Avatar billede 1Dorte Guru
14. juni 2021 - 17:04 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Valg af Fibernet-udbyder

Jeg kan om nogle måneder få fibernet på min adresse. Hvilken udbyder bør jeg vælge? Jeg synes, jeg har hørt, at der forskel på kvaliteten af fiberinternettet. Hvad er det, man taler om? Er det forskel på deres router?

I første omgang er det kun Sofa, som udbyder Fiber på min adresse, men de andre følger med kort efter.

Stofa skriver (https://stofa.dk/wifiguide), at jeg bør have vi 4 enheder (jeg tænker de hedder wifi-booster).

Jeg har talt med Yousee (min nuværende udbyder af alm. sløv bredbånd). De siger, at deres router er fleksibel, så den kan veksle mellem 2,4 Ghz (længere rækkevide, men lavere hastighed, hvis jeg er væk fra routeren) og 5 Ghz. De forventer også, at jeg skal have et par wif-booster.

Med venlig hilsen
Dorte
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juni 2021 - 18:16 #1
det kommer an på størrelse af bolig og antal plan, og byggemetode (beton er ikke godt)
Fibernettet er det samme kabel, uanset hvem, der leverer signalet, så det afhænger af, om du vil købe noget 'ved siden af' eller ej. Skal du have en tv-pakke også? og i givet fald, skal du have andet end dem i minimum-pakken?
Avatar billede 1Dorte Guru
14. juni 2021 - 18:50 #2
Jeg skal ikke have tv-pakke, men vi er fire, som kan finde på at streame hver især på vores telefoner/pc'er.
Jeg bor i et traditionelt stuehus, hvor indevæggene nedenunder er mursten, og indevæggene ovenpå er gips. Etageadskillelsen er træplader som gulv i overetagen, rockwool, og træloft i stueetagen. Men mit hus har en grundplan på næsten 170 kvm, så det er lidt stort.
Mvh. Dorte
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juni 2021 - 19:13 #3
jeg ville sætte en router ca midt i stueetagen, og derfra et kabel til første sal, hvor en ny router sidder. Det vil fint dække wifi.
Hvis fiber indgang er i den ene ende af bygning, så træk kabel derfra til midten, og placer router der.
Avatar billede Peter Guru
14. juni 2021 - 21:07 #4
Jeg valgte Hiper og de har ikke svigtet. Jeg har ikke haft brug for deres support. De eneste der svigtede var - gæt selv - TDC som stod for fiber trækningen og aktiveringen af fiberen blev to måneder forsinket.
Avatar billede 1Dorte Guru
14. juni 2021 - 21:10 #5
Peter, når du skriver "Hiper og de har ikke svigtet" - betyder så, at den router, de kommer med er rigtig god?
Avatar billede Peter Guru
14. juni 2021 - 21:10 #6
Hiper leverer kun internet og ingen TV pakker.
Avatar billede 1Dorte Guru
14. juni 2021 - 21:10 #7
Tak Claes57.
Det er skrevet bag øret. Det kan være, at jeg vender tilbage.
Mvh Dorte
Avatar billede kurtba Ekspert
14. juni 2021 - 22:48 #8
Hvis du kan få Yousee kan du formentlig også få Fastspeed. De leverer den hurtigste hastighed til den billigste pris. 1000 mbit for 249 kr.  De leverer samme router som yousee.
Du skal nok regne med, at du skal bruge noget ekstraudstyr på grund af husets størrelse for at få godt signal alle steder. Der kan du vælge at opsætte en ekstra router, som claes 57 foreslår, eller at købe et mesh anlæg eller et powerline anlæg, som i princippet også er et mesh anlæg.
Disse enheder kan stilles de steder, hvor signalet er svagest, og kræver bare en stikkontakt, idet de overfører signalet via elnettet. Det er en engangsudgift, hvor f.eks. wifi boosterne fra yousee koster løbende leje.
Yousee er ikke specielle ved at levere signal med 2,4 og 5 ghz. Det er routeren som kan det, og mig bekendt leverer alle selskaber i dag routere med denne facilitet.
Nogle selskaber leverer vist kun et modem, således at man selv skal købe en router for at få wifi rundt i huset.
Jeg havde tidligere yousee i  mange år og var ganske tilfreds, dog ikke med deres priser, hvorfor jeg skiftede til Fastspeed og er lige så tilfreds med dem - og får det så noget billigere og hurtigere.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. juni 2021 - 07:30 #9
Hiper er - ligesom telmore og yousee - en del af tdc.
Det er hverken bedre eller dårligere - hiper findes kun, fordi yousee ikke ville sætte priser ned i kamp mod fastspeed, og så oprettede de salgsnavnet hiper.
Telmore har tidligere opkøbt Plenti, som var en billig teleudbyder (fra samme personkreds, som laver fastspeed) - og denne gang har tdc så valgt at tage kampen op.
Avatar billede 1Dorte Guru
15. juni 2021 - 11:51 #10
Tak for ALLE jeres kommentar. Fedt, at man kan få hjælp. Jeg har markret dem, som var mig mest hjælp som som løsning.

