Avatar billede nu_igen Professor
24. juni 2021 - 09:37 Der er 10 kommentarer

Væk med de gamle mobiltelefoner - hvordan?

Hej,
Der er ingen grund til at jeg gemmer alle gamle mobiltelefoner, fra NOKIA 3320 + et par mere, samt Samsung, med forældede versioner af OS.
Jeg aner ikke, hvad disse telefoner indeholder af oplysninger, hvis jeg skulle smide dem på genbrugsbutikker.
Indeholder de oplysninger, andre ikke skal have fat i? Min fantasi rækker til at nogen kunne bruge sådanne gamle telefoner til lyssky foretagender for derefter bare at ødelægge/ smide dem væk, så de ikke kan spores?
Med venlig hilsen - Ingeborg = gammel dame med livlig fantasi :-)
Avatar billede INK Ekspert
24. juni 2021 - 10:14 #1
På de fleste telefoner kan man i indstillinger finde et punkt med nulstilling (fabriksindstillinger) af telefonen. Hvis du gør dette, slettes alt på telefonen. Formentlig vil en dygtig hacker eller efterretningstjenesterne stadig kunne genskabe nogen af oplysningerne, men i praksis er det nok en acceptabel risiko. Alternativt kan du smadre telefonen med en stor hammer, men så er genbrugsforretningen nok ude af billedet 😀.
Avatar billede nu_igen Professor
24. juni 2021 - 11:22 #2
Tak for svaret, men jeg ved ikke om de gamle telefoner har brug for simkort og opladet batteri for at jeg kan nulstille. Det drejer sig om 6 gamle telefoner, hvis jeg beholder de 2 nyeste af de gamle.
Jeg hælder mest til Hammer metoden, selvom mange gerne vil have fat i den gamle NOKIA HÅNDVÆRKER MODEL.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. juni 2021 - 11:30 #3
De gange jeg har haft en udtjent mobiltelefon har den fået med en hammer. Man skal bare lige huske på én ting man skal altid først fjerne batteriet da dette i mange tilfælde er et LI-Ion batteri, der kan begynde at brænde/eksplodere, og udsende giftig røg.

Jeg ved  godt at følgende video fra YouTube er ekstrem men det er farligt.

https://www.youtube.com/watch?v=zqV6zEO7hEQ

Det samme gælder ved batterier til bærbare computere.
Avatar billede fase Professor
24. juni 2021 - 18:45 #4
Hvis du går ind i indstillinger og indstiller til fabriksindstillinger er telefonen, som da du købte den.
Hvis du afleverer telefonen som elektronikskrot på genbrugsstationen, så husk, som før nævnt, at tage batteriet ud. Det skal behandles særskilt.
Avatar billede nu_igen Professor
24. juni 2021 - 19:33 #5
Jeg går ud fra at det kræver opladning af alle batterier til de gamle telefoner + at jeg har et sim kort til dem - og simkortet har jo skiftet udseende siden år 2000. Det er derfor måske slet ikke muligt at stille tilbage til fabriksindstillinger.
Kvier mig ærlig talt lidt ved at tage hammeren. Men det er på grund af alle de apps man tvinges til at bruge, vi har købt nye smartphones.

Aflevere telefonerne intakte på en genbrugsstation kræver stort tillid til at ingen ser sit snit til at genbruge dem, Eventuelt til noget lyssky, hvorefter telefonen ødelægges, så den ikke kan efterspores. Hm..... læser jeg for mange krimier?
Ingeborg
Avatar billede fase Professor
24. juni 2021 - 20:27 #6
For at kunne nulstille til fabrikstilstand, skal der selvfølgelig være strøm på batteriet, men simkortet er ikke nødvendigt.
Du ser og læser for mange krimier. Den, der vil bruge en mobil til ulovlige formål, køber en telefon og et taletidskort.
Der er stadig mange især ældre (80 års gruppen), som kun har brug for en telefon til holde forbindelse til familie og venner samt at kunne modtage en SMS. Giv telefonen til f.eks. Kirkens Korshær.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. juni 2021 - 20:49 #7
Man kan næsten sidestille en pc og et telefon. I pc´en tager man bare og giver harddisken/ssd´en et gok med en hammer, så er det bare good bye ruth.....🔨🔨🔨
Jeg har set flere gamle pc´ere være smidt ud på genbrugsstationen, med harddisk. Det er best at destruere denne inden.
Avatar billede milter Ekspert
24. juni 2021 - 21:05 #8
Undskyld, men jeg kan ikke dy mig for at komme med et lille surt opstød :-)

Med dette og mange andre lignende spørgsmål i tankerne, hvor mange tror så stadig på techgiganternes uendelige taler om en "grøn fremtid" og det smarte ord "sustainability" (bæredygtighed)?

Hvem kan give et præcist antal på Nokia-modeller fra 2000 og frem til nu, som ikke kan bruges længere?
Avatar billede fase Professor
24. juni 2021 - 21:33 #9
#8 Du har fuldstændig ret. Sommetider virker det som om grøn fremtid og bæredygtighed er noget der reklameres med samtidig med, at der reklameres for en ny model.
Jeg tror mange kan nøjes med en Nokia 3310, som bare kan bruges som telefon og sende og modtage en SMS, men kravet om at kunne logge på netbank og så videre, har gjort, at der skal bruges en smartphone. I august begynder nemid at blive erstattet af mitId. Papkortet bliver udfaset og erstattet af en nummerviser, som kan hentes i Borgerservice.
Avatar billede nu_igen Professor
24. juni 2021 - 22:50 #10
Jeg kunne og ville ønske at det var ok med den gamle Nokia 3310. Men så kan jeg ikke have coronapas eller sygesikringsbevis, hente pakker i pakkebokse, bruge MobilPay eller benytte mig af Brugsens tilbud, hvortil man skal bruge en app. ( jeg føler mig som mangeårigt medlem af Brugsen snydt, fordi jeg ikke kan få de tilbud der opnås med appen.
Uanset om jeg har råd til at betale, hvad det koster uden app, synes jeg ikke om metoden.
Alt det ævl om bæredygtighed hænger mig langt ud halsen. Vi har netop fået vores to-delte skraldespand og da vi bor i en kommune, hvor der i mange år har skullet sortere i 10 forskellige fraktioner, slipper vi billigt,,idet vores søn i Holbæk har hele 5 store skraldespande.
En totalt tåbelig EU ordning med den nye skraldsortering. Det er da ikke FORBRUGEREN, men PRODUCENTERNE man skulle have knaldet nogle emballage forskrifter for panden. I dag måtte jeg en tur ud i garagen med en lille HARIBI plastpose, som jeg normalt ville smide i restaffaldet. Det gør jeg nok også fremover!
I min kommune skal vi selv købe plastposer til madaffald og restaffald og da der skal slås knude på posen bliver der ikke plads til ret meget affald, men til et stort plastposeforbrug…….. jamen……. STOP THE WORLD - i want to get of!