26. juli 2021 - 13:03 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Windows nyere end Xp på en Novell 3.12 server

Kan jeg tillade mig at starte med at frabede løftede pegefingre?
Jeg slår mine daglige folder i en organisation, som ikke har de store økonomiske midler at gøre med.
Vi har en gammel Novel 3.12 server, som aldrig har drillet os.
Men hvis en af vore Windows XP arbejdsstationer stå af, og vi skal investere i en ny arbejdsstation, så kan den jo ikke koble op på Novell serveren. intet nyere end Windows XP kan koble op på en Novell server.
Nu har vi så endelig, endelig fået råd til at købe en ny Windows 2019 server. der opdager vi til vores gru at Windows XP er for gammel til at koble på.
Kan man installere en virtuel XP på en Windows 10 maskine og så koble op på den gamle Novell server? for så har jeg en splinterny Windows 2019 server til salg, eller er vi bare dødsdømt?
Vi har ikke råd til at skifte alle arbejdsstationerne på en gang.
Der plejer at være mange i dette forum som har god forstand på alt mulig, derfor håber jeg selvfølgelig at jeg kan hjælpes.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. juli 2021 - 15:44 #1
du kan sagtens prøve med https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads på en nyere pc - og se, om det virker, og så rulle ud på andre arbejdspladser løbende.
Hent programmet, installer det, og hent også extension pack (vigtig for at den virker)
Du kan så oprette en mindre xp-pc i den - hvis du giver den 10gb, så har du ruigelig plads. Derefter installeres xp i den - det kan være svært at finde opdateringerne, men de er derude, se fx https://www.youtube.com/watch?v=2IHJBLlW1j8

Virtualbox kan sættes op, så xp fylder hele skærmen, så I har det vante billede.
Den enkelte virtualbox maskine (det er reelt en fil), kan let kopieres til nye maskiner, så alt er opdateret i et hug (vb og extension pack skal dog hentet manuelt først)
Avatar billede supportsiden Professor
28. juli 2021 - 14:58 #2
Du kan prøve at aktivere SMB v.1 support - bemærk at dette er et sikkerheds brist.
Jeg mener bestemt at jeg har set det virke
Du skal selvfølgelig også have TCP/IP aktiveret i XP
http://woshub.com/how-to-disable-smb-1-0-in-windows-10-server-2016/#h2_2
29. september 2022 - 10:59 #3
Vi fandt midler til at skifte de fire arbejdsstationer. Så det er det vi gør, det er nok det mest driftsikre. Så må arbejdsopgaverne på de gamle maskine være dem der ikke behøver den fælles database.