Avatar billede Csonnesen Praktikant
07. august 2021 - 22:22 Der er 3 kommentarer

Computer kan ikke tænde

Hej alle!

Jeg har for nyligt købt ny CPU, bundkort og ram, da jeg skulle opgradere min pc.

Jeg har nu skiftet alt, og alle kabler sidder som de skal. MEN computeren kan ikke starte.
Der er lys i både bundkort og grafikkortet, men der sker INGENTING når jeg trykker på tænd. En gang i mellem kører blæserne en runde på grafikkortet lige når man trykker, men ellers ingen aktivitet. Hvad kan skyldes fejlen? Mine specs er følgende:

Bundkort: Asus prime z490M-plus
CPU: i7-10700k
Grafikkort: Asus 1060 6gb
Strømforsyning: 500w
Ram: 2xDDR4-3200 8GB

Jeg har dobbelttjekket, at rammene sidder korrekt.

På forhånd tak for jeres hjælp! :)
07. august 2021 - 23:31 #1
Prøv følgende:

Jeg går ud fra det er en STATIONÆR  ikke en lap-top.

SLUK din PC , hvis tændt (sikkert ikke !)

Tag din strømledning ud af PC'en.

Tænd for din PC.

Vent ca. 3 minutter (Fysiske minutter ier 3 fysiske minutter).

Sluk din PC.

Nu sætter du din strømledning i igen og tænder for PCeen.

Hvad sker nu ??  (den burde starte **)

KR..
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2021 - 08:35 #2
Forudsat at dele passer sammen og korrekt monteret,  kunne du prøve følgende:
Afmonter strøm (både 230 volt og det lille bios batteri på bundkortet)
Tryk og hold start knappen nede i 30 sekunder.
Monter bios batteri.
Monter 230 volt.
Forsøg opstart af computeren.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
08. august 2021 - 15:40 #3
Tænker lidt på kortslutning et eller andet sted, eftersom at blæserne nogen gange kører.

Hvad med afstandsstykker mellem motherboard og kabinet?
Er der det? (Eller bruger man det ikke mere)

Ellers er der er vel ikke meget andet at gøre, end at følge ASUS' fejlfindingsguide til punkt og prikke...

https://www.asus.com/us/support/FAQ/1042632/