Avatar billede Obvious94 Juniormester
18. juni 2021 - 12:21 Der er 4 kommentarer

Kaffe maskiner og instant kaffe

Jeg har fornyelig lige købt en kæmpe SAGE kaffemaskine, og har haft maskiner tidligere. I dag løb jeg tør for kaffen, så jeg tog en hurtig instant kaffe, og jeg var faktisk overrasket over smagen af den, og det fik mig faktisk til at tænke over at maskinerne er ret overvurderet...

Er der andre som har det på samme måde? Jeg føler seriøst at instant kaffe er nærmest ligeså godt som alt andet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juni 2021 - 13:03 #1
Det tror jeg er meget individuelt - nogle frysetørrede kaffe smager bedre end andre. Men du skal aldrig byde mig på frysetørret kaffe eller kaffe fra "sirup"... - mine smagsløg opdager det med det samme. Ikke på kaffesmagen, men der er en speciel eftersmag i min mund. Det samme gælder kunstige sødemidler (Aspatam o.lign. - Stevia ser ikke ud til at være helt så gennemtrængende) og i øvrigt visse typer rødvin med "prop".

Jeg har kun mødt ganske få andre der kan smage det samme, så det er givetvis en sjældenhed - bare husk på at det findes :-)

Endelig er "kaffe" jo i dansk forstand ødelagt på forhånd, fordi vi ofte bruger almindelig postevand. Mængden af kalk i det danske vand gør kaffen til en helt anden, end hvis der bruges "ph neutral" vand. Jeg har aldrig kunne fordrage Espresseo, før jeg prøvede at smage den i Italien. Nu kan jeg ikke få nok - men kun hvis det er lavet på vand, der er kalk-fattig.

Jeg er i øvrigt ikke speciel god til at smage generelt, så det er ikke fordi jeg på den måde er fintfølende...

Så igen - jeg tror på det er helt individuelt hvordan man smager kaffe... - klarer du dig med den frysetørrede, gør det jo livet lettere :-) - jeg springer som sagt over...
Avatar billede claes57 Ekspert
18. juni 2021 - 18:32 #2
Skulle du få mig eller andre te-drikkere på besøg, så brug Earl Gray Te - der er ekstra bergamot-appelsin i, og det tager smagen af kalk i hårdt vand.
Men du kan tilkøbe en vandrenser, som sættes under køkkenvasken. Så har du kalkfrit (reduceret) vand der. Husk, at den skal renses for at virke.
https://www.bolius.dk/vandrensningsanlaeg-i-hjemmet-19246
scroll ned til afsnittet "Drikkevandsanlæg med omvendt osmose"
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2021 - 16:57 #3
Jeg har ikke noget imod instant kaffe. Men det er sikkert som sidste, jeg vil gøre. Min første oplevelse var med bismag, som Ole's.
Men det blev mindre med at prøve flere andre instant kaffe. Så gerne, prøv flere varianter og se om du kan finde din favorit. Instant kaffe er stort set det samme, men ikke helt.
Kogende vand er meget på spild, er der kalt eller andre mineraler, så er kvalitets-oplevelse på varmet kaffe anderledes mv..
Instant kaffe er jo stort set kaffevand varmet op indtil man producerer partikel kaffe-drop, og disse samles som pulver senere mv.

Jeg foretrækker at købe kaffe bønner selv og malet det til kaffe filter, eller andre gange så fine, så det klart til espresso kaffe varmer som Ole sagde.

Hvis du gerne vil se anbefaling på størrelse, vil jeg anbefale at kigge på dette:
https://grosche.ca/coffee-grind-chart/

Til espresso:
https://www.italyheritage.com/traditions/made-in-italy/coffee/moka-pot.htm
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juni 2021 - 12:15 #4
Jeg har et par forskellige instant kaffe som jeg kun bruger h is jeg skal have en enkelt kop. Om morgenen laver jeg flere kopper som jeg tager med på arbejdet. Selvom den taber en smule temperatur hen over dagen føler jeg at smagen er bedre end med instant kaffe.