Avatar billede nu_igen Professor
29. maj 2021 - 10:56 Der er 47 kommentarer

Smartphone uden kamera?

Hej
Jeg ved godt at dyre mobilos kan tage fine billeder. Det har jeg ikke brug for, fordi jeg har andet avanceret fotoudstyr og tager ingen selfies :-). Vil gerne købe 2 ens mobilos til min mand og mig. Vi er begge over 80, bruger mest IP telefoni og har kun en mobil til sms fra pakkelevering, lægehus koder og alt det kram, der åbenbart kræver en smartphone i dag. (Samsung Galaxy J3).
Jeg leder efter en betjeningsvenlig smartphone, fordi vores har en forældet version, der ikke kan opdateres. Derfor bruger jeg p.t. Mobilpay på ipad.
Jeg kan ved sammenligning se at smartphones bliver dyrere, jo bedre kameraer.
Hjælp mig med at finde en smartphone til VORES behov.
God weekend ..... endelig sol!
Ingeborg
Avatar billede nu_igen Professor
29. maj 2021 - 11:08 #1
https://www.elgiganten.dk/product/mobil-gps/mobiltelefoner/47796/doro-7031-mobiltelefon-rodhvid
Vil det være noget for os? Går ud fra telefoni og sms er ok?
Ingeborg
Avatar billede nu_igen Professor
29. maj 2021 - 11:08 #2
Alle andre smartphones kan jo snarere betragtes som mini computere?
Ingeborg
Avatar billede INK Ekspert
29. maj 2021 - 11:12 #3
Avatar billede kurt54 Ekspert
29. maj 2021 - 11:22 #4
Motorola Moto G8 Power smartphone 4/64GB  er et fund til den pris - jeg købte en i efteråret til 1397kr -hvilket jeg syntes var en god pris. Den havde android 10 men er nu på android 11 - så det varer nok længe før styresystemet er forældet. Og kameraerne behøver man ikke at bruge...
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2021 - 12:06 #5
Ja 2 mobiler til 1500 kr er nok det billigste man kan gøre det til :-)
Avatar billede nu_igen Professor
29. maj 2021 - 14:59 #6
Jeg er ikke ude efter det billigste, men efter EB telefon, der dækker mit behov, uden at skulle betale for stor lagringsplads eller dyrebkameraer. Nu er vi jo næsten blevet tvunget til at kunne downloade Corona pas .
Jeg har kigget på DORO, MEN KAN IKKE GREJE FORSKELLEN MELLEM MOBIL OG SMARTTELFON.
Avatar billede nu_igen Professor
29. maj 2021 - 14:59 #7
Undskyld EB = en
Avatar billede fase Professor
29. maj 2021 - 15:40 #8
Alle de viste er smarttelefoner/smartphones. Motorolaen er den billigste og Doroen er med store ikoner, som er nemme at betjene.
Avatar billede nu_igen Professor
30. maj 2021 - 08:42 #9
Årsagen til skift af telefon er at android versionen er for gammel og ikke kan opdateres. Det har JEG brug for til Mobilpay, som jeg derfor klarer via min Ipad. Vores behov for smartphone med alle dens features er yderst begrænset. Vi har et basis abonnement hos TELMORE uden data tilkøb.
Samtidig er min mand ikke så it kyndig, han har “haft personale til det”, så han har mig til at hjælpe sig. Derfor vil jeg gerne have at vi også fremover har ens telefoner.
Nu har jeg kigget på forskellige modeller af DORO, fra 8035-8050-8080. Det lader til at alle opfylder det jeg ønsker. Men jeg har ikke fundet ud af hvilket styresystem og versioner disse telefoner har, indtil jeg læser dette:
“ Vælg mellem Android og Doros eget styresystem
Brugeren kan vælge mellem en traditionel Android-brugerflade, og så Doros eget styresystem, som er skræddersyet til ældre mennesker med store, kontrastrige ikoner”
Det er da til at blive forvirret af.
Er det et valg man foretager ved købet?
Har hidtil læst tallet 5,7 ved telefonernes specifikation. Er det Android versionen? Hvis det er tilfældet, kan den ikke køre Mobilpay.
Håber at nogen har en DORO, SELVOM DET IKKE ER EN EKSPERT SMARTPHONE 🥺
Avatar billede nu_igen Professor
30. maj 2021 - 08:47 #10
MOBILPAY KRAV
“ MobilePay-appen virker med følgende operativsystemer:

iOS (iPhone)

