Avatar billede jonasq1 Mester
27. maj 2021 - 12:52 Der er 11 kommentarer

Hjælp til index

Hej alle
https://1drv.ms/x/s!AtBKRX84-lwegpZ18P7s9rCYkO29nw?e=OpptId

jeg har det problem at jeg gerne vil have mit excel til at sortere datoer efter den rigtige orden  men når den gør det skal de også flytte nole værdier i en anden kolone jeg kommer med et eksempel

16-05-2021 ligger jo før d. 24 og 28 men værdien i kolone c er jo ogsåc og skal flyttes med op i samme kolone altså c men skal stå før 24 og 28 håber dette giver mening
Avatar billede kim1a Ekspert
27. maj 2021 - 13:05 #1
Du skal blot markere hele området der skal sorteres og så vælge din sorteringskolonne.

Hvis du gerne vil have det til at ske automatisk skal du enten bygge VBA eller have en skygge-tabel som er din sortering - det sidste er dog besværligt idet du skal tage højde for doubletter af datoer.
Avatar billede jonasq1 Mester
27. maj 2021 - 13:17 #2
lyder fint men jeg tror ikke jeg er med på hvordan jeg gør det
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. maj 2021 - 13:23 #3
Eller, hvis du har Microsoft 365 (engelsk)

=SORT(A2:C5;1)
Avatar billede jonasq1 Mester
27. maj 2021 - 13:32 #4
kan jeg lokke dig til at skrive den i excel så jeg kan se det? mange tak for hjælpen
Avatar billede perwolf Forsker
27. maj 2021 - 15:55 #5
Lav det om til en tabel. Markér alle dine kolonner, også overskrifterne, og tast Ctrl+T.
I en dialogboks bliver spurgt, om der er overskrifter, og det siger du ja til.
Du har nu en tabel, hvor du kan sortere efter valgfri kolonner, idet der ud for hver kolonneoverskrift er en dropdown, hvor du kan filtrere efter alfabetisk orden m.v.
Avatar billede perwolf Forsker
27. maj 2021 - 15:58 #6
Fik nu klikket på linket i #1...
Du skal følge anvisningen som ovenfor, men markér kolonnerne med knappen Format as table.
Avatar billede jonasq1 Mester
27. maj 2021 - 22:35 #8
okay jeg kan godt få den til det men hvis jeg ændre de tal den sortere fra køre den ikke automatisk kan man øse dette nye problem? mange tak
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. maj 2021 - 05:34 #9
Det ville hjælpe hvis du skrev, hvem du henvender dig til.
Avatar billede jonasq1 Mester
28. maj 2021 - 08:24 #10
det var mere et spørgsmål generelt. Men hvis jeg skal have sorter til at virke rigtgt så skal den ikke sortere tomme celler altså "". den skal altså sortere alt andet end de tomme i kolone 1 altså koone a
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. maj 2021 - 10:50 #11