Er der en måde jeg kan få verificeret den fil.
Og kunne den have noget med det hele at gøre?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. maj 2021 - 21:31 #6
Det kan sagtens have alt med det at gøre. Og for den sags skyld også den "Razer ligegyldigt" fil du har fundet. Du er nødt til at identificere begge filer, for der bør (læs: må) ikke være usignerede filer på et system, med mindre der er en meget meget god grund.

Nvidia udgiver ikke usignerede drivere, så den driverfil du har må stamme et andet sted fra - enten fra en uautoriseret driver, modificeret af nogen til et bestemt forhold.. - eller måske ligefrem indeholdende noget malware.
Det samme gælder også "Razer ligegyldigt" filen. Sådanne driverfiler fra store, anerkendte producenter MÅ simpelthen ikke være usignerede.

Hvordan du fjerner dem - det kan blive svært at svare på, da det ikke vides hvordan de er installeret. Med lidt held kan du fjerne det via "Programmer og funktioner". Jeg ville fjerne alt du har installeret fra Razer og Nvidia. Når det er gjort, kan du tjekke igen med sigverif.exe programmet. Findes de stadig (efter en genstart), har du et problem.

Du kan nu forsøge at installere de ægte drivere fra producentens hjemmeside (Nvidia: https://www.nvidia.com/Download/index.aspx - Razer: https://support.razer.com/ ) - er du heldig vil de kunne overskrive de usignerede filer. Er det ikke tilfældet, må du spore de fysiske filer, fjerne dem, og se hvad systemet siger til det.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2021 - 21:46 #7
Er det gammel grafik kort du kører med?
Supporter Windows 10 kortet?
Avatar billede oscarkogi2007 Juniormester
25. maj 2021 - 21:57 #8
Jeg har et forholdsvist nyt grafikkort. Jeg har et geforce gtx 1660 super ventus fra msi.

Og alle nvidia drivere jeg kører er fra deres egen software.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2021 - 22:05 #9
#8 Det burde der ikke være problem med så.
Da du opdaterede driver og software sørgede du så for at få fjernet det gamle der lå, inden nyt kom på?
Avatar billede oscarkogi2007 Juniormester
25. maj 2021 - 22:07 #10
Nej altså der stod bare på deres software der var en ny driver klar. Så downloadede jeg den bare. That’s it.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2021 - 22:13 #11
#10 Ok.
Så ville jeg som Ole også skriver fjerne alt med Nvidia og Razer.
Personligt bruger jeg Revo Uninstaller Free til at fjerne programmer.
Og driveren fjerner man fra enhedshåndteringen.
Jeg vil fjerne indtil den ikke kan fjerne mere.
Herefter genstart af pc.
Når den er oppe så installeres den nyeste driver med tilhørende software.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2021 - 22:16 #12
Bruger den frie udgave her https://www.revouninstaller.com/revo-uninstaller-free-download/
Programmet laver en almindelig afinstallation. Når dette er udført scannes computeren for efterladenskaber som ikke normalt fjernes. Det sker i både fil system og indstillinger i registeret. Jeg bruger selv indstillingen "avanceret" når der skal scannes.
Har aldrig oplevet der blev fjernet for meget i alle de år jeg har brugt programmet.
Avatar billede oscarkogi2007 Juniormester
26. maj 2021 - 21:08 #13
Jeg har prøvet at slette mine Nvidia drivere, og downloade dem igen selvfølgelig.
Og sekundet de var downloadet igen spottede Sigverif nvcpl.dll igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. maj 2021 - 22:05 #14
Brugte du tilføj fjern eller Revo?
Avatar billede oscarkogi2007 Juniormester
26. maj 2021 - 22:24 #15
Jeg deletede via Revo.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. maj 2021 - 07:01 #16
Jeg har været lidt omkring og læse, og det ser faktisk ud til at netop nvcpl.dll ikke er digitalt signeret i visse af nvidias drivere.

Jeg har selv et tudsegammelt GeForce210 på min digitaliserings-PC - den har jeg været ude og undersøge. nvcpl.dll er helt tilbage fra 2016, men ER digitalt signeret.

Jeg vil tro det er en fejl fra nvidias side af, at der en gang imellem smutter en usigneret fil igennem. Og hvad gør du så ved det?

