Avatar billede 450025 Ekspert
23. juni 2021 - 17:26 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

Hvordan få mørkere Skjermbilde

Jeg er blitt Gammal jeg og da kommer problemerne - synet svikter for meg vanlig tekst ser jeg snart ikke lengre bare det jeg skriver her er så svakt ja alt for lyst er Teksten..
Jeg klare Kursiv teksk den er mørkere -  kan jeg få lidt hjelp om noen klare dette jeg klare ikke og finne en løsning på dette og ingen klare og hjelpe her heller.
Jeg sier til min Datter i England bruk Kursiv Tekst det klare jeg enda og lese. kan dette gjøres via Innstillinger.
Men skal jeg lese i avisen her sliter jeg  mad vanlig skrift er nesten usynlig untatt det som er skrevet Kursivt Takk om noen kan hjelpe meg med dette

.https://ibb.co/W5nVhTq
Avatar billede Erik K Ekspert
23. juni 2021 - 17:48 #1
Du kan eventuelt forsøge med en større kontrast.

Den hurtige måde er : hold venstre alt og venstre shift tast nede samtidig og tryk på print screen.
Dette slår den øgede kontrast til - du slåt det fra igen med samme tastkombination.

Du kan evt, også bruge forstørrelsesglas - det slår du til ved at holde windowstasten nede og trykke på + (plustegnet)
Du slår det fra igen ved at holde windowstasten ned og trykke på escape.

Andre muligheder finder du under: Indstillinger > Øget tilgængelighed - her kan du f.eks. under "Skærm" justere skriftstørrelse
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juni 2021 - 17:56 #2
Hvis du fx er på Chrome, så kan du gå til https://chrome.google.com/webstore/category/themes og scrolle lidt ned til "Udgivet af Chrome" og der teste "Just black"

I edge gå til edge://settings/?search=tema og find et, der passer dig.

Windows selv har også temaer, der øger læsbarheden, og som virker i mange programmer. https://komputer.dk/computerudstyr/operativsystem/windows-10/saadan-skifter-du-temaet-i-windows-10#
Avatar billede 450025 Ekspert
24. juni 2021 - 03:43 #3
Takk for hjelpen så langt begge 2 min tid er nok forbi  for meg med computer tror jeg  - men  jeg vil gjerne jobbe lidt med det Deere har gitt meg nå. Jeg tror jeg må få bruke lidt tid.  (bare det jeg skriver her så sliter jeg med og se)

Så jeg vil ikke lukke tråden enda – nå må jeg skrive Klad i Word som jeg bruker – kopiere og lime ind i denne tTråden her.  Det er slitsomt somt  jeg har det nå .
Men er man blitt svaksynt så må jeg leve med dette sa  Øyenlegen sa bare beklager dette du har ikke noe håp for forbedring for din del.

Jeg kommer igjen  må bare øve meg på min nye situasjon så er det bare for meg nå Men Takk igjen da til Dere.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
24. juni 2021 - 07:29 #4
Hvis du har nyeste udgave af word (office 365) så er der også nu om dage en 'dark mode' heri.
Avatar billede 450025 Ekspert
24. juni 2021 - 11:43 #5
Jeg har forsøkt i hele dag uten og lykkas jeg forstår jeg må endre mitt system og måten jeg gjør det på jeg har tapt frykter jeg .

Feilen er ikke computeren men meg selv og Synet som svikter jeg må nok leve med dette resten av min tid.
Jeg skriver i  i Eposten  Gmail Kopier og limer ind i Computerword -  Normalt men har ikke noe annet valg nå for som Øyelegen sa vi kan ikke gjøre noe for deg beklager dette.-
Jeg vil ikke lukke Tråden  enda for jeg har et spørsmål til med Wård 2019 først som jeg bruker håper jeg får lov at komme igjen vil prøve om dette går ann for min del først. Så gi meg lidt tid om det er mulig Takk.
Avatar billede 450025 Ekspert
24. juni 2021 - 17:19 #6
Kan jeg få stille et nytt spørsmål jeg tror jeg kan leve med dette hjelp jeg har fått for jeg tror ikke jeg får det bedre nå og fordi som jeg skriv problemet er nok meg selv og mine Øyne der er feilen - ikke computeren.

Jeg vil gjerne fortsette og bruke Word 2019 da det er installert  men også der har jeg problemer nå og det er med størrelse av skrift  jeg har størrelse 14.

Ønsker størrelse 10 i stedet  jeg vet jeg kan det  på Verktøyslinjen øverst i Word og skrive - Tilpas Bandet  så kommer der opp en tavle  der trenger jeg hjelp  kunne jeg få et ferdig bilde  eller en beskrivelse  trin for trin  hvordan jeg gjør det  -  jeg husker bare ikke hvordan jeg gjore dette før.

Jeg har ikke gått denne vei tidligere for da husker jeg der var en liten hake ned til høgre  hjørne i en avlang firkant men den er borte nå i Win 10.

