Avatar billede nu_igen Professor
01. juli 2021 - 19:41 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

SAMSUNG GALAXY A 21S

Den ene af vore 2 nye smartphones slukker for baggrundslyset ved telefonopkald selvom jeg har sat time-out til 30 minutter i indstillinger. Er der mon en anden indstilling jeg skal bruge?
Vi kunne også godt bruge en anti reflex folie til skærmen. Det findes åbenbart ikke. Kan man selv fikse det ?
Hvordan scanner man med telefonen? Jeg tænker på de der Qick stregkoder - eller hvad de nu kaldes?
Vi har en stribe af gamle mobiltelefoner og smartphones. De er uden simkortl og har aldrig været brugt til Wifi net, bank eller den salgs personfølsomme sager, men udelukkende til at ringe og sende sms fra. Kan jeg aflevere dem på genbrug i stedet for at smadre dem? Der er måske nogen, der kan bruge batterierne?
Mange spørgsmål på een gang, Igen satser jeg på jeres viden og hjælpsomhed. :-)
med venlig hilsen
Ingeborg
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. juli 2021 - 20:11 #1
Afleverer du dem til genbrug, på en genbrugsstation, så bliver de skilt ad. Nogle genbrugsstationer har butikker, hvor de sælger nogle af de brugbare ting borgerne afleverer, men dette gælder ikke elektroniske apparater pc, ér, tv, mobiler oa. samt f.eks køkkenmaskiner, disse ting bliver destueret/skilt ad.
Hvad angår din Samsung mobil, der må jeg desværre være dig svar skyld, men der er sikkert nogen her på eksperten, der kan hjælpe dig.
Avatar billede Erik K Ekspert
01. juli 2021 - 20:59 #2
Slukker den ikke kun, når du tager telefonen op til øret?
Det er standard, at skærmen slukkes når telefonen tages op til øret, men den bør så tænde igen, når den tages væk fra øret.

Man kan ikke bare sætte noget antirefleks på skærmen, da man så ikke (eller kun vanskeligt) vil kunne bruge den trykfølsomme skærm. Der findes specielle glas/plastik plader man kan sætte på skærmen, men jeg kender ikke nogen, der er antireflekterende.

Du kan i playstore finde en app til skanning af stregkoder (barcode-scanner) - der er mange forskellige, at vælge imellem. Prøv at finde en der ikke generer med reklamer.
Hvis du kan få gang i de gamle telefoner med strøm, så kan du for en sikkerheds skyld sætte dem tilbage til fabriksindstillinger. Du behøver ikke sim-kort for at gøre det. Med det I har brugt dem til, vil der ikke ligge oplysninger på dem, udover måske nogen kontakter med telefonnumre, så det er ikke så kritisk, hvis ikke de kan fabriksindstilles..
Avatar billede kurtba Ekspert
01. juli 2021 - 22:24 #3
I stedet for antirefleks  kan du skrue op for lysstyrken, hvis du har svært ved at læse skærmen. Den står måske til automatisk regulering, så den selv skruer op og ned for at spare strøm, og det passer ikke til alles øjne. Jeg sætter selv min telefon til højere lysstyrke i dagtimerne, end den ellers står på.
Med hensyn til at læse koder bruger jeg en app som hedder QR Droid og er godt tilfreds med den.
Avatar billede nu_igen Professor
01. juli 2021 - 22:57 #4
#2 tak for svaret. Det vidste jeg ikke og den slags ting, som for andre er banale, vækker undren hos nybegyndere.
Avatar billede Erik K Ekspert
02. juli 2021 - 01:28 #5
Velbekomme.
Alt nyt kan virke uoverskueligt og ingen ved/kan alt.
Jeg har altid holdt på, at den allervigtigste viden er: Hvem ved det - hvor kan jeg få oplysning/hjælp.
Jeg tror I bliver glade for de nye telefoner hen ad vejen og bare spørg løs her, når nye spørgsmål dukker op.
Avatar billede nu_igen Professor
08. juli 2021 - 20:36 #6
Tak for svarene. Desværre lukker skærmen ned, så jeg knap kan nå at taste pinkoden. Det kan ikke være meningen at jeg skal trykke på sidetasten(tænd og sluk tasten) for at få lys på skærmen igen? Der går knap 2 sekunder.
En gang imellem kan man også bøvle med noget, der er en fabriksfejl.
Manden og jeg har ens telefoner, købt samtidigt for 14 dage siden. Nu vil jeg sammenligne software informationerne på de to telefoner.
Ingeborg
Avatar billede Erik K Ekspert
08. juli 2021 - 21:05 #7
Det er nok fordi din skærm time out er indstillet til en meget kort tid, før skærmen slukker.