Info - Jeg og stort naboområde er en del af bredbåndspuljen, hvor Norlys installerer fiber, men ingen er forpligtet til at tegne abonnement. Pt stikker fiber-kablet op af jorden lige uden for huset, men ingen boks hverken ude eller inde.

Jeg har lige talt med Fastspeed. De siger, at den fiberboks, som jeg vil få installeret, hvis jeg ikke gør noget aktivt, nok kun er til Stofa, det betyder dog blot at en anden fiber-udbyder vil sætte en anden boks op indenfor. Fastspeed sætter en boks op indenfor, som alle fiber-udbyder kan bruge.

Fastspeed vil installerer det gratis (de værste er jo også lavet). Det koster 349 kr. om måneden for fiber 1000/1000. Det er kun 30 kr. mere om måneden end Stofa skal have for 200/200.

Fastspeed kan ikke levere 1000/100 til 249 kr. til mig. Det lyder sandsynligt. Dog ved jeg ikke (og behøver heller ikke at vide), om det er fordi, jeg bogstaveligt talt ligger i et hul, eller fordi jeg har også kun en fuldstændig gammel tv-antenne lige under taget (jeg har kun de kanaler, som følger med medielicensen).

Nå, men Fastspeed får mig som kunde, og så følger jeg jeres råd, når/hvis den medfølgende router ikke er godnok.

Mvh Dorte
Avatar billede claes57 Ekspert
15. juni 2021 - 14:13 #11
Fastspeed prisen på 249 gælder der, hvor der i forvejen er kabel-tv.
Hvis der i forvejen er fiber, så er deres startpris (sidst jeg kiggede) 299

Fastspeed hastighed er altid den maksimale - der er kun denne mulighed.
Specielt her i corona-tiden, hvor mange arbejder hjemme, så er dem (mig), der er på kabel-tv belastet, da der er begrænset samlet kapacitet i en boligblok/forening. Så mit 'op til 1000' har det sidste år kørt med ca 100. Det sker ikke på fiber.
Avatar billede 1Dorte Guru
15. juni 2021 - 14:20 #12
Tak for uddybningnen Claes57
Avatar billede Peter Guru
15. juni 2021 - 15:13 #13
Routeren er en Zyxel og før jeg fik den var det nødvendigt med to airties enheder for at dække lejligheden på 145 kvadratmeter. Der er ikke beton skabt i væggene, men sand, vand og lidt mursten. Routeren står på sted hvor ledningerne kan nå og jeg har ikke taget hensyn til placeringen. Min mainframe er kabelforbundet og det kun min iPad og iPhone der bruger wifi. Jeg har en bærbar Pc, men den er så gammel at den knap kan starte.
Avatar billede 1Dorte Guru
15. juni 2021 - 15:20 #14
Tak for kommentaren Peter
Avatar billede 1Dorte Guru
15. juni 2021 - 15:45 #15
#11 - Claes57, du ved det måske godt, men jeg er blevet klogere. Fastspeed har, som du skriver, fibernet FRA 299 kr for 1000/1000. Det er dog ikke alle områder, herunder mit, hvor Norlys ejer fiber-kablerne, min pris er 349 kr. for 1000/1000.
Avatar billede Peter Guru
26. juni 2021 - 11:53 #16
TDC har desværre også overtaget Fullrate som havde en utrolig god service. Det var da jeg havde ADSL!