Avatar billede ps76 Forsker
20. juli 2021 - 19:13 Der er 10 kommentarer

Antivirus valg

Jeg søger et nyt sikkerhedsprogram til antivirus, spam, ransomware og lign. Undrer mig når man søger, at udover de sædvanlige - AVG, Avira, Avast osv - så kommer Total AV øverst - og den er endda gratis i modsætning til dem, den sammenlignes med. Men altså alligevel topkarakter. Så bliver jeg mistænkelig. Kan det virkelig passe at Total AV i gratisversion er bedre end de andre betalingsprogrammer? Eller hvad stikker under?
Avatar billede overloaded Mester
20. juli 2021 - 19:29 #1
Som privatbruger er det indbyggede Windows Defender i Windows 10 en udmærket løsning. Dette kombineret med Malwarebytes og så en ellers fornuftig adfærd på nettet en ganske glimrende løsning.
Kører med de to og har ikke haft virus eller malware i årevis.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. juli 2021 - 19:33 #2
Mange gange er "Free versionerne" (gratis versionerne) ikke helt de samme, dvs. at visse funktioner ikke er til stede, som i betalingsversionerne, men disse kan tilkøbes, og så er programmet jo ikke længere gratis. Man kan også i nogle tilfælde gratis downloade et fuldt antivirusprogram, men efter f.eks en måned, udløber prøveperioden, og igen skal man "have kalveskindet" op.
Du behøver ikke at blive mistænksom over for Total AV, for programmet er sikkert udmærket.
Avatar billede ps76 Forsker
20. juli 2021 - 20:02 #3
Ja ok. En anden mulighed er at vores internetudbyder - Fibia - lokker med en opgradering af internethastigheden til 300/300 for 50 kr ekstra pr. måned. Og incl. en sikkerhedspakke, som, så vidt jeg kan se, kommer fra noget der hedder "Chili security". Er det nogen der kender det?
Avatar billede overloaded Mester
20. juli 2021 - 20:15 #4
Søgte på Google og fandt det her https://forum.komputer.dk/forum/sikkerhed/emne/chili-security/

Der ser ud til at det er det samme som Bitdefender.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2021 - 20:30 #5
Jeg ville ikke købe noget der kommer anmassende.
Det er no go for mig.
Jeg bruger typisk AV Comporatives for at tjekke antivirus programmer.
Man behøver faktisk ikke ofre en formue hvis man vil have en optimal beskyttelse.
På siden her https://productkeys.dk/produktkategori/software/anti-virus-og-sikkerhed/page/3 kan man købe pro antivirus programmer.
Personligt har jeg over et stykke tid nu brugt Bitdefender, bådde som pro og nu i den frie version da den udløb. ( det var en licens jeg havde vundet. Programmet kørte fint og tog ikke alverden med resurser.
Avatar billede INK Ekspert
20. juli 2021 - 20:34 #6
Tilslutter mig #1
Avatar billede kurtba Ekspert
20. juli 2021 - 22:19 #7
Er også enig med #1. Brug Defender som er gratis. Er slet ikke nødvendigt med andre. Total AV er i øvrigt ikke gratis. Den er gratis at downloade og installere, men efter 14 dage skal der betales, hvis man stadig ønsker at anvende den.
Ved test er det i øvrigt ofte ikke det samme selskab, som står som vinder. Alt om Data har test en gang i mellem, hvor de får data fra et tysk firma. Mange af de sider, som man finder hvis man bare søger på google, kan man ikke bruge til noget som helst, da det ofte er skjulte reklamer.
Men jeg har i øvrigt set Defender blive særdeles positivt omtalt, idet de er blevet bedre og bedre gennem årene.
Avatar billede ps76 Forsker
20. juli 2021 - 22:27 #8
Ok, Defender. Beskytter den også mod ransomware?
Avatar billede overloaded Mester
20. juli 2021 - 22:33 #9
Ja den gør. Og det gør Malwarebytes også hvis man bruger premium.
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2021 - 22:39 #10
Tja, Avast og AVG indsamler og sælger din browserhistorik til tredjepart.

AVG tilbyder antivirusfunktioner, men hvis du kun bruger den gratis version af deres program, bliver du konstant ramt af pop-up, der råder dig til at opgradere.  Derudover får den gratis version vigtige virusdefinitionsopdateringer senere end af deres betalte udgave - så en uheldig person kan blive ramt af en virus.

Avast har ligesom AVG baggrundsscanning, automatiske opdateringer til virusdefinitioner og lignende.  Ligesom AVG har Avast også pop op, men disse gives kun, når det opdateres, eller det blokerer en virus, der kunne have kompromitteret dit system.  Indstillingerne for disse meddelelser kan meddeles, og når du har downloadet programmet, er det gratis at bruge i en måned.  I slutningen af ​​denne måned kan du oprette en gratis konto hos Avast, og du kan stadig bruge den i endnu et år - i slutningen af ​​det år skal du dog oprette en ny konto for at vende tilbage til bruger Avast gratis.

Avast gratis har tydeligvis sin ulempe i forhold til sine højere niveauer, betalte udgave, men i modsætning til AVG viser det mere direkte kontrol til et gratis program og holder ikke opdateringer fra dig, hvis du ikke vil give Avast penge.  Valget der er dit at tage.

Avira har det bedste gratis antivirusmarked og tilbyder alle de samme funktioner som sine gratis konkurrenter - uden trusler om abonnementer og tigger om opdateringer til betalte versioner. Og har ikke modtaget dårlig omtale endnu. Hvorimod Avast og AVG har modtaget begge dårlig omtale, hvor du sælger browserhistorik videre.

TotalAV ser ud til at være i en klasse for sig selv og er ofte med til god resultat. Det kan man se på AV test rapporter på de to forskellige sider her:

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

https://www.av-comparatives.org/tests/real-world-protection-test-february-may-2021/

Jeg har selv benyttet mig af Norton AV før, men benytter resourcer af din CPU. Og finder så ESET, da Norton var dårlig til deres beskyttelse og deres værktøjer er ren helvede, ESET er meget bedre. Og derfra skiftede jeg til Bitdefender og er snart i en fase, hvor jeg gerne vil skifte ud til noget andet.

TotalAV ser fornuftig ud med Pro udgaven.

Denne år tænker jeg på at skifte til Panda Security selv. Essentials og Advanced burde være nok for beskyttelse i hjemmet fra dem:
https://www.pandasecurity.com/en/homeusers/downloads/