Gå i "Indstillinger" > find "Skærm" og tryk på den > scroll ned til du finder "Skærm timeout > tryk på den og du vil kunne se, hvor lang tid den er indstillet til og det kan du ændre ved at trykke på prikken ud for den ønskede tid.
Avatar billede Erik K Ekspert
08. juli 2021 - 21:13 #8
På nogen modeller skal du i stedet for "Skærm time out" finde "Sov", men jeg mener Samsung kalder det time out.
Telefoner er ofte indstillet til meget kort tid fra fabrikken - det gøres for, at sikre at andre ikke kan bruge din telefon, fordi den stadig er åben og frem for alt for at spare på batteriet.
Avatar billede nu_igen Professor
08. juli 2021 - 22:13 #9
Jeg har straks ved indstillinger sat skærmtime out til 30 minutter. Men så hurtig er min mand ikke, så han skal have mere end de 2 sekunder, hvorefter skærmen går i mørk.
Jeg har kontrolleret alle softwareinformationer og har sammenlignet dem. Telefon 1hae google play system fra 1. Februar 2021, telefon 2 fra 1.6. 2021. Jeg har også opdateret softwaren på begge i dag. Alligevel er der ikke overensstemmelse på nogle punkter.
Under software er der nederst et punkt der spørger: LEDER DU EFTER NOGET ANDET. Telefon 1 har så muligheder for: VARSEL NÅR DU TAGER TELEFONEN og
FORSTYR IKKE.
Telefon 2 har mulighederne: SOFTWAREOPDATERING eller NULSTIL.
jeg synes det er underligt at det ikke er ens, når nu begge telefoner er opdaterede.
Burde teksterne ikke være enslydende?
Så er der problemet med at man skal taste 2 forskellige koder. 1 PIN kode til SIM kortet og en PIN kode for at låse Android systemet op.
Mon jeg har bedt om en Samsung Account, som afføder krav til de to koder?
Avatar billede Erik K Ekspert
08. juli 2021 - 23:04 #10
Da kvinder som regel er hurtigere på fingrene, vil jeg forslå, at du ændrer tiden til noget mere på mandens telefon :-)
Så længe man bruger skærmen, tæller tiden dog ikke ned, så det er bare med at holde gang i scrolling og tryk på skærmen.

Brug min vejledning i svar #7

Mht software, så burde de jo være ens, men der kan pga forskelle i indstillinger være mindre variationer i, hvad man få vist. Det du beskriver forstår jeg ikke helt.

Når du finder muligheden "Softwareopdatering" og trykker på den, så bør du bl.a. få vist muligheden " Download og installer" og på samme side vil du kunne se "Seneste opdatering" med angivet dato. Er de ikke ens, ville jeg prøve at trykke på "download og installer"
Såfremt opdatering lykkes/er lykkedes, så vil der stå "Din software er opdateret" og nedenunder vil der stå en dato for "sikkerhedsrettelseniveau" - de skal helst være ens på begge telefoner, men det er ingen katastrofe, hvis ikke de er.
Datoen bør dog ikke være meget mere end tre måneder gammel - jeg mener at Samsung opdaterer sikkerhedsrettelser ca hvert kvartal.

