Avatar billede majorkrabbe Novice
09. august 2021 - 08:30 Der er 6 kommentarer

Frysende computer

Hejsa.

Jeg oplever at min computer fryser i tide og utide. Nogle gange mens jeg spiller et hårdt krævende spil og andre gange når jeg sidder og spiller Roblox med min søn. Jeg oplever at jeg nogle gange kan sidde i timevis uden problemer, og nogle gange når jeg lige at komme ind i windows og skal til at lave noget og så fryser den.
Nu fryser den så ikke fuldstændigt. Jeg kan bruge musen, jeg kan trykke på ting, men det starter ikke op. Her forleden sad jeg og lyttede til musik på youtube da maskinen frøs. Men jeg kunne stadig vælge nye sange og stoppe og pause. jeg kan trykke på windows knappen og vælge luk computeren, og jeg kan se at den lukker programmerne, (de fleste) ned, men den lukker ikke.

Jeg var inde i biosen for at se om der var noget der man kunne prøve, og der frøs den så også.

Jeg har lige udskiftet bundkort og cpu i håb om at det hjalp. Det gjorde det ikke. Jeg har prøvet at tage ram blokkene ud og sætte kun en i, og bagefter at bytte rundt på dem. Jeg har kørt en harddisk tjek på mine harddiske. jeg
har nulstillet computeren. Jeg har prøvet en del og er nu helt forvirret over hvad det kan være.

Dette er min hardware:
Bundkort: ROG STRIX X570-E GAMING
CPU: AMD Ryzen 7 3700X
RAM: 32 GB Corsair
Grafikkort: NVIDIA GeForce RTX 2060
M.2 harddisk til windows installationen
og alm SSD til resten.

Jeg håber der er nogen der kan have en ide til hvad der foregår med min computer. Jeg har ikke nogen ide.
Avatar billede posten Juniormester
09. august 2021 - 09:36 #1
drop dog det DÅRLIGE amd og brug intel det er noget der virker + der intet ekstra forbrug til køling af cpu
du skriver jo intet om str. på din M2 hvorfor bruger du ikke en alm disk ???
Avatar billede 220661 Ekspert
09. august 2021 - 10:40 #2
Hvis den fryser inde i bios må det være hardware fejl. Om AMD i dag er dårligere end Intel vil jeg ikke komme mere ind på. Vil dog sige jeg har haft en AMD computer  der kørte fint i 10 år så du er måske uheldig. Jeg tænker derfor man ikke skal udelukke din strømforsyning heller. En svingende volt spænding kan sagtens få en pc til at fryse.
Avatar billede majorkrabbe Novice
09. august 2021 - 12:33 #3
# Posten. Hvis ikke du har noget brugbart at skrive, så lad vær med at kommentere.

#220661 Tak for et brugbart råd. Jeg vil kigge lidt på den for at se om der er nogle udsvingninger der.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. august 2021 - 14:11 #4
Prøv evt også at kigge i logbogen om fejl. Nu har jeg selv kun den gamle bios type på min pc og jeg ved man kan tilgå bios indstillinger medens Windows kører. Om den så ligger i baggrunden og alligevel påvirker når du er i bios det kan jeg ikke vide??
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2021 - 02:11 #5
Tråder på nettet var 1, at benytte seneste Windows 10, så den kan du hente, hvis du ikke har seneste fra Microsoft hjemmesiden.

2. var enhedshåndtering, hvis dit mus eller combo af mus og tastatur siger, enhed ikke genkendt, er det måske dette. Også selvom det virker, og virket før med den rette driver, som du selv installerede, kan dette enten tyde på Windows opdatering har skiftet din driver for dig? Kig nedenunder.

3. kan være behjælpeligt at deaktivere automatisk hentning af driver via Windows opdatering. Især hvis din driver til grafik kort bliver nedgraderet af Windows opdatering, er det bedst at deaktivere, automatisk hentning af driver fra Windows opdatering.

Spørg blot, hvis du vil vide mere hvordan, eller vil du selv søge?
Avatar billede posten Juniormester
11. august 2021 - 19:26 #6
du svarer jo ikke på hvad str. din M2 har og har du prøvet at bruge en alm disk i stedet for din M2 ??