Avatar billede MetteM Juniormester
01. juni 2021 - 19:29 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

PC-ABC - grundlæggende info om “indmaden” i en PC

Jeg har behov for noget grundlæggende (og ikke mindst overskuelig) viden om “indmaden” i en PC.

Her mener jeg hvad en computer består af? Og hvilke forskellige skalaer der findes indenfor det enkelte område. Og, er der forskel på bærbar og stationær?

Skal bruge den viden jeg (forhåbentlig) tilegner mig, til at gennemskue hvornår en PC (både bærbare og stationære) bør udskiftes. Nogle er købt fra ny og andre refurbished. De bruges til administrativt kontorarbejde og bogholderi.

Håber nogen kan forklare eller linke til noget brugbar info.
Avatar billede milter Ekspert
01. juni 2021 - 20:06 #1
Du skriver:  "Skal bruge den viden jeg (forhåbentlig) tilegner mig, til at gennemskue hvornår en PC (både bærbare og stationære) bør udskiftes. Nogle er købt fra ny og andre refurbished. De bruges til administrativt kontorarbejde og bogholderi."

Det korte svar er: Når du får problemer med computere af den type, så er det som regel tid til at skifte dem ud, når de ikke længere kan eller vil det, du gerne vil have dem til at gøre.

Det lyder simpelt, men det er det ikke. Nogle gange kan problemerne skyldes software (programmer), og så kan det i mange tilfælde løses med opdateringer eller  ændringer i indstillinger. I nogle tilfælde skyldes det hardware (indmaden), og så vil problemerne ofte vise sig ved, at de ikke blot opstår ved brug af et bestemt program.

Et simpelt kendskab til indmaden i en computer er ikke tilstrækkeligt til at hjælpe dig med det, du tilsyneladende søger. Hardware og software arbejder sammen på mange forskellige måder, og selv for eksperter skal der ofte mange "gætterier" til, før man finder løsningen på et problem.

Al software har nogle specifikationer for, hvilke styresystemer og hardware der kræves for at få det hele til at virke sammen. Til dit brug (administrativt kontorarbejde og bogholderi) vil de fleste computere sikkert kunne bruges, medmindre de er over 6-7 år gamle.

Her er et par links:

https://www.techradar.com/how-to/pc-components

https://www.explainingcomputers.com/hardware.html
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. juni 2021 - 20:13 #2
Avatar billede MetteM Juniormester
01. juni 2021 - 22:13 #3
Tusind tak begge to - det var præcis det jeg havde brug for :-)

Det giver god mening at det både kan være hardware og software som kan være problemet! Hvis det er software, har vi en IT-løsning med en ekstern som hoster support og systemer.

De PC’ere vi har, er ældre, så når en ikke virker, bliver den selvfølgelig skiftet ud. Min opgave er at finde ud af hvilken der er ældst, og så skifte løbende så vi får et stabilt rul med en “fast” årlig udgift. Ellers risikerer vi at skulle skifte måske 150 pc’ere på et eller to år - det bliver en alt for stor udgift på en gang.
Avatar billede eurositi Ekspert
01. juni 2021 - 23:50 #4
Der findes forskellige måder at finde ud af, hvor gammel en PC er. Ingen af dem er helt sikre. Medmindre at PC'en har været helt omformateret, er det ofte nemmest at tjekke Oprettelsesdatoen på én af de mapper, som laves, når der første gang oprettes en systempartition på maskinen. Det kunne f.eks. være mappen C:\System Volume Information, som er en skjult mappe https://i.imgur.com/nSRBKLI.png

Ibrugtagningsdatoen vil dog aldrig kunne stå alene ift. en vurdering af, om en PC er kassabel. Det er blot et hint om, hvornår den først blev taget i brug.

Desuden vil rigtig mange arbejds-PC'er få nyt liv, hvis man blot nyinstallerer Windows på den. Dvs. at maskinen omformateres, så intet bevares på harddisken, hvorefter Windows installeres helt forfra.

Systemoplysninger i Kontrolpanel kan bruges til at tjekke såvel serienummer som CPU, som efterfølgende kan slås op på f.eks. f.eks. https://www.cpubenchmark.net for at se processorens faktiske alder - og relative performance ift. andre CPU'er.

Der er selvfølgelig næsten helt sikre parametre så som en PC med kun 4 gb RAM eller en 7-8 år gammel processor. Sådanne maskiner vil det som regel ikke kunne svare sig at holde i live.
Avatar billede MetteM Juniormester
03. juni 2021 - 13:35 #5
Tusind tak for svar og link. Har fået svar på mine spørgsmål, men har også fået mange andre nye spørgsmål :-)