Mht til to koder, så er det alt for bøvlet og det skal vi nok få på plads, men det tager vi, når vi har styr på ovenstående.
Avatar billede nu_igen Professor
09. juli 2021 - 14:39 #11
@Erik K.
Tak fordi du tager dig tid til grundige svar, som jeg kan finde ud af.
Problemet med at skærmen går i sort før manden får tastet, har vi ikke løst. Skærmen går mørk før vi overhovedet kan reagere. Så benytter vi sideknappen for at tænde skærmen igen.
Problemet med de to koder har jeg løst under indstillinger/skærmsikkerhed. Her havde jeg tidligere valgt PIN kode i den tro at den var SIM PIN koden. Derved oprettede jeg en ny kode for at låse skærmen op. Her har jeg nu valgt INGEN og det fungerer så med oplåsning kun med SIM PIN koden. Så det problem er løst.
Tilbage er problemet med at skærmen lynhurtigt går i sort.
Med venlig hilsen - Ingeborg
Avatar billede Erik K Ekspert
09. juli 2021 - 16:15 #12
Når skærmen er tændt, bør den kunne holdes tændt ved at du uden afbrydelser bevæger dig igennem til stedet, hvor time out kan justeres.
Prøv hele tiden at holde fingeren på skærmen og bevæg den, så time out ikke begynder at tælle ned.
Jeg mener timeout minimum er 15 sekunder. Det er for kort efter min smag, men bør være nok til at komme frem til indsttilling af tiden.
Avatar billede nu_igen Professor
04. august 2021 - 18:17 #13
Der er hver dag op til 6 opkald fra et mærkeligt nummer 46731214568 . Jeg sletter, men vil gerne være fri for disse opkald. Jeg har søgt på nummeret og det figurerer som useriøst opkald . Ved i hvem der står bag?
Hvordan blokerer jeg dette nummer ?
Det er bare så irriterende, når vi som kontakter kun har den nærmeste familie og et par andre vigtige, som ikke ringer til os når vi ikke venter opringning.(Lægehus).
Vi bruger vores iP telefon i hverdagen.
Med venlig hilsen - Ingeborg
Avatar billede Erik K Ekspert
04. august 2021 - 23:18 #14
Ja, det er irriterende med den slags opkald, men dem kan du slippe for.

Gå til appen Telefon = telefonrøret
Tryk derefter på de 3 prikker foroven til højre
Klik derefter på indstillinger.
Efterfølgende på "bloker numre"
Derefter kan du indtaste det nummer, der skal blokeres, ved at tilføje nummeret og så trykke på "bloker".

Hvis du ikke havde slettet nummeret, ville du kunne vælge nummeret fra en liste, men så skal du jo vente til næste gang der ringes fra det nummer.
Avatar billede nu_igen Professor
07. august 2021 - 20:16 #15
Tusind tak for svaret, det ser ud til at du har løst vores problem.
Avatar billede nu_igen Professor
07. august 2021 - 20:20 #16
Min mand kan/skal ikke bruge telefonen til andet end det man bruger en telefon til, men jeg syntes at det var smart at lægge Coronapas og Sygesikringskortet på telefonen.
Det virkede også, men i min iver for at gøre hans telefon så nem og simpel som muligt, har jeg slettet alle andre apps................ og sikkert også en app man skal bruge for at coronapas og sygesikringskortet ikke forsvinder. Hvilket app hænger det på?
Ikonerne for de to ting er der stadig, men man bliver bedt om ID for at logge ind på dem.
Hvad gør jeg nu?
Ingeborg
Avatar billede Erik K Ekspert
07. august 2021 - 20:28 #17
Velbekomme. Dejligt at høre, at det hjalp.

Metoden er ganske effektiv - dog skal det siges, at nogen af dem der genererer disse uønskede opkald kan finde på bare at ændre et enkelt ciffer og så virker blokering først, når du også blokerer det nye nummer.

Pas på at du ikke kommer til at blokere et nummer, der skal kunne ringe til dig.
Skulle det ske, kan man dog fjerne nummeret fra blokeringslisten igen, men den tager vi, hvis det skulle ske. :-)
Avatar billede Erik K Ekspert
07. august 2021 - 20:45 #18
Mit svar krydsede lige dit nye spørgsmål.....
Jeg tro nu ikke, at du har slettet alle apps, men nærmere at du har fjernet dem fra "hjemmesiden"
De ligger sikkert bare skjult på siden med totaloversigt over alle apps og dem ser man ikke umiddelbart. Du vil kunne få dem vist ved at sætte en finger på den nederste ramme på telefonen og så swipe hurtigt opad - så burde alle apps dukke op i alfabetisk orden. Alternativt kan du klikke på "indstillinger" og derefter på "apps", så bliver de også vist.
Du behøver dog ikke være nervøs for at de apps du kan se (koronapas og andre) forsvinder af sig selv.
Lige netop cornapas og sygesikringskort (og få andre) kræver login for at sikre mod misbrug.
Det er selvfølgelig lidt bøvlet, men har du mod på det, kan de sættes op til at åbne med fingeraftryk og det er jo noget nemmere at håndtere.