Jeg spør så masse beklager men jeg har ingen der kan hjelpe meg med dette her Takk for hjelpen -  jeg sliter nå når jeg ser så dårlig men kan ikke noe for det...
Avatar billede Erik K Ekspert
24. juni 2021 - 21:34 #7
Såfremt du gerne vil ændre skriftstørrelsen og alt andet på hjemmesider, i Word og alle andre apps på din skærm, kan du gøre dette på følgende måde:

Gå i "Indstillinger"  vælg  "Øget tilgængelighed", så åbnes der en side, hvor du kan øge størrelsen på "Skærm"  find feltet, hvor der står 100% (anbefalet). klik på den lille pil til højre for feltet og her kan du evt. øge til 125 procent.

På den måde vil du se skriften i f.eksempel Word er øget med 25 procent, uden at du behøver ændre skriftstørrelsen i Word.
Avatar billede 450025 Ekspert
25. juni 2021 - 01:29 #8
Ja Her har jeg forklart meg feiol til deg Sorry det du forteller klare je fint
Der fikk jeg også større skrift jeg ser jo ikke vet du og dette hjalp meg veldig nå.
https://ibb.co/B3QfMsQ            (Se Skjermdump)
Se på den ne her der står der  14  og jeg ønsker og låse den på  10  i stedet men den spretter tilbake på 14 igjen for meg.  Og det er problemet mitt .  Som jeg skrev
Tilpas Bandet og så kommer der opp en tavle  hvor jeg kan låse størrelse 10
Bekager jeg forklarte nok feil kanskje. Det blir ekstra bry fur deg dette.  K;lare du dette vil jeg bli veldig glad for din hjelp
Sorry det er så slitsomt når Synet svikter og dem ikke kan gjøre noe med detrte for meg men ser der er håp nå 1000Takk igjen om du kan.
Avatar billede Erik K Ekspert
25. juni 2021 - 02:49 #9
Hvis du vil ændre skriftstørrelsen i Word permanent, så gør følgende:

Åben et nyt dokument i Word. - hold derefter Ctrl-tasten nede og tryk på bogstavet "d"

Nu åbnes en dialogboks, hvor du kan ændre skriftstørrelsen (og f. eks. skrifttypen).

Når ønskede størrelse er valgt, skal du klikke på "Brug som standard" nederst til venstre i dialogboksen.

Nu åbner der sig en lidt mindre dialogboks, hvor du kan vælge om ændringen skal gælde for "Kun dette dokument" eller "Alle dokumenter baseret på Normal.dotm skabelonen"
Vælg den sidstnævte mulighed og klik på OK

Næste gang du åbner et nyt dokument, vil den valgte skrifstørrelse være indstillet som standard.
Avatar billede 450025 Ekspert
25. juni 2021 - 12:19 #10
HeiErik K Kom ind av Døren nå Takk for oppskriften - goddt beskrevet skulle man tro.
Men jeg lykkes ikke helt den var fortsatt på 14 når jeg åpner nytt Dokument.

Jeg føler at her trenger jeg lidt mere Hjelp vær så snill .  Trykk på dem rette knapper så jeg sttørrelse 10  jeg trykka på  men hvem av dem andre knapper der er nok feilen jeg gjeg vil ikke feile mer nå og det er bare dette jeg trenger.jør. Fortell meg dette - Beklager jeg spør igjen Erik. K  Det skal bli godt og få dette til Takk til deg.

https://ibb.co/SPc1cYg
Avatar billede Erik K Ekspert
25. juni 2021 - 12:58 #11
I dialogboksen, som du sendte billede af, skal du klikke på "Bruk som standard"

Så kommer den lille dialogboks, hvor du skal vælge den nederste af de to muligheder ved at klikke i det lille runde felt så denne bliver sort og så klikke på OK.
Avatar billede 450025 Ekspert
26. juni 2021 - 02:17 #12
Størrelse på 1 computer er 125 den andre er 150 –  Jeg bruker nå i Word størrelse 10 som jeg syntes passer best når jeg sender noe –    Rulle hjulet er ofte flitig i bruk for meg.
Jeg hadde plakaten men glemte og legge det inn i Word - For skriften i Plakaten klare jeg ikke og læse hva der står der og det var klart min feil det      https://ibb.co/SPc1cYg
Nå fungere alt for meg - Men jeg har hatt flere hjelpere også -  Claes57 han har ført meg på rett kurs for jeg var fortvilt – Skal se mere på dette han kom med.
Tommas Bk har også vert til god hjelp for meg for og komme videre. Og du Erik k var nok den der hjalp meg til slutt denne plakaten var faktisk vanskelig og se skriften for meg og der kunne jeg ikke bruke Rullehjulet.
Jeg føler nå kan Tråden kan lukkes jeg er i mål nå og Hverdagen går videre for meg må bare trene lidt på en ny måte Stor Takk til Alle som stilte opp for meg.