Jeg ville stadig ikke selv bryde mig om at køre med den, så jeg ville kraftigt overveje at prøve en af de ældre drivere. Det gør næppe den store forskel for dit grafikkort.
Men modstræbende må jeg også nok sige at du sandsynligvis ikke har dit problem fra denne fil, så du KAN også vælge at køre videre med den.

Det mest direkte svar på dit oprindelige problem jeg kan give, er derfor igen DMP filerne - hvis vi kunne få fat på en af disse, kan vi formentlig se hvilket specifikt drivermodul den går ned på.

....Eller vi kan gå efter den anden usignerede fil fra Razer, og lave samme undersøgelse med den... - hvad var det den hed?
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2021 - 07:17 #17
Lyder som om at alt er blevet korrupt med registreringer og kan nok stamme fra malware som har tilføjet sig til Windows 10 via en browser og måske sidder der tilføjelses-program, som vi kender dette er browser extension, dette er typisk set fra Internet Explorer (ofte)/Chrome/Firefox.

Hvis simpelt afinstallering af Nvidia og genstarte pc og installere om på Nvidia ikke hjælper, er det sikkert registrerings korruption ud fra tredjepart installering. Det kan være alt fra gratis programmer til ikke selv installeret programmer til browser udvidelse som er blevet tilføjet uden yderligere tiltag fra din side.

Dette kan skyldes at man ikke benytter browser udvidelse til at benskytte sig imod malware hjemmesider. Eksempler på hvordan du kan tilføje uBlock Origin udvidelse og aktivere stop reklamer og malwares:
https://youtu.be/wgWhVDSZVXs

For at kunne rette problemet er stort set benytte måske gratis Malwarebytes og se om den finder noget:
https://www.malwarebytes.com/mwb-download/thankyou/

Det hurtigste løsning vil være at opgrader til seneste Windows 10 version 21H1 ved hjælp af Microsoft værktøjet:

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

-Benyt venligst "Download værktøjet nu". Starte den, og fortsætte, og vælge opgrader for at starte seneste opgradering. Husk, at sørge for at vælge behold mine filer.
ALTID: Men før dette, ofte hjælper det alt tage backup af dine programmer og filer, hvis alt skulle gå galt, har du dem.

--

Alternativt, hvis du ikke vil gennemgå med fejlfinding, kan du prøve se om du kan Nulstille din Windows 10. Dette betyder, at man mister installerede programmer og starter helt frisk om på din Windows 10. Herefter kan du prøve se, om opgradering kan starte som beskrevet før.
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2021 - 07:25 #18
Seneste Windows 10 version 21H1 har ikke vidst ikke Internet Explorer, og Microsoft har planer om at fjerne den komplet i år 2022. Men jeg tror at den vil stadigt have "Internet Indstillinger". Selvom den ikke er med som standard.

Internet Explorer benyttes stort set ikke længere og kan sagtens deaktiveres fra Programmer og funktioner ved hjælp af Kontrol panel gå til Programmer og funktioner, og videre til valg højre side derinde, tryk på "Slå Windows feature til og fra".
Derinde kan man deaktivere Internet Explorer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. maj 2021 - 08:06 #19
#17 #18 jeg vil ikke afvise at der også kan være problemer med malware m.m.

Men det lyder forkert, når symptomerne på maskinen er at den kan starte op og køre fint, hvis man slår "driver signature enforcement." fra. Det peger entydigt mod at systemet går ned på en ikke signeret driver under normal opstart.

Malware og browsere er i min optik rent gætteri her.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2021 - 12:11 #20
#15
Hvad sker der hvis du fjerner Nvidia og Razer der er problemet, og så lader Windows 10"løse problemet bagefter?
Det vil sige du ikke skal installere den nyeste software til Nvidia fra deres side.
Avatar billede oscarkogi2007 Juniormester
27. maj 2021 - 14:36 #21
Så skal jeg prøve at afinstallere Nvidia og Razer helt?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2021 - 15:53 #22
#21 Ja det havde jeg forsøgt med Revo uninstaller.
Du husker at scanne når programmet er fjernet og sletter alt hvad der findes med Revo?
Når dette er gjort lader du Windows styre hvad der skal ske.
Avatar billede oscarkogi2007 Juniormester
27. maj 2021 - 16:35 #23
Til dem der har det samme problem. Jeg valgte at geninstallere Windows det hjalp.

Tak for alle jeres inputs.