Avatar billede frem-ad Professor
03. august 2021 - 18:51 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Noteblok æ - ø - Ã¥ ændre til æ - ø - å

Hej
Jeg sider med Subtitel hvor æ - ø - å er skiftet ud med æ - ø - Ã¥ jeg har åbent den i notesblok, hvordan skifter jeg det ud med normale bogstaver
en del heder:
----------------------------------------------------
00:09:47.000 --> 00:09:51.720
Kom til middag i aften,
så præsenterer jeg jer for Ludovica.

00:09:53.440 --> 00:09:57.960
Undskyld, at jeg afbryder.
Må jeg tale med Dem et øjeblik?
----------------------------------------------------
Det bliver jeg træt af, så er der en nem måde og ændre tegnen med de rigtige bogstaver???
Avatar billede claes57 Ekspert
03. august 2021 - 19:26 #1
åbn filen med notesbog, og vælg 'Gem som'
nederst lige til venstre for 'Gem' er det sikkert en kodning valgt (fx Ansi) - ret den til 'UTF-8' og gem - så kan den det udvidede tegnsæt inkl danske tegn.
Avatar billede frem-ad Professor
03. august 2021 - 19:49 #2
claes57 Sådan plejer  det også være når det er under afspilningen men der plejer det stå rigtig i noteblok hvor det kun er. Problemet er her står det forkert over alt, det ligner tegn bogstaverne er kopieret over, så det er nærmest som jeg skal erstatte alle steder der er æ med et æ og så vider.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2021 - 03:13 #3
Jeg er nysgerrig af dette emne. -Er det fordi du åbner underteksten som notepad, eller når du afspiller det, at du ser disse symboler?

1. Hvad hedder undertekst-filen?

2. Tag en skærmdump og vedhæft dette tilbage på denne site:
https://imgbb.com/
Avatar billede frem-ad Professor
04. august 2021 - 08:28 #4
Jørgen B. Jeg opdagede det jeg ville afspille videoen, så åbnede jeg den i noteblok for jeg regnede med det var kodningen der stod forkert, det plejer det jo og være. Men så kan jeg se det står med de tegn. Det er en .srt fil - https://ibb.co/tsQH3QX
Avatar billede ejvindh Ekspert
04. august 2021 - 08:43 #5
Det er en fil med undertekster, der er blevet gemt med forkert encoding. Du kan køre filen igennem en encoding-converter. Dem findes der masser af på nettet.

Du kan fx gå herind:
http://string-functions.com/encodedecode.aspx

....paste din tekst ind i tekstfeltet, og så derunder vælge:
Encode: iso-8859-1
Decode: utf-8
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2021 - 08:51 #6
<Aha> Du kan sagtens erstatte alt ved at kopiere de symboler æ - ø - Ã¥ ved "Rediger" og trykke på "Erstat" (Ctrl+H).
https://ibb.co/YfM8WRL
Herinde kan du angive "æ - ø - Ã¥" og nedenunder angive det rette symbol. Derefter trykke på "Erstat alt" og der sparer du tid?
Derefter kan du "gem som".

Alternativt benyt dig af dette SRT undertekst program: Subtitle Edit
https://www.nikse.dk/SubtitleEdit/

Du henter det herfra:
https://github.com/SubtitleEdit/subtitleedit/releases

Derinde kan du bare eks. trykke på "SubtitleEdit-3.6.1-Setup.zip". Og hent den, og derefter udpakke den, og installere den bagefter.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2021 - 08:56 #7
Med "Subtitle Edit" kan du hurtigt rette "Encoding" ud og "Gem som" bagefter med rette "Encoding.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2021 - 09:12 #8
#4 Jeg kan se, at encoding er den rette, men vedkommende som benyttede dette fil havde måske andre sprog grænseoverflade på sig, eller den platform der blev benyttet ikke understøttede det sprog man benytter og erstatter med disse symboler.

Men som sagt, kan du hurtigt rette dette, som tidligere beskrevet.
Avatar billede ejvindh Ekspert
04. august 2021 - 10:30 #9
#8: Encoding er da ikke den rette, hvis de danske tegn ikke fremstår som danske. Du skal ikke lade dig narre af, at der i screenshottet står "UTF-8". Det viser jo bare, at fremviseren viser det som sådan. Men hvis det tidligere er gemt forkert, så løser det jo ikke problemet.

Jeg synes nok, at det er nemmere bare at køre hele filen igennem én converter, fremfor at skulle lave søg/erstat på alle 6 danske tegn.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2021 - 10:36 #10
#9 Det er kun tre danske tegn :-D ikke seks... anbefalingen er per erfaringer og slet ikke noget med narre af screenshottet :-D
Avatar billede ejvindh Ekspert
04. august 2021 - 11:17 #11
#10: I kodemæssig forstand får jeg det til 6: æøåÆØÅ
;-)

...og nej, jeg vil slet ikke betvivle, at din løsning virker (mener bare min løsning er lettere). Når jeg talte om at lade sig narre, handlede det mere om, at du skrev at Encoding var rigtig nok. Det kunne jeg ikke lige give mening til på andre måder, end at du tog det fra frem-ad's screenshot :)
Avatar billede frem-ad Professor
04. august 2021 - 16:30 #12
Det blev Jørgen B. #6 det blev det nemmest bare og erstatte de tegn med bogstaver og det fungere.
Tak til alle der er kommet med bud.