Avatar billede P_H Juniormester
27. juli 2021 - 21:49 Der er 5 kommentarer og
5 løsninger

Problemer ved opstart af Win10

Jeg har en stationær med fuldt opdateret Windows 10.
Jeg har nogle gange et problem med at når jeg tænder computeren og logger på så mangler ikonerne og den står og tænker i lang tid, 30 sek til 1 min inden den viser ikonerne. Det virker som om at den skifter baggrundsbillede og så er den klar.
Andre gange forsvinder menulinjen og computeren går igen i "tænke mode", man kan bevæge musen rundt men kan ikke gøre noget (kan se at HD arbejder). Tit ender det med en hård nedlukning og genstart.
Problemerne kommer og går, nogle ideer/forslag til hvad det er og hvad jeg kan gøre ved det.
På forhånd tak.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. juli 2021 - 23:06 #1
Prøv at Køre denne Windows fejlfinding og Reparation:
Tryk på Windowstasten + X og vælg Windows PowerShell (Admin)
Her Markerer du alle højreklikker, kopierer dem og sætter dem ind

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-Image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2021 - 23:22 #2
Måske har du nogen tidligere Windows opdateringer som venter at blive udført fordi du ikke har foretaget Diskoprydning som administrator og slette alt på diskoprydning.

Efter sletning er det nødvendigt at genstarte pc og men husk, at man skal slette alt på Computer\Windows\SoftwareDistrubution\Download -stien.

https://ibb.co/1bcdx1p

Og anbefalingen ovenpå som #1 har beskrevet, som slut. 👍
Avatar billede hjolsen Ekspert
28. juli 2021 - 06:56 #3
Check også at det ikke er din harddisk der har fejl - feks med crystal disk info : https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
Avatar billede poko1 Ekspert
28. juli 2021 - 07:15 #4
Du kunne jo også Konfigurere din oprydning på Lager!
Sådan rydder du effektivt op!
Tryk på WindowsTasten + i = indstillinger
1.vælg System - 2.vælg Lager -3.vælg slå til
4.kør den nu! 5. slå Lagerassistenten til
6.Vælg hvor ofte? 7. Papirkurv? 8.Mappen overførsler?
9.Hvis mappen Windows old "tidligere version" marker og fjern.
10. Start oprydningen.
Biled vejledning!
https://ibb.co/G2ZSvvn
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2021 - 07:42 #5
Tillæg til #3
Har du flere diske i end systemdisken, så prøv at koble dem fra en ad gangen og se om problemet så forsvinder?
Forsvinder problemet har din data disk fejl og bør udskiftes.
Og husk endelig at tage backup af indholdet hvis der er fejl på den.
Pludselig mister man måske helt kontakt til den.
Avatar billede StewartYoung Praktikant
28. juli 2021 - 10:12 #6
Tak, jeg troede ikke, at jeg ville finde svaret på mit spørgsmål så hurtigt
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2021 - 10:22 #7
#6 hvilket svar??
Det her er jo ikke din tråd??
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. juli 2021 - 17:00 #8
#7 Det har du ret i - ved klik på "StewartYoung" fremgår det at vedkommende ikke har oprettet ét eneste spørgsmål, men er tilmeldt i dag 28/7 2021.
Avatar billede P_H Juniormester
29. juli 2021 - 15:41 #9
Tak for svarene. Jeg har prøvet det hele og fandt et par fejl der er blevet rettet (og en tilsluttet ekstern HD der havde det meget skidt og som er blevet fjernet). Det virker nu så jeg krydser fingre for at det var der skulle til.
Mange tak for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juli 2021 - 17:24 #10
#9 Velbekomme.