Avatar billede sirkejser Juniormester
30. maj 2021 - 23:18 Der er 7 kommentarer

popup - hvad dælen er det?

hej jeg får denne popup ret tit.. hver 5-10 min. hvad er det?

https://i.ibb.co/vjFkPYr/popup.jpg
Avatar billede sirkejser Juniormester
30. maj 2021 - 23:20 #1
skal lige se om billedet står bedre her
https://i.ibb.co/S3jBnr1/popup.jpg
Avatar billede KHN Guru
30. maj 2021 - 23:36 #2
Er det kun når du spiller the settlers online at der kommer det popup?
Avatar billede ejvindh Ekspert
31. maj 2021 - 08:42 #3
Jeg tror stadig ikke vi får hele kommandoen at se. Kunne du evt. prøve at markere teksten i pop-up'en, og så kopiere den herind?
Avatar billede sirkejser Juniormester
31. maj 2021 - 10:36 #4
ja det med spillet skal jeg så lige finde ud af. Det har jeg ikke tænkt på.
men den popup kommer kun frem i et sekund og forsvinder selv igen. derfor kan jeg ikke kopiere teksten desværre
Avatar billede ejvindh Ekspert
31. maj 2021 - 12:05 #5
Ok. Men den del af popup'en, som vi kan se, tyder på at der startes et visual basic script op, der starter et nyt program. Hvis dette, som antydet af KHN, primært sker i forbindelse med at du kører et bestemt program, behøver det ikke være bekymrende. Hvis det sker sådan lidt hele tiden, ville jeg nok, hvis jeg var dig, få undersøgt systemet for evt. malware. Det kunne foregå enten i sikkerhedssektionen her på Eksperten. Eller på https://forum.spywarefri.dk
Avatar billede sirkejser Juniormester
01. juni 2021 - 21:16 #6
Jeg fandt ud af det var en drillepind i WindowsPowershell.
Den gav tilladelse til, at give info til et website.
Fandt en løsning på og fjerne, disable den.
I kommandopromten kørte jeg som Administrator og indsatte følgende ordre:
Dism /online /Disable-Feature /FeatureName:"MicrosoftWindowsPowerShellV2Root"

MEN... de kommer stadigvæk op. Så har brug for et Uninstall program der sletter det. jeg kan ikke rigtig gøre det via den normale procedure i Windows.
Nogle der har en ide?
Ellers kan jeg også bare resette min pc med personlige filer og så burde den også være væk igen?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. juni 2021 - 22:21 #7
At forhindre scriptet i at KUNNE starte er at omgå problemet - ikke at løse det.

Du fandt ikke ud af om det var Settlers der initierede det?

Jeg villle kigge i "opgavestyring" (søg og du skal finde - task scheduler på engelsk), og se om opgaven skulle ligge her.

Den kan være lettere at finde med ccleaner fra piriform.com - og den kan også se andre autostart rutiner.

Men ellers ja, så gendan windows... - så bliver du den i hvert fald kvit (til næste gang du får den installeret/aktiveret :-)