Avatar billede Jaaen Juniormester
22. juni 2021 - 16:25 Der er 1 kommentar

Makro - hente data fra en vilkårlig fil og "indsæt værdier" i aktivt ark

Hej,

Jeg har tidligere med stor succes fået hjælp herinde, så nu prøver jeg igen.

Jeg skal have lavet mig en makro, der er bundet til en knap "HENT DATA", og som skal gøre følgende:

1) Bede brugeren anvise hvilken fil der skal hentes data fra.
2) Når dette er gjort, så skal udvalgte celler (altid de samme, fx: E3, E4, E5, J5, E15:E24 - der er ialt ca. 400 felter/områder der skal med) kopieres
3) disse skal så indsætte i præcis de samme felter i det aktive ark (hvor i knappen befinder sig), dog via "Indsæt Værdier" (da der er dropdown-menuer knyttet til flere af disse destinationsfelter).
4) Lukke den fil vi henter data fra.

Hidtil har jeg kunne slippe afsted med at "indspille" mine øvrige makroer, men det lykkedes jeg ikke med her, så den skal sandsynligvis skrives fra bunden.

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med en sådan løsning?
Avatar billede igoogle Forsker
23. juni 2021 - 09:54 #1
til en start kan du bruge

Dim my_FileName As Variant
my_FileName = Application.GetOpenFilename(FileFilter:="Excel Files,*.xl*;*.xm*")

til at åbne filen

og så skal du have 2 workbooks dim

dim source as workbook
dim target as workbook

og tilføjet den valgte fil og udgangspunktet som de forskellige

og så er det listen af felter der skal kopieres

target.cells/range = source.cells/range.value
...

og så skal du close source

Hvis du venter er der nok en der skriver dette rent, ellers kan du selv prøve der frem.