Avatar billede caidoz Juniormester
08. juli 2021 - 17:06 Der er 9 kommentarer

Oprettelse af DVD-er med Ashampoo Burning studio Free

Hvordan finder man den mappe, som skal bruges til at vælge de "DVD-filer", der skal bruges til at lave en DVD?. Når jeg går til den mappe, hvor jeg har de WMV-filer jeg ønsker at bruge, får jeg en fejlmelding om, at den iii
kke indeholder DVD-filer.
Enkelte gange er det lykkedes uden at jeg har kunnet rekonstruere hvordan, men så er jeg stødt ind i problemer med at tilpasse indstillinger, idet at dette menupunkt springes over, sa jeg går direkte videre til "Output" så DVD-en brændes direkte..
I første omgan prøvede jeg at bruge WIN Image Maker, men heller ikke med den kunne jeg redigere en tilfredsstillende DVD-menu.

Jeg bruger (stadig) Windoevs 7.
Hjælp udbedes.
Per Møller
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. juli 2021 - 17:25 #1
Jeg må indrømme at jeg ikke meget forstand har på dette område, men har fundet noget på YouTube der forhåbentlig kan være en hjælp.

https://www.youtube.com/watch?v=QjxARf399AY

Der er mange brugere her på eksperten, der er villige til at hjælpe,
Avatar billede claes57 Ekspert
08. juli 2021 - 18:09 #2
Man kunne tro, at hvis du kopierer dvd'er, der er kopibeskyttede, så skal du have hele dyret med. Den del giver vi så ikke tip om her.
Egne dvd'er  burde være simple at kopiere uden brug af andet end windows.
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. juli 2021 - 18:26 #3
WMV-filer så er det næppe kopi beskyttede DVDer.

Jeg tror det en DVD der kan afspilles i en DVD-afspiller du ønsker

Skal de bare afspilles på computer så lav en 'data' disk
Avatar billede eurositi Ekspert
08. juli 2021 - 18:33 #4
Jeg kender ikke Ashampoo, men du skal i hvert fald vælge en anden indgang fra hovedmenuen. Dén mulighed, du har valgt, forventer, at filerne allerede er i dét specielle videoformat, som benyttes til DVD Video (VOB og IFO-filer i en VIDEO_TS-mappe).

Det ser ud til, at du skal vælge følgende:
Burn Movies and Photos -> Create Video DVD -> Next -> Next -> Add Movie

Føj herefter WMV-filerne til. Klik derefter på Write - med mindre du også vil lave en DVD-menu, som man vist kan i Ashampoo.

Vær opmærksom på, at billedkvaliteten forringes, hvis pixelopløsningen på dine WMV-filer er højere end 720x576 pixels. "DVD Video" er nemlig en særlig MPEG2-videostandard, som ikke tillader andre opløsninger. Lavere opløsninger opskaleres, og højere opløsninger nedskaleres til denne opløsning inden brændingen.
Avatar billede caidoz Juniormester
08. juli 2021 - 18:42 #5
Tak for bidragene, men da, men jeg er  noget hørehæmmet, og et ordrigt bidrag på et andet sprog er ikke særligt hjælpsomt for mig.
Og da det er mine egne videoer, som jeg ønsker samlet til afspilning på tv eller tilsvarende kan det ikke være copyright, der stiller sig i vejen for at lave DVD-ere med en tgiltalende og praktisk menu, hvilket jeg har "dyrket" for år tilbage med et andet program, som jeg ikke længere har.
Men "thanks anyways"
Mvh  Per Møller
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. juli 2021 - 19:08 #6
Det se ikke ud  til Ashampoo kan lave en DVD fra bunden - du kan lave en Super Video CD som kan afspilles på de fleste DVD afspillere men formatet er ikke topkvalitet.

Eller skal grundarbejdet nok laver i et video  redigerings program.

Hvordan har det med engelsk på tekst ?
Avatar billede caidoz Juniormester
09. juli 2021 - 09:33 #7
Engelsk tekst er ikke et problem.
"Historikken" bag mit problem er camcorderoptagelser i High8 fra før 2001 redigeret med Pinnacle Studio og oprindeligt overført til VHS, da den tids computerkraft og lagringskapacitet ikke tillod andet.Ca 10 år senere og med rådighed over større computerkraft og -lagringskapaditet  er de digitale filer "oversat" til andre filformater, hvor MVW synes bedst at tilgodese billedkvaliteten i High8-optagelserne. Resultatet har været en betragtelig kvalitetsforbedring når afspillet  på PC med nutidens noget større skærme.
Nu er ønsket så at samle de aktuelle 8-10 filer på ca 6 GB på 2 DVD-er med overskuelige menuer som kan afspilles på nutidens noget større TV-skærme.
Jeg har for 10-15 år siden lavet noget tilsvarende med feriefilm, men har siden da mistet det  dengang anvendte program, og nok også i nogen grad "taget".
I alt fald synes jeg at løbe ind i (banale) problemer med at få in casu Ashampoo til at vælge WMW-filerne og derefter opsætte menuer.
"The devil is in the details"
Mvh
Per Møller
Avatar billede caidoz Juniormester
09. juli 2021 - 13:08 #8
Det ser ikke ud til at Ashampooer den rette løsning for mig, så jeg må nok se mig om efter en bedre, i.e. en, der kan håndtere WMV eller mpg-4. Spørgsmålet er så: Hvilken?
mvh
Per M.
Avatar billede eurositi Ekspert
09. juli 2021 - 13:45 #9
Jeg har erfaring med det helt gratis DVDStyler, som du finder her: https://www.dvdstyler.org/en/

Det fremgår, at det både kan konvertere almindelige videofiler til DVD Video-filer (VOB+IFO), brænde dem til en DVD OG lave interaktive DVD-menuer.