Avatar billede nu_igen Professor
29. juni 2021 - 19:41 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

SAMSUNG GALAXY A21s ——SIM KODE + anden kode

Hej jeg har nu fået mobilerne+ det nye nano simkort. Jeg erkender blankt at jeg har gruet for at komme i gang med den. Dansk manual på flere end 130 sider er printet ud, fordi jeg gerne vil have at min mand også gider læse lidt om “vidunderet”. Min første hurdle var at det gamle simkort ikke var deaktiveret, selvom Telmore skrev sådan.
Ved opsætningen blev jeg på et tidspunkt bedt om at lave en ny adgangskode. Senere er det gået op for mig at det er en adgangskode til SAMSUNG account.
For filen da, nu skal jeg når jeg låser mobilen op først taste den adgangskode jeg fik fra Telmore, stryge til højre og så indtaste en adgangskode, hvorefter Android låses op. Til alt held kunne jeg huske den sidstnævnte adgangskode, men jeg gider ikke bøvle med to adgangskoder.
Kan jeg komme ud af det igen? Nøjes med at taste sim-koden? I den fine manual har man ikke gjort sig ulejlighed med at forklare simple ting, men side op og side ned om avancerede indstillingsmuligheder. ØV!
Vil være glad for hjælp :-)
Med venlig hilsen - Ingeborg
Avatar billede Erik K Ekspert
29. juni 2021 - 20:32 #1
Åbn "Indstillinger".
Gå til “Låseskærm og sikkerhed” eller “Låseskærm”.
Tryk på “Skærmlåsningstype”.

Her kan du vælge "Ingen", for ikke at skulle bruge kode til skærmåbning.
Avatar billede fase Professor
29. juni 2021 - 20:49 #2
Du har to koder, som du skal bruge. Koden til SIMkortet kan du ikke undgå, og du har fået oplyst koden fra din udbyder, som i dette tilfælde er Telmore. Den kode skal du kun bruge, når telefonen har været helt slukket. Det forekommer kun i to tilfælde, nemlig når du har valgt at slukke telefonen, eller telefonen er løbet tør for strøm. Den kan ændres ved at taste forkert 3 gange. Så skal der indtastes et tal, som står på SIMkortet, så det glemmer du foreløbig. Den anden kode, du skal indtaste er for at låse telefonen op, og er en kode, du selv har valgt. Tiden, der går fra telefonen er inaktiv (du har ikke trykket på noget) til kan indstilles i indstillinger under Skærm, Dvale. Vælg tiden inden dvale. På min op til 30 min.
Avatar billede nu_igen Professor
29. juni 2021 - 21:43 #3
Tusind tak for begge meget brugbare og nyttige svar. Smartphonen bruges ikke ret tit, og slukkes derfor ofte i flere dage. Vi har stadigvæk bredbåndstelefoni, og vore kontakter begrænser sig til 12-15 familiemedlemmer. Til postpakke advisering er en mobil,også nødvendig. Jeg er for gammel til at opleve at vi får en chip under huden :-).

Vi har udelukkende skiftet isenkram fordi de gamle Samsung har ældre Android versioner, som MobilPay ikke kan bruge. Desuden får vi sikkert brug for Coronapas og sygesikringsbevis digitalt. Med version 11 skulle vi klare os er stykke tid, håber jeg.

Billigste Telmore abonnement til 59 kr/md med 1 times tale og 1 GB data.
Ingeborg
Avatar billede nu_igen Professor
29. juni 2021 - 22:58 #4
Næste spørgsmål fra mobilen: vil du gemme kontakter på TELEFON eller SIM 2?
Hvad vælger jeg? Har max 15 kontakter.
Ingeborg
Avatar billede Erik K Ekspert
30. juni 2021 - 00:28 #5
Det har ikke længere den store betydning, hvor du gemmer kontakter, især med det antal.
Hvis du gemmer på SIM, har du risiko for at miste dem, hvis kortet skulle svigte, men den risiko er minimal.
Gemmer du dem på telefonen, mister du du dem, hvis telefonen står af, men du vil få dem igen fra din backup hos Goggle, når du sætter kortet i en ny (anden) Android tlf.

