Avatar billede camsti Seniormester
25. juni 2021 - 12:48 Der er 4 kommentarer

LOPSLAG

Jeg tumler lidt med LOPSLAG.

I faneblad 1 i kolonne A en masse initialer.

I faneblad 2 har jeg i kolonne A en række initialer, i kolonne B er der en række værdier og kolonne C er der en sum.

Jeg vil gerne bede Excel om at finde AF i faneblad 1, sammenligne AF i faneblad 2 og i rækken med værdi2 returnere summen 4.

Er det muligt?

AF  Værdi1    2
AF  Værdi2    4
AF  Værdi3    6
CF  Værdi1    2
CF  Værdi2    4
CF  Værdi3    6
osv.
Avatar billede kim1a Ekspert
25. juni 2021 - 18:01 #1
Ja det er muligt, men du bør nok have en kombinationscelle så det du slår op er:
lopslag(A2&B2;[tabel med A og B kombineret];....)

Hvis du har Office365 vil jeg anbefale dig at bruge xlookup fremfor lopslag, syntaksen er nemmere.
Avatar billede camsti Seniormester
28. juni 2021 - 08:57 #2
Jeg kender ikke xlookup - eller xopslag som den vel hedder på dansk ..
Jeg forstår ikke helt din løsning så måske du kunne finde tid til lige at uddybe den?
Avatar billede kim1a Ekspert
28. juni 2021 - 11:48 #3
Kender du lopslag? Så vi ikke skal bruge tid på forklaringen af denne?

Du har:
Faneblad 1:
Initialer
Faneblad 2:
Initialer, værdier, summer

Nu når jeg nærlæser igen er det uklart for mig hvordan du fanger værdien i Faneblad 1?

Altså, du ønsker at tage summen fra fane2 over i fane1 hvis jeg tolker rigtigt.

For at lave et unikt opslag skal du have kombineret initialer og værdier - hvorfor du mangler værdier i Fane1.
Avatar billede Mads32 Ekspert
01. juli 2021 - 22:54 #4
Hej

Din forklaring er lidt uklar.

Jeg tror det vil være nemmere hvis du uploadede din fil. måske i en anonymiseret udgave.

så er der måske flere der vil byde ind.

m v h mads32