Avatar billede ErikHg Ekspert
29. maj 2021 - 13:00 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Bing popper op som startside i stedet for Google

På min stationære, hvor jeg jeg som på min bærbare anvender Google som søgemaskine, vises pludselig Bing i stedet. På den bærbare vises i Edge stadig Googles start side. Lørdag formiddag var det Googles startside der kom op, men nu klokken cirka 12:45 er det Bing. Det eneste jeg gjorde var bare at lukke computeren, og da jeg startede den igen var det Bing poppede op.

Siden i indstillinger vises i linket herunder:

https://ibb.co/Lr8N5rt
Avatar billede claes57 Ekspert
29. maj 2021 - 15:57 #1
bing dukker op når du åbner en ny fane - jeg har ikke endnu fundet ud af, hvor det er skrevet (sikkert hard-kodet).
Så udover google som startside, så har jeg en genvej i favoritlinjen til samme - bare for at overskrive bingboing siden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. maj 2021 - 16:39 #2
Jeg forstår bare ikke hvorfor dette lige pludselig sker. Min bærbare har lige fået nyinstalleret Windows 10 (24/5) og viser fint Google som startside og på min stationære, hvor problemet findes har Windows 10 været installeret siden februar 2020. Versionen er på begge maskiner 20H2. I formiddags var der som skrevet intet galt. Jeg er totalt uforstående for dette.😮 Jeg er bare dødtræt af Microsofts skøre påfund, med snart dit og snart dat. Bing har Fanden skabt. .
Avatar billede claes57 Ekspert
29. maj 2021 - 16:52 #3
edge har haft en popup fremme, hvor de lige anbefalede at skifte indstillinger. Hvis du ikke aktivt flyttede hak til 'bevar nuværende' så møvede de bing ind.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. maj 2021 - 17:09 #4
Ikke aktivt fra valgt - ja dette er jo en af MS´ spidskompetencer. Man mindes jo tydeligt sagen om tvangsinstallationen i 2015 af Windows 10 på maskiner med Win 7.
Det er særdeles ufine forretningsmetoder der anvendes.😖😖
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. maj 2021 - 18:59 #5
Jeg har skrevet til EB´s journalist Heine Jørgensen om problemet med at Bing over tager startsiden fra Google.
Det er ikke den fineste måde at opføre sig på af MS, og jeg tror at konkurrence-lovgivningen er tæt på at kunne siges at være overtrådt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. maj 2021 - 19:52 #6
Tilføjelse:
Jeg kunne ikke lade være, så direktøren hos Microsoft Danmark fik også en lille hilsen fra mig.
Jeg tror faktisk at Microsoft bevæger sig tæt på grænsen for hvad Konkurrencelovgivningen siger om sager som denne.
Det lugter fælt af pengegriskhed, og den lugt river noget i snuden.
Om vi skriver 2015 eller 2021, så har Microsoft tilsyneladende ikke lært ordentlig forretningsskik.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2021 - 21:48 #7
#3 jeg så godt da jeg fik den nye version af Windows her for en uge siden der var nægte med om man ville benytte standard indstilling for Edge da pc bootede op. Gost jeg valgte at beholde de gamle indstillinger som også var muligt. Jeg vil dog give Erik ret i at Microsoft gør hvad de kan for at bestemme hvad brugeren skal gøre. Man skal være vågen hele tiden.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2021 - 21:52 #8
Beklager at min Samsung telefon har sin egen mening om hvad jeg skal skrive 😉
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2021 - 00:20 #9
Firmaer som Microsoft får storhedsvanvid i takt med at de vokser og vokser.
Pengegriskheden kender ingen grænser, men som bruger ikke at gøre modstand og bare lade det passere, er som som at acceptere dette.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2021 - 07:03 #10
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2021 - 07:11 #11
Når du er i Windows update lad være med at trykke der hvor den røde boks er.
Det nulstiller indstillinger for søgemaskine blandt andet.
https://ibb.co/wJzdFVg
Avatar billede poko1 Ekspert
30. maj 2021 - 07:32 #12
Sådan vælger du startside i EDGE!
1. Tryk på de 3 prikker øverst til højre vælg indstillinger.
2. Marker ved start.
3. Marker Åbn en eller bestemte sider.
4. Vælg tilføj en ny side.
5. skriv hvilke og tryk tilføj.
https://ibb.co/dGzKcps
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2021 - 07:39 #13
#12 De indstillinger er som jeg ser det allerede valgt.
Se billede under det oprindelige spørgsmål.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. maj 2021 - 09:40 #14
jeg har et billede af synderen - husk at klikke på den nederste mulighed.
https://ibb.co/kccxLBn
Den dukkede op igen i dag på pc, så det er nok en feature, vi skal vænne os til at ignorere.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2021 - 09:42 #15
#14 Lige præcis.
Den fik jeg også op i hovedet efter min pc kom op på den nyeste Windows version.
Jeg takkede pænt nej til opfordringen ;-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2021 - 10:09 #16
#14 - Som jeg har beskrevet så har jeg lige nyinstalleret Win 10 på min bærbare. Jeg husker nu svagt billedet i linket, hvor jeg markerede "Opdater ikke dine browser indstillinger".
Jeg synes bare at det er totalt uacceptabelt at Microsoft i realiteten tvinger brugerne til at bruge Bing ved at brugerne ikke efterfølgende er i stand til at ændre fra Bing til f.eks. Google.

