Avatar billede Rauff Juniormester
25. juli 2021 - 17:15 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Prioritering af Hardware i.f.m. køb af ny PC'er

Hej
Jeg skal have en ny PC'er, som skal bruges til bl.a. fotoredigering og lidt videoredigering.
Jeg er klar over at disse 2 opgaver kræver noget CPU kræfter, hvorfor jeg prioriter det højest.
Men hvor meget kræver det af gafikkortet og RAM ? skal det også prioriteres højt og i så fald, hvad er vigtigst ?
P.S. Jeg ser aldrig film eller spiller spil på PC'eren.
Kh
Bøje
Avatar billede claes57 Ekspert
25. juli 2021 - 17:23 #1
du skal have ssd diske - gerne to, så system er på en, og data på en anden.
grafikkort med 4gb ram - nyere model, men ikke nødvendigvis nyeste.
ram i pc - 8gb er nok, da meget er på grafikkortet og de hurtige diske.
Det er så mit forslag til konfiguration.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2021 - 18:50 #2
8GB - passer dig, hvis du redigerer 720p-filer.  4K-redigering er umulig, ellers vil det være uudholdeligt.  Du bliver muligvis nødt til at lukke andre apps.

16 GB - vil være nok, hvis du redigerer 1080p-reklamer næsten uden effekter eller ønsker at redigere 4K-filer.  Du får problemer med baggrundsopgaver.  Er 16 GB RAM nok til 4K-redigering?  Det afhænger af kompleksiteten af ​​videomontage, du laver.

32 GB - tillader redigering af alle slags filer, inklusive 4K, arbejde med lange videoer (film i fuld længde) eller skabe mange visuelle effekter.  Dette er den optimale kapacitet af RAM, der kræves til videoredigering. Du kan også installere det på din computer til grafisk design.

64 GB - en imponerende mængde RAM.  Det er et "must have" for dem, der planlægger at redigere 8K-filer eller arbejde med avanceret grafik i bevægelse i Adobe After Effects i kombination med 3D-modellering og animation i Cinema 4D.  Disse filer fungerer ikke på bærbare computere til arkitektur med 8-16 GB, og de bliver bremset i tilfælde af 32 GB.

Hukommelsens (RAM) "hastighed" eller dens clockspeed angiver, hvor mange gange i sekundet hukommelsen kan læse eller ændre dens data.  Denne hastighed måles i MHz og påvirker i høj grad den samlede ydeevne for din processor og Adobe RGB-monitor.

Den mindste clockspeed for DDR4 starter ved 2133 MHz og uden en bestemt maksimumsværdi, da disse moduler også kan overclocks.  Denne stigning fører også til et samlet boost i deres båndbredde - en kompleks indikator for RAM-kapacitet.  Det tager højde for dataoverførselsfrekvensen, busbredden og et antal hukommelseskanaler. Hvis du undersøger bundkortets hukommelse (RAM) maximum værdi, kan den klare noget større end 2133 Mhz er det altid bedst, så vil det kunne behandle redigeringen hurtigere.

Hvilken RAM type udvikler er bedst?
-Tja, 1 er nok Corsair Vengeance LPX. 2 er nok Crucial Ballistix Sport LT. 3 og for udelukkende til MAC er nok Kingston HyperX Impact.

Disse dage, er det bedst med AMD CPU, så anbefaling vil nok være at kigge efter inspirationer fra AMD om video redigerings bundkort og CPU fra dem.

Media og underholdning CPU:
https://www.amd.com/en/processors/workstation-media-entertainment

Under Radeon Pro Software Media, kan du se hvilken GPU du kan have udbytte for resolution understøttelse for encoding, så du har bred valg her:
https://www.amd.com/en/technologies/radeon-pro-software-media

God fornøjelse.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. juli 2021 - 19:03 #3
> #2 spørgsmålet var "og lidt videoredigering" - ikke en deluxe state of the art pc.
En 30.000kr løsning er klart bedre, end mange til 7.000kr - men det er ikke det, der er spurgt efter.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2021 - 19:05 #4
#3 Aner ikke hvad du jamrer om, da det helt klart er kun træk til inspiration. Bye.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2021 - 19:56 #5
Ud for professionelle udgaver med AMD CPU og AMD GPU, her kan du selv bygge og er til inspiration, som du selv kan bygge op, eksempel her:

Føniks Fcomputer.dk
1 AMD Ryzen 5 3600 - 16GB DDR4 - Nvidia GTX 1650 4GB - 500GB SSD M.2.
https://tinyurl.com/2c4z92rr
-Pris klassen 5999 kr.. Uden Windows.

Komplett.dk
2 GeForce GTX 1660 SUPER, Ryzen 5 3600, 16GB, 500GB SSD, Wifi.
https://www.komplett.dk/product/1139759/pc-tablets/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-a70-epic-gaming-pc#
-Pris klassen 8999 kr.. Med Windows 10 Home.

Føniks Fcomputer.dk
AMD Ryzen 5 3600 - Vandkøling RGB - 16GB DDR4 - NVidia GTX 1660S 6GB - 1TB SSD M.2.
https://tinyurl.com/j8evptjb
-Pris klassen 9299 kr.. Med Windows 10.

Føniks Fcomputer.dk
AMD Ryzen 5 3600 - 16GB DDR4 - Nvidia RTX 2060 6GB - 1000GB SSD M.2.
https://tinyurl.com/7bfefphr
- Pris klassen 9999 kr.. Uden Windows.

Der er sikkert flere stedet du kan trække inspiration fra, for hvad der skal være på selv byg PC.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2021 - 19:57 #6
Skal det være lavere, skal du nok til tidligere CPU version såsom AMD A-klasser mv. Og måske foretrækker man Intel CPU mv.
Avatar billede Rauff Juniormester
26. juli 2021 - 10:53 #7
Tak for jeres svar claes57 & Jørgen B.
De videoer jeg skal lave er ikke i 4K og max. 15 min. varighed, så jeg har fået en godt ide om, hvad jeg skal gå efter.
Igen mange tak for jeres svar.