Avatar billede Asger TP Juniormester
10. juni 2021 - 12:53 Der er 10 kommentarer

Systemfejl??

Hejsa eksperter!

Jeg har et stort problem med min computer. Når jeg ikke har joblisten åben, kører blæserne meget hurtigt, og pc'en er meget langsom. Hver gang jeg åbner joblisten, kan jeg se CPU forbruget være mellem 70 til 100%. Efter et sekund falder den så ned til normalt forbrug. Ved i hvad man evt kan gøre for at fikse dette problem. Jeg nulstillede computeren 100% igår, men problemet opstår stadig??
På forhånd tak!

Mvh Asger
Avatar billede thomas_bk Ekspert
10. juni 2021 - 14:05 #1
Har du skannet for virus og malware?
Hvis ikke, så gør det :-)
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2021 - 19:28 #2
Hvis dette også mislykkes, er den sidste og bedste mulighed at reninstallere Windows ved at formatere alt på roddrevet.
Slette alt fra HDD og start installation komplet på nyt.

-Hjælper det stadigt ikke, så er det måske blæseren som ikke støder varmen af korrekt, at den har fint kontakt mellem cpu og køleren men for støvet blæser gitter?
Eller den ren, og har ingen støvforsamling, men har forældet CPU køler paste (CPU køler komponent)  som skal udskiftes.

Eller er din PC gammel har mindre end to eller fire kerner, er dette forventet at ske.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. juni 2021 - 20:06 #3
Jeg har selv været ud for at CPU køleren var blevet skæv - det var i forbindelse med udskiftningen af bundkortet, altså ikke så meget at de var synligt, men der gik ikke mange øjeblikke før maskinen lukkede ned, og heldigvis for det. Det kostede mig "kun" en ny cpu-køler for heldigvis overlevede cpu´en, men det var kun takket være at automatikken lukkede ved for høj cpu-temperatur.
Avatar billede Asger TP Juniormester
11. juni 2021 - 08:23 #4
Jeg nulstillede computeren og fjernede alt på drevet. Windows var nyinstalleret og fuldt opdateret. Min processor er en Intel Core I5 10400F med 6 kerner. Kan det være noget hardware?
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2021 - 09:50 #5
Det kunne næsten forventes at dette agerer normalt startup er langsom, hvis du har almindelig HDD?

Det er stort set en gamer CPU.

Hvor meget RAM bruger man, og hvis du kender hastighed MHz?

Fordi du skulle meget gerne bruge mindst DDR4-2666Mhz.

Igen, det kunne tyde på HDD type, CPU køling (kontakten mellem CPU og køler) og RAM?
Avatar billede Asger TP Juniormester
11. juni 2021 - 10:32 #6
https://www.elgiganten.dk/product/gaming/stationar-gaming-pc/203380/lenovo-ideacentre-g5-14imb05-stationar-gaming-computer-10400f85121660s

Her er et link til computeren. Derefter har jeg installeret 32GB ram med 2666 Mhz
Jeg har også installeret en 6tb harddisk, men den har windows på ssd'en og dermed booter på den.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2021 - 10:49 #7
Intel B460 bundkort eller en af de MSi, Gigabyte, ASUS, ARock?
Avatar billede Asger TP Juniormester
11. juni 2021 - 21:06 #9
Den der guide virker ikke :(
Avatar billede Asger TP Juniormester
11. juni 2021 - 21:08 #10
Jeg har en vis mistanke, om at det kan skyldes disse filer. "Runtime Broker" "Systeminterrupts" eller "Antimalware Service Executable"