Avatar billede JonasS Novice
25. juni 2021 - 09:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kombiner SUM.HVISER med INDEKS/SAMMENLIGN?

Er der nogen her, som kan hjælpe mig med at knytte summering til en eksisterende indeks/sammenlign-formel?

Jeg har et større dataark, hvori et af arkene fungerer som opsamling. Her benytter jeg følgende formel:
"=HVIS.FEJL(INDEKS('Ark1'!$O:$O;SAMMENLIGN('Ark2'!A5;'Ark1'!$P:$P;0));0)"

Det er således en opslagsformel, som returnerer den værdi, som står ud fra den kolonne, som matcher. Min udfordring er nu, at den værdi der bliver matchet/sammenlignet på, figurerer flere gange i kolonnen, men formlen returnerer kun den ene værdi.

Jeg vil derfor gerne have formlen til at returnere en summering af alle match i den pågældende kolonne?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. juni 2021 - 09:10 #1
Index/Match er en kombination af formler, af og til brugt som erstatning for lopslag. Umiddelbart er resultatet at returnere en eksakt værdi.

Sum.hviser er i sagens natur beregnet til at summer flere værdier der lever op til et eller flere kriterier.

Det kunne være rart at se datamaterialet, evt annonymiseret, for at foreslå den rigtige opsætning af disse, ligeledes for at vurdere om index/match helt kan udelades.
Avatar billede JonasS Novice
25. juni 2021 - 09:43 #2
Hej Thomas

Tak for hurtigt svar. Data er naturligvis fortrolig, men jeg har opbygget scenariet i et anonymt testark, som jeg kan sende til dig?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. juni 2021 - 09:50 #3
Det vil være bedst at ligge et link her i tråden så alle kan se.
Avatar billede JonasS Novice
25. juni 2021 - 09:58 #4
Hej igen Thomas

Tak for din villighed til at hjælpe. Jeg har lavet følgende testark, som har opstillet et lignende scenarie, som det jeg søger hjælp til. Udfordringen er, at samme "ref. nr." fremgår flere gange i nogle af arkene, men jeg får kun returneret det første svar og ikke en samlet sum. Jeg har desværre også en mistanke om, at den nuværende formel ikke kan benyttes til at løse min udfordring.

Link: https://1drv.ms/x/s!An_v5MPx-kAhjCvrfhSIiklbOagp?e=K085M7
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. juni 2021 - 10:08 #5
Se forslag i filen
Avatar billede JonasS Novice
25. juni 2021 - 10:28 #6
Det ser ud til at virke efter hensigten.

Mange tak for hurtig eksekvering!