Linket herunder er ganske interessant:

https://www.bbc.com/news/technology-21684329
Avatar billede mort1 Ekspert
30. maj 2021 - 10:29 #17
poko1 har givet mig dette tip, og det løste problemet - spørg mig ikke hvorfor det skulle være nødvendigt at slette og geninstallere -
poko1 skrev: "Har du prøvet at slette den og oprette den på ny og husket at vælge tilføj? det skulle jeg før det virkede".
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2021 - 10:53 #18
Jeg har lige taget et skærmklip fra min bærbare, og der ser vinduet anderledes ud, end det i #11 som 220661 har lagt ud i linket.

Her er linket fra min bærbare:

https://ibb.co/wgzS4H3

Det er sørgeligt at brugerne bliver ledt i sådanne fælder af MS.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2021 - 11:05 #19
#18 Tryk "spring over for nu" og så kommer den rette skærm frem :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2021 - 11:12 #20
#17 Måske er disse indstillinger blevet modificeret da man valgte at vælge de brugerdefinerede indstillinger som der kom i boksen.
Oplysninger om indstillinger i registeret kan være svære at lokalisere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2021 - 11:53 #21
Jeg har indsat disse to sider fra hhv. min bærbare og min stationære:

Min bærbare viser dette:

https://ibb.co/wgzS4H3

Min stationære viser dette:

https://ibb.co/N62gwXV

Ved klik på jordkloden øverst til højre komme dette vindue frem:

https://ibb.co/48Cs14F

Jeg fjerne fluebenet i "Angiv Bing som din standard søgemaskine" og klikker  på "Bekræft". Klikker der derefter ud, bagefter er den forbandede Bing side der igen.😖
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2021 - 12:33 #22
Problemet er at standard indsillinger for Edge er at man bruger Bing. Når du vælger at fravælge Bing som du gør siger du samtidigt ja til at bruge Edge som standard webbrowser, og så får du denne med standard indstillinger. Smart ikke😉
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2021 - 13:05 #23
Ja, det er "smart" (for Microsoft) - det er faktisk som en ond cirkel man som bruger havner i.

Efter frokost satte jeg mig ingen foran computeren, og følgende skete:

Jeg klikkede på Edge ikonet på skrivebordet. Nu var der ingen forbindelse til nettet stod der på skærmen. Jeg gik ud igen og klikkede på Google Chrome, og straks poppede Googles startside op. Ikonet på proceslinjen viste da også at der var net-forbindelse. Jeg prøvede igen at gå ind på Edge med samme resultat. Jeg kørte derefter en test, men der blev ikke fundet nogen fejl. Jeg klikkede igen ind på Edge, og så at der stod www.Google.dk oppe i adresse-linjen. Jeg klikkede derefter på de tre små prikker, gik ind i indstillinger, og fjernede Google, hvorefter jeg skrev URL-adressen www.google.dk. Gik ud igen, så skrivebordet kom frem, klikkede på Edge, og tre det eller ej - Google kom nu op som startside i Edge.
__________________________________________________________________

Man kan konkludere at Microsoft gør sit yderste for, at tvinge brugerne til at anvende Microsofts til tider elendige skrammel - det giver dem et dårligt ry, men pengene går tydeligvis forud for alt andet hos Microsoft. De er det man på moderne dansk betegner som "uden for pædagogisk rækkevidde".

Jeg ved egentlig ikke hvilken kommentar, der skal markeres som løsning, for der har været mange gode kommentarer på det døgn fra spørgsmålet blev stillet til det blev løst, vel at mærke ved fælles hjælp.

Jeg håber meget at EB journalisten Heine Jørgensen svarer på min mail (det har han før gjort) Om direktøren fra Microsoft svarer er nok mere tvivlsomt, for utilfredse brugere af Microsoft er jo bare kværulanter, i hans øjne har jeg stærkt på fornemmelsen.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2021 - 13:27 #24
Min Edge blev lige nu opdateret til Version 91.0.864.37 (Officielt build) (64-bit)
Har ikke fået nogle bokse der anbefaler Bing.
Jeg har dog også lagt en tilføjelse i registeret som der vises i link #6 inden den blev opdateret.