Avatar billede ErikHg Ekspert
07. juli 2021 - 13:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Harddisk stod af

I løbet af sidste uge (uge 26) begyndte min selvbyggede stationære pc med Win 10 at blive påfaldende langsom. Over weekenden blev det endnu værre. Jeg downloade Malwarebytes, for evt. at få fjernet noget snavs, men intet blev fundet. Ligeledes prøvede jeg Norton Power Eraser, også der var der intet galt.
Jeg har tre eksterne harddiske koblet til pc´en, så nu faldt mistanken på en af dem. Den  hedder drev S og er af mærket Seagate og er på 500 GB, og da jeg klikkede på "Denne computer" var der kun ikonet, men ingen oplysniger om disken, heller ikke "striben" der viser hvor meget plads der er brugt. Jeg gik derefter ind i "Diskhåndtering" men drev S var ikke til at se der. Derefter koblede jeg drevet fra pc´en og tilslutttede det min bærbare. Drevet blev heller ikke fundet der, så drevet må være stået af. På mærkaten på harddisken stod produktionsåret 2012. Det undrer mig bare at der hverken var den mindste kliklyd, eller skurren fra lejet.
Heldigvis var der ikke vigtige filer på disken. Enden på det blev, at jeg nu har bestilt en ny disk. Jeg ville have troet, at der skulle komme nogle advarselstegn, i form af klik eller lyd fra lejet. Efter en tur i skruestikken blev den destrueret med en stor rørtang.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. juli 2021 - 13:41 #1
Hvad er spørgsmålet?

En disk behøver ikke at give lyde fra sig ved fejl - det kan jo være elektronikken der er brændt af, så mekanikken slet ikke kan bevæge sig, og så er der ikke noget til at give lyd.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. juli 2021 - 14:36 #2
Disken indeni kørte tydeligvis rundt, og det er det jeg undrer mig over. Jeg har tidligere været ud for kliklydene, men det er da til at forstå, men der har intet forvarsel været.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. juli 2021 - 15:02 #3
Disken kører rundt, hvis strømforsyningen fungerer. Men de logiske kredse der skal styre læsearm og tolke signalet til SATA interfacet kan sagtens være stået af.

Der er et kæmpe marked for brugte HDD boards: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313&_nkw=harddisk+controller+board&_sacat=0

Hvis nu du havde vital data på disken, ville du med stor sandsynlighed kunne finde og købe et identisk controllerboard, flytte kalibreringschippen over fra det gamle board (der ligger data i EPROM chippen som SKAL bruges, for at controllerboardet har de helt nøjagtige koordinater at søge på på disken), og så montere det ny board. Så vil data som regel kunne læses uden problemer, og i princippet kan harddisken fortsat bruges. I praksis har man nok ikke længere tillid til disken, og vil nøjes med at kopiere data ud :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. juli 2021 - 16:00 #4
Har kikket på linket. I betragtning af at harddisken var ni år gammel og den nye (en WD Blue 500 GB) jeg har bestilt kun koster 348 kr + 29 i fragt så kan det ikke betale sig. Som du skriver vil ens tillid til disken ikke længere eksistere. Men filerne var ikke vigtige. Jeg har engang reddet en harddisk, men vigtige filer - den var tydeligvis slidt i lejet og det var i sidste øjeblik, at jeg fik overført filerne til en anden disk.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juli 2021 - 17:47 #5
Måske skulle du lave en rutine, der løbende skifter diske over 7 år til nyere. Så kunne du nå at kopiere data.
Da jeg havde stationær, så fandt jeg en 2½ til 3½ konverteringsdims, så der var plads til 2 2½" i en 3½" plads. Glimrende, også hvis man skifter fra hdd til ssd for at få mere hastighed og mindre varme i de sidste år, pc'en har tilbage. Mine 2 2½" ssd'er er nu koblet på hhv tv, og i bærbar (erstattede dvd-drev - bare skifte skuffen ud med en, der var bygget til ssd)
07. juli 2021 - 17:47 #6
Det er meget sjældent man får advarsler om disk fejl i form af mislyde.

I servere og storage systemer, udnytter man S.M.A.R.T., men her er det også sjældenten man får pre-failure warnings.
Hvis man får en pre-failure, kan man læse SMART logger, her er det en blanding af læse/skrive problemer, spinup tider, rotations hastighed og CRC fejl

De fleste diske dør bare, ligesom du har oplevet, og en stor del er port fejl.
Har man f.eks diske med 2 porte, kan man opleve fejl / periodiske fejl på den ene port, og indenfor kort tid dør den helt.
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2021 - 18:16 #7
Hard Disk Sentinel er vist udmærket til at vurdere en disk helbred.
https://www.hdsentinel.com/
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
07. juli 2021 - 18:29 #8
En ny disk kan også fejle i morgen. Uden varsel. Det eneste sikre er at have en backup politik, så man er forberedt på det.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. juli 2021 - 18:37 #9
#8 Lige netop det du nævner har jeg selv været ude for. Jeg bestilte en splinter ny harddisk hos et velrenomeret firma i Århus. Da den kom og jeg satte den til, for derefter at starte pc´en, kom der en underlig lyd - det var den helt nye harddisk der klikkede. Sådan kan det også gå. Der var overhovedet ingen problemer med at få en anden. Det er jo ikke firmaets skyld, men en smutter fra producenten.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. juli 2021 - 18:54 #10
#5 Jeg er mest til stationære. Min selvbyggede maskine består af et Corsair Obsidian 750D Airflow. Det er et såkaldt Full Tower kabinet. Der er plads til seks harddiske og tre SDD´er. Jeg har ingen harddiske installeret, men to SSD; en med Windows 10, en (slave) med vigtige filer. De eksterne drev er harddiske, hvoraf den ene fungere som en sikkerhedskopi af slave SSD´en.
Vil jeg f.eks. skifte bundkortet så er der masser af plads til et større. Det samme gælder grafikkortet.