Avatar billede frejanatur Mester
17. juli 2021 - 23:40 Der er 10 kommentarer

Skrivebordsbillede er blevet sløret

Jeg har skiftet skrivebordsbilledet. Det har jeg gjort mange gange før uden problemer. Fx nyt blomsterfoto fra haven.
Men denne gang er det, som om der ligger et mælkehvidt slør over hele skrivebordet. Man kan kun lige ane mit smukke foto bagved. Også ikonerne er blevet mærkelige at se på.

Det er kun på skrivebordet. I div. programmer og på Google er alt, som det plejer at være.

Har prøvet alle mulige indstillinger, men det ændrer ikke det slørede udtryk!
Forslag til, hvad der kan være glat?
Mangler der et flueben et sted, eller er der ét for meget?
Avatar billede claes57 Ekspert
18. juli 2021 - 14:54 #1
hvad, når du skifter tilbage til det billede, du havde før? Bare for at udelukke fejl i det nuvalgte billede (størrelse, der drille windows).
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2021 - 14:59 #2
Prøv med Fastone Viewer, det er virkelig godt, og gratis. Og så kan du se, forskellen.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Fastone+wiever
Avatar billede frejanatur Mester
18. juli 2021 - 16:15 #3
Det er det samme med de gamle fotos, som jeg har haft brugt.

Nu er der så sket det, at der vises "hundrede" ikoner , filer, dokumenter  mm på skrivebordet oven på fotoet, som er pænt og rigtigt. Helt uoverskueligt!!!
Men trykker jeg på start, så kommer det blege billede frem igen.

Heldigvis har jeg da de få vigtigste ting nede på proceslinjen ;-)
Avatar billede claes57 Ekspert
18. juli 2021 - 17:56 #4
højreklik på skrivebord, og vælg Skærmindstillinger
I højre side scroll ned, og tjek, at "Skalering og layout" er 100% og skærmopløsning passer fysisk til din skæm.
Avatar billede frejanatur Mester
18. juli 2021 - 18:32 #5
På den blege skærm kan jeg ikke højrelklikke. Men lukker jeg fx Google, så kan jeg godt. Det er der, hvor det rigtige skærmbillede er, men med "hundrede" små ikoner.
Jeg højreklikkede og ændrede skalering og layout til 100% (den stod på 125%). Skørmopløsning stod rigtigt på 1920x1080 (anbefales). Jeg genstartede, men eneste forskel er nu, at de hundrede små ikoner er blevet meget mindre. Ved tryk på Start er der det samme blege billede. Øv!
Avatar billede claes57 Ekspert
18. juli 2021 - 18:48 #6
Du har noget fra google, som ødelægger det. Prøv Ctrl+Shift+Esc og i joblisten vælge Start - der skal måske være en Googledrivesync.exe men er der andre fra google, så deaktiver dem. Derefter genstart og test - hjælper det ikke, så ret tilbage (så skriv navne på dem, du deaktiverer ned, så de kan aktiveres)
Avatar billede frejanatur Mester
18. juli 2021 - 22:02 #7
Hej igen.
Der var en del forskellige, men ingen fra Google. Jeg har deaktiveret flere, som jeg ikke kendte. Tog lige foto først med mobilen ...
Men, det har desværre ikke gjort nogen forskel.
Håber, der er andre muligheder?
Avatar billede eksmojo Forsker
20. juli 2021 - 15:29 #8
Åben Indstillinger > I søgefeldtet skriver du Startindstillinger > Tryk på Staretindstillinger > Tryk på Start > og se om dine indstillinger passer med nedenstående billede

https://www.dropbox.com/s/kymnwvkk01fp8y8/Sl%C3%B8rede%20-%20STOR%20-%20startside%20-%20skrivebord%20-%20skjult_2020-12-10.jpg?dl=0

sådan har jeg løst opgaven på mange computere – håber det virker for dig !

Go’ fornøjelse
Avatar billede eksmojo Forsker
20. juli 2021 - 15:33 #9
Åben Indstillinger > I søgefeldtet skriver du Startindstillinger > Tryk på Staretindstillinger > Tryk på Start > og se om dine indstillinger passer med nedenstående billede

https://www.dropbox.com/s/kymnwvkk01fp8y8/Sl%C3%B8rede%20-%20STOR%20-%20startside%20-%20skrivebord%20-%20skjult_2020-12-10.jpg?dl=0

Brug fuld Skærm til Start - skal være slået fra

sådan har jeg løst opgaven på mange computere – håber det virker for dig !

Go’ fornøjelse
Avatar billede frejanatur Mester
20. juli 2021 - 17:21 #10
Hej "eskmojo"
Det her kan jeg i alt fald godt leve med. Tak for hjælpen.

Det mærkelige er, at det, som nu står, når jeg trykker på start, det stor førhen som ikoner på mit fine foto.
På fotoet har jeg oprettet en mappe og flyttet alle de "hundrede" genveje mm over i den. Så generer de da ikke ;-)
Hvis jeg prøver at slette dem, så bliver jeg "truet" med, at de forsvinder fra OneDrive for ever!!! Så det turde jeg ikke ...