11 eller nyere

Android

6 eller nyere”
Avatar billede claes57 Ekspert
30. maj 2021 - 09:06 #11
Doro er bare et design på Android, hvor de giver let og tydelig adgang til apps. Reelt er doro bare en app/skin der viser udvalgte ting.
Telefonen er under overfladen en almindelig Android, og opdateres som det.

Pas på med priserne - mange billige har også et medfølgende, dyrt telefoni abonnement som i ikke skal have. Så det skal være pris uden abonnement, i går efter.
Avatar billede INK Ekspert
30. maj 2021 - 09:08 #12
Så vidt jeg husker, skal mobilepay have adgang til wifi eller mobildata. Kender ikke dit telefon-abonnement, men undersøg om der er data i abonnementet.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2021 - 09:11 #13
Hvis i bruger Android nu vil det formodentligt forvirre at ændre på systemet vil jeg mene.
De Android telefoner der vises i tråden her, kører Android 10 og som jeg læser det kan de opdateres til version 11 hvilket vil sikre apps i lang tid fremover.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2021 - 09:22 #14
#9 Tallet 5,7 du beskriver er formodentligt  diagonal målet på skærmen.
Jeg har prøvet at søge på Doro modeller, og for at være ærlig er det svært at gennemskue hvilken Android version de reelt kører.
Kan dog se At Doro 8050 https://www.computersalg.dk/i/7046006/doro-8050-smartphone-4g-lte-16-gb-microsd-slot-5-45-1440-x-720-pixels-ram-2-gb-13-mp-5-mp-frontkamera-android-sort?gclid=Cj0KCQjw78yFBhCZARIsAOxgSx0gnlbdlgUjsOVx60aIERjyGg1uxcrQYzBwtQAq1TobNaCvn9rJx54aAqmXEALw_wcB&gclsrc=aw.ds kører Android 9.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2021 - 09:40 #15
Ser ud til Doro 8035 kører Android 7.1 Nougat android system
Doro 8080 kører i følge det jeg læser Android 9.
Men spørgsmålet er vel i grunden hvilket udseende man vil bruge?
Vil man købe en der minder om det man har, eller vil man købe en med en helt ny brugerfalde?
Ny brugerflade vil jo give en tilvænning for at bruge.
Avatar billede nu_igen Professor
30. maj 2021 - 09:55 #16
Tak for svarene
Selvom både manden og jeg har en Samsung Galaxy, er betjeningen slet ikke ens, hvorfor jeg fjumrer rundt, når jeg skal tage mandens telefon. Det er ikke samme versioner vi har.
#12. Vi har ingen data på vores abonnement, som er et basis abonnement til 29 kr. pr. måned. Uden data, som kan tilkøbes. Vi har ikke brug for det. Har ikke mobilen som fast medbringsel :-). Mobilpay kan vi bruge herhjemme via WiFi og på Ipad.
Tak for oplysningerne om Android versionerne.
Det er ikke for at købe det billigste, men for at købe det, der er nemmest for os at håndtere.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2021 - 10:02 #17
#16 "Det er ikke for at købe det billigste, men for at købe det, der er nemmest for os at håndtere."

