Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
31. maj 2021 - 17:22 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Læse data fra e-conomic

Har nogen styr på, hvordan jeg i Access konkret kan læse data fra e-conomic via en deres API? Jeg har læst deres dokumentation her, https://restdocs.e-conomic.com/, men er ikke blevet synderligt klogere. Jeg mangler liiii den endelige kode til at sætte det sammen.
Avatar billede jakobdo Ekspert
31. maj 2021 - 19:23 #1
Mangler du hjælp til hvordan du snakker med deres API eller hvordan du snakker med et API fra Access?
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
31. maj 2021 - 19:43 #2
Det er sådan lidt begge dele. Jeg mangler en helt konkret, down-to-earth access database med lidt kode, som givet API-keys til min e-conomic kan overføre (eller linke ) tilsvarende tabeller til access-databasen. F.eks. kunne en rutine linke sig op på e-conomics fakturaer og overføre dem allesammen til en tabel i Access, som vi f.eks. kunne kalde den Fakturaer. (Kunne der være en lille stump kode, som så kunne lægge data tilbage, f.eks. til Kassekladden, vil det være ekstra godt, men ellers overfører jeg bare via csv.)
Avatar billede jakobdo Ekspert
31. maj 2021 - 20:19 #3
Og mit måske lidt dumme spørgsmål bliver så.
Hvorfor vil du trække data ud af economic, bearbejde dem i access og så sende dem retur til economic?
Hvorfor ikke bare arbejde med disse data direkte i economic fra start af?
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
31. maj 2021 - 20:29 #4
Det er bestemt ikke et dumt spørgsmål, det er tværtimod et godt spørgsmål. Sagen er den, at jeg også skal bruge data udenfor e-conomic. Dem kunne man i princippet så også læse fra e-conomic, men applikationen er færdig og fungerer, hvor data manuelt eksporteres fra e-conomic til csv-fil, som mit program læser. Det skulle blot være for at brugeren skulle slippe for at eksportere manuelt, hvis programmet 'selv' kunne hente data.
Avatar billede jakobdo Ekspert
31. maj 2021 - 20:40 #5
Jeg tror det er svært at give dig kode som du kan copy/paste direkte ind i dit program.
Men måske du kunne få lidt "hjælp" til selv at finde en løsning.
Kender du programmet: Postman - https://www.postman.com/downloads/

Det er et godt lille værktøj, når du vil udforske et API.

Når du så har din nøgle klar, kan du forsøge at lege lidt mod de forskellige endpoints herfra:
https://restdocs.e-conomic.com/#endpoints

Jeg tænker du måske til en start primært er interesseret i denne: https://restapi.e-conomic.com/invoices

Måske du skal lave en test economic konto, for ikke at smide en masse test data ind i din prod version.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
31. maj 2021 - 21:01 #6
Tak, Jakob, men det er "kun" den kode, jeg mangler :-) Jeg har styr på resten (tror jeg)
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
04. juni 2021 - 00:37 #7
SÅ kom jeg igennem med hjælp fra min gode ven, Gustav. Tak for det! Læg lige et svar til points. Også tak til jakobdo for gode links.
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. juni 2021 - 06:55 #8
Det hedder ikke længere svar. Du kan markere alt som svar nu
Avatar billede Hmmm…. Mester
31. oktober 2021 - 07:48 #9
Hej Kirkegaard.
Fik du løst dit problem? og hvordan?
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
04. november 2021 - 14:41 #10
Gustav hjalp mig som skrevet. Se PB.