Avatar billede Marc Jensen Juniormester
29. juni 2021 - 18:07 Der er 20 kommentarer

Problemer med min fars pc

Hej, jeg har hjulpet min far med at bygge en pc som består af nogle af mine gamle dele:
CPU, motherboard, capinet og powers
Hans gamle dele:
GPU og hdd
Derud over nogle nye dele som ram og en hdd mere, og en ssd som jeg har fået.

Problemet er at selvom pc'en vil starte vil den ikke spille nogle spil, jeg kan installere dem så længe det ikke er på den ssd som jeg har fået eller hans gamle hdd
når jeg endelig får installeret et spil på den nye hdd og åbner spillet, går der ikke længe får spille lukker ned uden nogen form for meddelelse efterfølgende
Microsoft er installeret på ssd kan det kan havde noget med det at gøre?
Avatar billede kurt54 Ekspert
29. juni 2021 - 18:24 #1
Hvis det kommer vedbelast kan det meget vel være et kølingsproblem - tjek alle blæsere kører - og SSD og HD ikke er næsten fyldte...
Avatar billede milter Ekspert
29. juni 2021 - 19:09 #2
Kører alt andet fint? Starter den normalt op uden problemer?
Avatar billede Marc Jensen Juniormester
29. juni 2021 - 19:40 #3
Alt køre som det skal, og der er intet på nogle af drevene da jeg slettede alt for St starte på ny.
Avatar billede milter Ekspert
29. juni 2021 - 20:45 #4
Jeg er ikke spilekspert, men hvilke spil drejer det sig om? Er det alle spil, der giver dig problemer?

Er spillene 120% lovlige, dvs. de er ikke kopieret eller lignende?

Du siger, du slettede alt. Mener du, at du slettede alt på diskene, før du flyttede diskene, eller mener du, at du formatterede diskene før den nye installation af den nye Windows?
Avatar billede madklub Guru
30. juni 2021 - 08:58 #5
Er driverne opdaterede?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
30. juni 2021 - 09:54 #6
Hvis grafikkortet er 'meget' gammelt kan det være at det ikke længere er fuldt understøttet i nyere driver og spillene.

Skriv gerne hvilket udstyr der er tale om og hvilke spil.
Avatar billede Marc Jensen Juniormester
30. juni 2021 - 11:01 #7
Til Milter:
Jeg slettede alt under installationen af Windows via USB. Og ja alt er 100% lovligt. Min far har prøvet at installere euro truck (som er det han spiller mest) hvor vi ender ud i det resultat som vi har problemer med, men da jeg havde den hjemme hos mig var der ingen problemer med at spille Leauge of legends.

Til madklub: ja jeg har opdateret driver, da jeg tænkte at min far nok aldrig har gjort det førhen.

Til thomas_bk:
Vi snakker om
Msi radeon rx 470 4g
TUF b350m-plus gaming motherboard
16gb ram 3200mhz (husker ikke navnet)
AMD ryzen 5 2600.

En køler fra amd og en case fra nzxt.
Og så self. Hdd og ssd, men vi har prøvet at tage ssd'en ud og installere Windows på den nye Hdd, men fejlen opstår stadig.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. juni 2021 - 12:14 #8
se på motherboard's hjemmeside - hent alle drivere til usb og diskhåndtering (eller primært - bare alt)
Avatar billede Marc Jensen Juniormester
30. juni 2021 - 12:29 #9
jeg er ikke sikker på, hvorvidt jeg tør rode med motherboard updates.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. juni 2021 - 12:49 #10
det er drivere som alle andre - det piller ikke fysisk ved mobo, og ligger kun i windows
Avatar billede Marc Jensen Juniormester
30. juni 2021 - 13:02 #11
jeg prøver
Avatar billede milter Ekspert
30. juni 2021 - 14:36 #12
Du kan også prøve at fjerne Euro Truck og så geninstallere det.

http://www.uninstallhelps.com/how-to-uninstall-euro-truck-simulator-2-by-scs-software.html

Har han husket at opdatere Windows 10, før han installerer programmer? Og Windows 10 er vel ikke installeret som en opdatering fra et ældre styresystem?
Avatar billede Marc Jensen Juniormester
30. juni 2021 - 15:49 #13
jeg downloadede Windows ned til en usb og brugte den usb som boot da jeg skulle installere windows på ny.
jeg har prøvede lige og spille euro truck og den lukkede ned efter 15 minutter med en blå skærm, hvor den sagde der var en fejl og begyndte at søge efter fejlen og genstartede derefter.
jeg prøvede så med et andet spil (Wreckfest) hvor den kørte fint i en 20 minutters tid og derefter lukkede spille så bare ned uden nogen form for meddelelse hverken før eller efter.

nu er jeg i gang med at opdatere Windows da jeg opdagede at det ikke var den nyeste version, og efterfølgende vil jeg opdater driver til motherboard
Avatar billede Rune1983 Ekspert
30. juni 2021 - 15:54 #14
Lyder lidt som noget der bliver varmt og får maskinen til at lukke.
Avatar billede Marc Jensen Juniormester
30. juni 2021 - 16:04 #15
hej Rune1983, ja altså det var også min første tanke, men det er bare ikke altid at hele maskinen genstarter. så jeg er meget i tvivle
Avatar billede claes57 Ekspert
30. juni 2021 - 16:06 #16
#14 - godt - hvis Marc kan teste samme programmer mens pc er fristående (ikke gemt i et hjørne under skrivebord) og evt med åben side, og den så ikke fejler, så er køling helt sikkert svaret.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. juni 2021 - 16:25 #17
en del kabinetter har mulighed for at placere hdd forskelligt - er der fx afsat plads til 3 diske, så flyt, så du bruger den fysiske plads 1 og 3, så der er luft mellem.
Avatar billede Marc Jensen Juniormester
30. juni 2021 - 23:00 #18
Okay nu har jeg prøvet og opdatere Windows, motherboard driver osv. Kørt med åbent kabinet.
Der er ingen køler problemer så vidt jeg kan se på temps..
Avatar billede Marc Jensen Juniormester
30. juni 2021 - 23:03 #19
Og nu genstarter den igen med blå skærm hvor der står, "Enheden stødte på et problem og skal genstarte, vi skal lige have indsamlet fejloplysninger og derefter genstarter vi for dig"
Avatar billede milter Ekspert
30. juni 2021 - 23:21 #20