Lige præcis.
Personligt ville jeg da så kigge i en Elgiganten om den Motorola G8 var noget der kunne bruges. Det er ikke ulovligt at kigge og afprøve før køb.
God jagt.
Avatar billede fase Professor
30. maj 2021 - 10:08 #18
En anbefalingsværdig smartphone kunne være:
https://www.proshop.dk/Mobil/Motorola-Moto-G30-128GB-Dark-Pearl/2934598?cid=3ec1b660-8f88-4a05-b467-a7803f104d54
Dan har Android version 11, som er den nyeste endnu , der er en version 12 på vej. Prisen er rimelig, og batteristørrelsen er god.
Doro 8080 ville jeg foretrække frem for 8035 fordi den er forsynet med en nyere Android version.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2021 - 10:26 #19
Tillæg til #17 Og kig selvfølgelig på også på Samsung A21 når du alligevel er der :-)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
01. juni 2021 - 02:55 #20
Vælg en med en stor skærm. Fx.
Samsung A21S 999 kr, tilbud i denne uge
https://www.power.dk/mobil-og-foto/mobiltelefoner/samsung-galaxy-a21s-blaa-32-gb/p-1073261/
Køb uden abonnement og forsikring og panzerglas og hvad de ellers vil sælge, men opgrader jeres abonnement til et med data. Oister har fx. abonnement med 2timer, 2GB til 49 kr.
Avatar billede nu_igen Professor
01. juni 2021 - 08:27 #21
Tak for svaret.
Hvad betyder det reelt for mig at have data i mit abonnement?
Hvad betaler man for ved at have data?
For at gøre det nemmere at svare, spørger jeg:
1. Er det en wifi forbindelse? Det bruger jeg til hvad?
2. Jeg skal kunne ringe og modtage sms og det kan jeg uden data.
3. Mobilen bruges mest til at modtage sms om pakkelevering og koder til nøgle App.
4. Aldrig til at tage billeder.
5. Telmore basis abonnement til omkring 300 kr pr. år.
6. Hvorfor betale til noget, jeg ikke har brug for? Har avanceret fotoudstyr, Bredbåndstelefoni, til  5 trådløse B&O, GPS (TOMTOM). Jeg kunne ikke tænke mig at bruge mobilen som PC.
LÆSES det som om jeg er nærig, når jeg ikke vil hænge på et abonnement, som jeg ikke har brug for? Det er måske derfor jeg ville have råd til det 🤗
Avatar billede fase Professor
01. juni 2021 - 08:52 #22
Du kan bare beholde dit nuværende abonnement, som er uden data.
Telefonen er med wifi forbindelse, det er en del af telefonen.
Kameraet er også en del af telefonen. Di kan bare lade være at bruge det.
Når du kobler til din wifi, har du data adgang under samme abonnement som til din computer. Det betyder, at du kan bruge data gratis, så længe du er inden for rækkevidden af din wifi forbindelse.
Avatar billede nu_igen Professor
01. juni 2021 - 08:53 #23
Jeg har nu prøvet at google SMARTPHONE Für Senioren.... på tysk. Her kommer der nye muligheder, skrabede, som det jeg efterlyser:
NOKIA 2720 og DORO 7080. Begge klaptelefoner og med mindre lagerkapacitet.
Ved NOKIA kan jeg ikke gennemskue om KAIos styresystemet går i spænd med MobilPay?
Det kan også undre mig, at ingen har foreslået disse telefoner?
Ingeborg
Avatar billede fase Professor
01. juni 2021 - 08:57 #24
For at bruge mobilpay skal styresystemet være enten Android eller Ios til Apple.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. juni 2021 - 09:15 #25
Hopper af tråden her.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. juni 2021 - 09:18 #26
Og grunden til jeg gør det er fordi som jeg forstår det så ønskes det at telefon også skal kunne understøtte mobilepay. Den Ipsd der bruges nu stopper måske snart med at support mobile pay. Og så ville det være at skyde sig i foden ved at købe en skrabet klap telefon der intet kan på nettet.
Men det er måske kun min mening?
Held og lykke med at finde det du søger.
Avatar billede nu_igen Professor
01. juni 2021 - 09:42 #27
Nu er det jo en skrabet telefon jeg søger, som har android > 6 eller ios>10?
Kan læse mig til at det er KAIos, der har udviklet og står bag android.