Jeg gemmer dem på telefonen, men det er i princippet ligegyldigt, hvor de ligger.
Avatar billede nu_igen Professor
30. juni 2021 - 09:27 #6
Endnu mere tak til alle som har været til stor hjælp med at få gang i de to nye Samsung. Tænk om man havde ofret 10 sider til en manual i stedet for den videnskabelige manual på 150 sider, som ved print ikke har sidetal, så man kan slå op efter indholdsfortegnelsen! Sidetal må jeg selv skrive på i hånden!
Ingeborg
Avatar billede nu_igen Professor
17. august 2021 - 13:45 #7
Vi er ved at blive ven med vores Samsung. Det er dog grænseløst irriterende at telefonen flere gange dagligt giver en lydvfra sig, som vi ikke kan henføre til noget som helst. Ingen sms, ingen opkald. Hvor slukker vi for det ?
Ingeborg
Avatar billede Erik K Ekspert
17. august 2021 - 16:03 #8
Der er mange muligheder for at få "notifikationer" på en smartphone og jeg tænker det er det, der giver lyd.
Man kan stoppe eller sætte notifikationer til lydløs, men vi er først nødt til at finde ud af, hvilken funktion/app lyden kommer fra, før jeg kan fortælle dig præcist, hvad du skal gøre.
Når du får den næste lyd, så prøv at swipe nedad fra skærmens top. Derved åbner du notifikationer og kan se, hvad telefonen gerne vil fortælle dig.
Skriv igen med den tekst du ser, så får vi den stoppet eller slår lyden fra for den type, alt efter det du ønsker.
Man kan også slå lyden fra for alle, men så er der heller ingen lyd ved modtagelse af mail og sms og det synes jeg ikke er så smart.
Avatar billede nu_igen Professor
17. august 2021 - 21:47 #9
Tak for svaret. Jeg prøver det du foreslår næste gang der kommer en lyd. Jeg har jo deaktiveret eller slettet de fleste apps, fordi vi ikke bruger telefonen til andet end samtale og sms. Desværre har jeg så også slettet Coronapas og sygesikringskortet.
I grunden er det kun vores nærmeste familie der kunne finde på at ringe til vores mobil, når vi ikke svarer på fastnet. Det sker yderst sjældent at vi viderestilles fra fastnet til mobil.
Ingeborg
Avatar billede Erik K Ekspert
17. august 2021 - 22:53 #10
Vi skal nok finde en løsning, når vi ved, hvilke(n) app(s), der kommer notifikationer fra.

Mht Coronapas og sygesikringskort, så kan du bare installere dem igen fra Google Play butik, så det er ikke så problematisk. Men er du sikker på, at de er helt afinstalleret (slettet)? Ofte er ikonerne bare fjernet fra "hjemmesiden", men ligger i totaloversigten og den ser man jo kun, når man åbner oversigten.

De ikoner man ser på "hjemmesiden" er bare kopier (som genveje på en PC) af installerede apps.

Når du prøver at hente dem fra Google Play og de ikke er afinstalleret men bare flyttet, vil du kunne se om de allerede er installeret. Er de afinstalleret fuldstændigt, får du bare en ny og hvis du får oplyst at de allerede er installeret, skal vi bare have flyttet en kopi fra oversigten til "hjemmesiden".
Bare sig til - det er nemt at løse.
Avatar billede nu_igen Professor
18. august 2021 - 20:07 #11
Jeg blev opmærksom på at min telefon gav lyd fra sig, selvom den var slukket helt. Mystisk, medmindre den i slukket tilstand kan gøre opmærksom på at batteriet er ved at være tomt. Det forstår jeg så slet ikke. Det var de samme 5 toner som jeg ikke kan finde ud af. Jeg fortsætter som Erik foreslår.
God aften… ingeborg