Avatar billede Rasser Juniormester
09. juli 2021 - 00:08 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Ny SSD til ældre PC

Hej alle
#1
Jeg har en lidt ældre computer som jeg ville smide en SSD(ca 0,5-2.0 TB) i for at give den et par år mere inden den skal udskiftes.
Den har et ASUS m85n-G motherboard.
Som jeg kan læse mig til, er det et MB som er uden ekstra slots og derfor ikke plads til en SSD som kan sættes i slottet.
Men hvad skal jeg så gøre/vælge?

#2
Hvordan får jeg flyttet Windows over på den nye SSD nemmest - Kan man gøre det 1-1?

Håber i kan hjælpe mig

Med venlig hilsen

Rasmus
Avatar billede Rasser Juniormester
09. juli 2021 - 00:14 #1
Avatar billede claes57 Ekspert
09. juli 2021 - 07:06 #2
du skal have en holder som fx https://dk-unlimitedcellular.glopalstore.com/products/dslrkit-2-5-ssd-to-3-5-sata-hard-disk-drive-hdd-adapter-caddy-tray-cage-hot-swap-plug?variant=32722081022033
så passer den i dit kabinet som en alm 3½" disk.
og så skal du lave et image af 3½" til ssd, og efterfølgende tilrette partition på ssd, så al plads udnyttes (partition c og evt andre) gøres større.
Jeg har fx AOMEI Backupper - og der er en 'clone' funktion, som laver en 1:1 kopi - mange backupprogrammer kan clone diske.
Til sidst skal du med et diskpartitionering program bare trække partitionerne, så hele disken bruges (hvis du har sat en disk med større kapacitet i)
Avatar billede poko1 Ekspert
09. juli 2021 - 12:25 #3
Du skriver der ikke er plads til HDD / SSD
Der er plads til 3 Diske!
https://ibb.co/Zd6cCGC
Her en billedforklaring til klon med  AOMEI Backupper
https://ibb.co/qd2TDfD
Avatar billede claes57 Ekspert
09. juli 2021 - 12:40 #4
bemærk, at af de tre stik til diske, så er det gule hurtigst, og bør bruges til ssd (det er sata6 - de 2 andre er sata3)
Avatar billede Rasser Juniormester
03. august 2021 - 20:28 #5
Hej Claes57
Så har jeg fået købt mig en Samsung EVO 870 1TB SSD.
Kan jeg bare sætte den i SATA6 og kopiere over på den, og så bagefter omdøbe den til C: ?
Er der noget jeg har glemt at spørge om :-)
mvh
Rasmus
Avatar billede claes57 Ekspert
04. august 2021 - 07:39 #6
det kan ikke 'kopieres' over - du skal lave et image, så du får boot-filer osv placeret korrekt på disken.
Og derefter skal du i uefi/bios og rette startrækkefølgen på diskene, så ssd'en er først (efter usb, så du altid kan boot fra en usb-stik til nødgendannelse osv).
se lige https://www.windowscentral.com/how-make-full-backup-windows-10 - men der er mange andre måder at lave images (disk-afbildninger) på. Jeg bruger selv det gratis Macrium Reflect https://www.macrium.com/reflectfree scroll ned på siden, og tag "Reflect 7 Free".
Avatar billede Uvanga Ekspert
04. august 2021 - 09:16 #7
ad #6
Jeg har også gode erfaringer med Macrium Reflect Image. Det er som nævnt i #6 et gratis program(Reflect 7 Free), og fungerer fint.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
04. august 2021 - 12:40 #8
Hej Rasser!

Jeg bruger selv Macrium Reflect, så det kan stærkt anbefales.
Måske et af de bedste gratis programmer til at lave backup med images.

Nåh, men ville bare lige nævne at Samsung i øvrigt (som et af de få SSD-producenter), har gratis software til kloning fra HDD til deres egne SSD'er. Data Migration Tool hedder det program.

Derudover har de et program du bør installere for at få din SSD til at køre optimalt.
Samsung Magician hedder det program.

I det program kan du få din SSD til at køre med maks. hastighed og forlænget levetid.

Aktivér RAPID mode under Performance Optimization for maks hastighed.
(Bruger RAM som Cache for hurtigere læsning og skrivning til SSD'en)

Aktivér Over provisioning for længere levetid. (Bruger desværre ca. 10% af pladsen på SSD til det - valgfri størrelse)

Du kan finde deres programmer her...
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/tools/
Avatar billede Rasser Juniormester
18. august 2021 - 14:55 #9
Hej Alle
Så er det ordnet og det gik rigtig nemt og smertefrit, indtil lynet slog ned og ødelagde grafikkortet. Men fandt et brugt og så var den oppe og køre igen.