Avatar billede JenniferL Praktikant
08. juni 2021 - 12:40 Der er 1 løsning

Autotekster i Word hentet fra server

Jeg forsøger pt. at få oprettet en masse autotekster, som gerne skulle kunne bruges af alle der har adgang til en server. So far ligger en skabelon i en mappe alle har adgang til, og i avancerede instillinger henviser jeg i et word-dokument (Arbejdsgruppeskabeloner) til den mappe på serveren hvori skabelon med gældende autotekster ligger. Dette skulle efter sigende virke i forhold til at "hente" skabelonen med de oprettede autotekster, men det gør det IKKE.
Det er først, hvis jeg i indstillinger under tilføjelsesprogrammer "administrerer" skabeloner og derefter henter denne skabelon fra serveren. Dette skal jeg dog gøre hver gang jeg åbner Microsoft Word.... Jeg kunne godt tænke mig, at jeg kunne åbne word, og så var autoteksterne hentet automatisk uden at skulle bruge en arbejdsgang først.
Næste problem bliver så at skulle hente disse autotekster fra SuperOffice... En ting først.
Håber der er nogen der kan gennemskue min forklaring ovenfor, og som har en løsning til denne udfordring.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. juni 2021 - 23:48 #1
Følgende har jeg skrevet til Word og ikke til SuperOffice:
Det er ikke korrekt, at Autotekster i en skabelon bliver tilgængelige i Word blot ved at placere skabelonen i mappen, der er defineret som placering for Arbejdsgruppeskabeloner. Det vil blot gøre skabelonen tilgængelig som alm. Word-skabelon, så den kan vælges som dokumentskabelon. Autoteksterne vil kun være tilgængelige for dokumenter, som anvender den pågældende skabelon.

Den eneste måde, Autoteksterne automatisk kan blive klar til brug for brugerne i alle dokumenter – uden involvering af programmering – er at placere skabelonen i Words START-mappe hos hver bruger, så den bliver indlæst som tilføjelsesprogram/add-in, når Word startes. Det har samme effekt, som når du manuelt føjer skabelonen til i dialogboksen ”Skabeloner og tilføjelsesprogrammer”, blot sker det helt af sig selv. Der kan f.eks. laves et login-script, som automatisk kopierer skabelonen fra serveren til de enkelte brugeres START-mappe, så de altid har den seneste version.

Placering af Words START-mappe (hedder som standard STARTUP i engelsk version): https://wordaddins.com/support/how-to-find-the-word-startup-folder/

Selv om stien til Words START-mappe teoretisk kan sættes til at være lig med stien til Brugergruppeskabeloner, så fald ikke for fristelsen til at gøre det. Hver bruger bør have sin egen START-mappe med mulighed for at have forskellige tilføjelsesprogrammer installeret. Desuden er det mest stabilt at have START-mappen defineret til at være placeret lokalt på den enkelte computer.

En alternativ mulighed vil være at benytte en makro, som ved start af Word sørger for at føje skabelonen med Autotekster til som tilføjelsesprogram i Skabeloner og Tilføjelsesprogrammer – men det er enklere at udnytte Words automatik og blot sørge for at placere skabelonen i Words START-mappe.