Avatar billede janto Juniormester
02. august 2021 - 08:16 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Indesign exporter eller udskriv

Hej til jer alle. :-)
Min fil i Indesign består af et tekstlag og en tegning som objektlag.
Objektlag udskrives ikke som andet end en grå flade.
Tekstlag udskrives fint.
Jeg bruger CS4

Venligst Jan
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
02. august 2021 - 09:48 #1
Jeg kender kun problemet fra ældre versioner af QuarkXPress
Hvis tegningen var en vektorbaseret eps fil uden preview, blev der kun udskrevet en grå flade på hjemmeprinteren. På de grafiske firmaers postscript printere blev den udskrevet korrekt.
Havde eps filen et indlejret preview, blev dette udskrevet i lav opløsning på hjemmeprinteren.

Problemet forsvandt ved overgangen til InDesign, hvor vektorgrafikken åbenbart konverteres til bitmapgrafik ved print på en ikke-postscript printer.

Hvilket filformat er tegningen?
Avatar billede janto Juniormester
02. august 2021 - 10:15 #2
Det ligger i lag i .indd.
Jeg har udskrevet det for et år siden.Dengang var det korrekt.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
02. august 2021 - 11:52 #3
InDesign indlejrer ikke billedmateriale i dokumentet, som f.eks. Word gør.
Dokumentet indeholder kun et link til den pågældende billedfil. Hvis den er blevet slettet eller flyttet, kan InDesign ikke printe den.
Men så skulle programmet brokke sig over manglende lænker allerede ved åbning af filen.
Avatar billede janto Juniormester
02. august 2021 - 13:03 #4
Der kommer ingen fejlmeddelelser ved åbning og laget vises i Indesign.

Jeg kan se i package der er 2 link til .ai filer så jeg må have lavet det layer i Illustrator.
Jeg prøver at finde dem. :-) De er lavet i 2015 så det er det med hukommelsen. :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
02. august 2021 - 15:25 #5
CS5 dansksproget:
Rediger / Indstillinger / Filhåndtering
Her kan man se, om der er sat hak ved "Kontroller lænker, når dokumenter åbnes".

InDesign kan huske preview fra manglende lænker, så de kan vises på skærm, men ikke printes korret. Også ved print og export burde den brokke sig.
Avatar billede janto Juniormester
03. august 2021 - 07:51 #6
Der er kryds i: "Check links before opening Document.".
Jeg søgte hd igennem efter filen til linket. Jeg fik nu en pdf fil frem og den har jeg så sat ind. Jeg siger mange tak fot dit store bidrag til løsningen. :-)