Tak for indsatsen hidtil!
Ingeborg
Avatar billede fase Professor
01. juni 2021 - 11:28 #28
Kan læse mig til at det er KAIos, der har udviklet og står bag android.

Det er ikke rigtigt. Android er udviklet og vedligeholdes af Google. Alt andet er skins, som de forskellige fabrikanter lægger ovenpå. Derfor kan de forskellige telefoner noget forskelligt. Du bør også sikre dig at Android versionen er mindst version 8, Fordi du ellers kommer ud for at dine aps ikke kan køre på din telefon. det betyder, at du har valget mellem at undvære opdateringer af dine aps, eller du skal købe en ny telefon.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
01. juni 2021 - 11:40 #29
#21 Data i abonnementet kan bruges til Mobile Pay og Parkeringsapps, GPS, også når du er uden for rækkevidde af det hjemlige WiFi.
Avatar billede nu_igen Professor
01. juni 2021 - 13:22 #30
Hej, jeg er så gammel, over 80, så jeg har dronningenykker og gider ikke alt det appseri. Men kan se, at man efterhånden bliver tvangsindlagt til sygesikringsbevis, coronapas og hvadcer det næste? Det er godt nok mange ældre, der bliver hægtet af .
Jeg har arbejdet med edb siden commodore tiden og er nok blevet for gammel til at gide. Se dig om i gadebilledet: Ung kvinde med barnevogn, et barn ved hånden, to hunde i snor, cigaret i mundvigen og mobilos ved øret. Så stod jeg af mobilbanden. Det er jo tidens svøbe at være til rådighed døgnet rundt, hvis man ikke har omløb i hovedet til at sanse at livet er for kort til at være online. Hvis man først fatter det efter pensionsalderen er det for sent!
Avatar billede nu_igen Professor
02. juni 2021 - 17:45 #31
Jeg forstår godt at nogen hopper af tråden. Nokia kan ikke bruges ifølge korrespondance med Mobilpay dur alle telefoner, der har GOOGLE PLAY. ... > version 6.
DORO er helt ude af billedet efter at jeg har læst de mange dårlige anmeldelser.
Med motorola.com får jeg en mærkelig side frem, som ikke just er nogen god anbefaling! Får i samme ?

Nu kigger jeg så på SAMSUNG igen.
Ingeborg
Avatar billede INK Ekspert
02. juni 2021 - 18:05 #32
Kan se at prisen på Samsung A21s nu er steget hos Elgiganten. Kan dog stadig fås i Power og Bilka for 999,- kr/stk.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2021 - 18:33 #33
#32 Sådan er det når men ikke smeder medens jernet er varmt ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2021 - 18:40 #34
#32 Kan huske ink da du lagde linket kostede Motorola G8 Power 777 kr. Nu er den steget til  1200 kr
Avatar billede nu_igen Professor
02. juni 2021 - 19:22 #35
Ja, ja, hastværk er lastværk! Hos Power kan man ikke købe online uden abonnement! Jeg kan ikke finde køb knappen uden at der spørges om abonnement! Hos Bilka kun 1 stk. pr. Kunde. Hvordan grejer jeg det, når gemalen ikke har MobilPay?
Ingeborg.  Pyh ha......
Avatar billede nu_igen Professor
02. juni 2021 - 20:23 #36
OPGAVEN ER LØST,  Mange tak til alle bidragsydere Bilka problemet blev løst ved at købe 2 forskellige farver = blå og sort.
Bortset fra de mange muligheder, kommer smartphones ikke til i mit daglige udstyr. Vil være en fri fugl!
Ingeborg

