Avatar billede ZeBa Ekspert
24. juli 2021 - 14:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvad er det for en fil?

Har fundet denne gamle fil (fra 1996), som jeg gerne vil have åbnet, men kan ikke finde nogen apps, der kan klare det
https://www.transferxl.com/08vBTZxQ8TKJx6?utm_source=downloadmail&utm_medium=e-mail
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. juli 2021 - 14:27 #1
Jeg ville gætte på, at den er lavet i InDesign, men den kan heller ikke klare den
Avatar billede klaudi Ekspert
24. juli 2021 - 14:47 #2
Du kan sætte .odt efter filen og åbne den med Libre Office

et udsnit fra fil

Når virkeligheden banker på

Af Mogens Jensen, 94E
Artikel i Vinduet, maj 1996

Det var en pragtfuld forårsdag i Tallinn. Vi sad nogle danskere udenfor kollegiet og nød solens første stråler. Det havde været en hård dag på seminariet, hvor vi havde øvet på vores gadeteater - The Big Bang - som skulle løbe af stablen dagen ef­ter.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. juli 2021 - 16:22 #3
I headeren står filtypen wpc. Jeg mener det var Word perfect, da det var ejet af corel.
24. juli 2021 - 16:34 #4
Hej,

Jeg downloadede di fil. Det er en  fil pakket med ZIP (men det vidstred du vel allerede.)  Åbnede  den:  NAVNET ER " MOGENS ".  Åbende den yderligere i en ASCII Tekst editor.    Kunne tydeligt læse enkelte sekvenser af filen som omhandler episoer på en spansk ferieø.

Ud fra det jeg kunne læse og resten af teksten    G Æ T T E R  jeg på, at det er en pakket WORD-fil.  KUnne ikke afgøre om den er pass-word beskyttet.    Hvilket jeg dog har mine tvivl om.

(Du kan åbne WORD-filer (de gamle) i WORDPAD, dersom du ikke har Office-pakken. )

Held og lykke.

Kr
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. juli 2021 - 17:33 #5
#2: Der sker ikke noget, når jeg med Stifinder forsøger at sætte odt efter.
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. juli 2021 - 17:36 #6
#4: Den har aldrig været zippet, og det har ikke noget med en spansk ferieø at gøre  :)
Den er ikke password beskytter. Ja, det er sikkert en word-fil.
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. juli 2021 - 17:39 #7
Jeg fatter det ikke.
Som sagt har den aldrig været zippet eller password beskyttet,og den var oprindelig en word fil - eller måskeen en InDesign fil.
Hvad pokker er der sket med den i de 15 år, den har ligget????
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. juli 2021 - 17:41 #8
Det kan også godt være, at et har været en Word perfect fil.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. juli 2021 - 17:54 #9
Som sagt siger headeren at det er en wpc fil m derefter er der ingen grund til at gætte...

Til gengæld tog jeg fejl, det er ikke en Word perfect fil. Wpc er wordpad og meget tidlige udgaver af Word, formentlig Works fil.

Som Snestrup nævner, kan den åbnes med den indbyggede wordpad editor.
Avatar billede ZeBa Ekspert
24. juli 2021 - 19:47 #10
Tak for alle kommentarerne :)
24. juli 2021 - 19:59 #11
ZEBA #6:

Du har ret. Din fil har intet med en spansk ferieø at gøre. Sikke en tabbe. (BUUUUH).

Men DET ER EN DOC.fil.  Definitivt.

Åbnede filen igen. Kopierede den åben fil til et nyt bibliotek. Satte "efternavnet" .DOC på den og åbenden den i Offenoffice.  OG VIPS - kom teksten som klartekst.
SOM: Folger her:

"

Når virkeligheden banker på

Af Mogens Jensen, 94E
Artikel i Vinduet, maj 1996

Det var en pragtfuld forårsdag i Tallinn. Vi sad nogle danskere udenfor kollegiet og nød solens første stråler. Det havde været en hård dag på seminariet, hvor vi havde øvet på vores gadeteater - The Big Bang - som skulle løbe af stablen dagen efter.

<afsnit slettet>

Pludselig blev vi antastet af en ældre, russisk kvinde og hendes hund, som tiggede om folks tomme ølflasker. Hun henvendte sig til mig, og det gik op for os, at hun troede, at jeg var en „kollega“.

<afsnit slettet >

Selvom al kommunikation fandt sted via kropssprog (da hverken mit estiske eller russiske er helt flydende) fik det hende ikke til at tvivle på min ægthed som bums.

<afsnit slettet>
.
Det var et tilbud, som jeg naturligvis ikke kunne afslå, og sammen gik vi over og begyndte at lede efter godbidder, mens vi ind imellem skældte ud over de rige, som havde råd til at smide så mange gode ting ud - blandt andet et hårdkogt æg, som vi dog blev enige om at give til hunden, da skallen var knækket.

Efter cirka 20 minutter var det hele overstået, og vi gav hinanden et kram, og hun og hunden gik videre.

<afsnit slettet >

Heldigvis.

_ Citat slut.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. juli 2021 - 21:24 #12
#11 du tager altså (delvis) fejl. Det er ikke en DOC fil. At Word er i stand til at læse filen gør den ikke til en doc fil. Word eksisterede dårligt nok i 1996, men Word er ganske givet i stand til at læse data fra filen, fordi den har et filter indbygget, og fordi wpc tilfældigvis er et Microsoft format.

Åben den i notepad og læs de første få bogstaver. Her afsløres at det er en wpc fil. Resten klarer internettet: https://www.file-extension.info/da/format/wpc

Men DOC har helt andre egenskaber, og det her er definitivt IKKE en DOC fil.

Et lille gratis råd er tillige ikke at tale ned til andre. Dels er det en rigtig grim egenskab, dels udstiller det dig selv grusomt meget, når du tager fejl
25. juli 2021 - 00:49 #13
ole_madsen # 12:

iNDLEDNINGSVIS.

Ok, her har du et større kendskab til WPF end jeg.  Det anerkender jeg.

Og det sidste afsnit.  Takker for det gode råd, og vil i samme gode ånd bare påpege at jeg ikke selv føler, at jeg har talt ned til nogen i det hele taget.  Hvis det er BUUUH'en du mener, er den ment på mig, kun mig og ingen andre en mig.  Og derfor ingen "nedtaling", jeg kan godt leve med min "buuh" en.  Men hvis nogen føler sig stødt omkring denne "BUUHEN" , som stadig var ment på mig, kun mig, og innden andre end mig, skal jeg hermed  udtrykke min beklagelse og undskylde.