Ps. Jeg har for mange pr sagt at løsningen er en chip under huden..... og at transportsystemet løses ved at lave rullende veje. Det er jo i dag sådan at bilerne kører i røven på hinanden!
Avatar billede fase Professor
02. juni 2021 - 22:20 #37
Jeg vil lige give et pip til tråden. Jeg var i går eftermiddag til kursus i det ny MitId, som skal erstatte det nuværende nemid. Det begynder at blive sat i gang til august. Det er så ikke det værste, men kravene til Android versionen vil være Android version 8 eller højere. Til Apple skal versionen være 13 eller højere. Det er nok noget, der bør tages i betragtning ved køb af smartphone/tablet eller iphone/ipad. Der er ingen vej udenom, den elektroniske løsning for pap udgaven af nemid bliver helt udfaset i 2022. Danske bank har udfaset papkortet, så der kun kan bruges nemid appen.
Til nu_igen, undersøg om de indkøbte telefoner opfylder kravene. Det gør Doro 8080.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
02. juni 2021 - 22:30 #38
#35 Du kan godt købe A21S online i Power uden at købe et abonnement. Men du skal ikke klikke på "køb" knappen (som leder til et Telmore abonnement), du skal scrolle ned til "Føj til kurv" knappen.
Men som sagt forbered dig på at det er svært at at købe de gode tilbud i Power og Elgiganten. De vil gøre alt for at sælge ekstra eller tale dig op til "en meget bedre" model, sælge abonnement og forsikring og panzerglas osv.
Jeg bestilte engang en Samsung A serie i Power til afhentning. da jeg så kom fortalte han glædesstrålende at den de havde lagt til side havde Panzerglass monteret til "kun" 200 kr. ekstra.
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. juni 2021 - 01:50 #39
#37  Det med Danske Bank er ikke rigtigt - Papkortet duer - men der er 2faktor ved betalinger - her er kravet - kode + at kunne modtage en SMS - det kan vel alle mobiler.

Det gode tilbud på Moto G8 power er væk.
Avatar billede INK Ekspert
03. juni 2021 - 07:43 #40
Vedr. MitID. Der er ikke krav om at anvende en app. Der kan gratis udleveres en nummerviser, der virker ligesom papkortet.
Avatar billede fase Professor
03. juni 2021 - 08:10 #41
#39 Det med danske bank er prøvet så sent som i går, hvor det ikke var muligt at logge på banken med brug af papkort. Det skal siges, at det ikke er min konto.

#40 Det er rigtigt, at der udleveres en kodegenerator eller kodeviser gratis. Desuden kan man købe en chip for ca. 150 kr. til brug for personer, som logger på mange gange om dagen. Chippen er koblet til computer eller smartphone ved hjælp af bluetooth/NFC teknik.
Avatar billede INK Ekspert
03. juni 2021 - 08:25 #42
#41 har lige logget på min netbank i Danske Bank ved hjælp af papkortet. Det virker selvfølgelig. Hvis man tidligere har brugt appen, skal man selvfølgelig trykke på anvend skift til nøglekort/skift til nøgleapp.
Avatar billede nu_igen Professor
03. juni 2021 - 08:33 #43
Ja, det virker som hidtil med papkort eller nøgleapp.
Fik købt 2 stk. SAMSUNG galaxy a21s. Android versionen kan så vidt oplyst opgraderes når det bliver nødvendigt.
Avatar billede fase Professor
03. juni 2021 - 08:54 #44
#42 og #43. Det var i forbindelse med betaling for et køb på nettet, problemet opstod. Det er som sagt ikke min konto, så jeg er ikke gået videre med problemet. Opgaven blev løst på anden måde.
#43 din  SAMSUNG galaxy a21s er, så vidt jeg kan se, Android 10, så ingen problemer der.
Avatar billede nu_igen Professor
03. juni 2021 - 09:43 #45
Tak. Mærkeligt at det ved de fleste smartphones kke fremgår hvilket styresystem og version der ligger i telefonerne.
Ingeborg
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juni 2021 - 18:16 #46
#45 Der er sikkert et sted i indstillingerne på telefonen hvor der står "Om telefonen" eller lignende. Her står hvilket system den kører. Med Android 10 har du support længe :-)
Avatar billede falster Ekspert
09. juni 2021 - 19:28 #47
#46 Jeg tror spørger mener, at det ikke står hos Elgiganten (på nettet) o.a. Det må jeg give hende ret i :-)