Avatar billede tjesp02 Novice
10. august 2021 - 10:48 Der er 6 kommentarer

adgang til users

Jeg har en harddisk der ikke har det så godt. Den ene boot sektor er beskadiget, men jeg fik med hjælp fra chkdsk fikset den så meget at  jeg fint kan læse på den og alle mine data ser ud til at være der endnu. MEN mappen c:/users er helt tom. Der burde alle min dokumenter og  filer ligge, men den er helt tom. Jeg har prøvet at læse skjulte filer, em n stadigvæk helt tom. Alle andre data kan jeg fint læse og jeg har lidt svært ved at tro at disse data skulle være helt væk.

Nogen der har et godt tip?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. august 2021 - 11:03 #1
Et godt tip er at passe rigtig meget på nu. Hvis fejlen er forårsaget af en fysisk fejl i kammeret på disken, kan hvert sekund den er sluttet til strøm gøre skaden værre.

Er data "rar at have" men ikke død-nødvendig, kan du prøve med diverse data-recovery software. Der findes meget godt betalingssoftware, og ikke så mange gode gratis-programmer - https://www.ccleaner.com/recuva er et af dem, der ikke er ultimativ godt, men som formentlig kan klare opgaven.

Problemet er sandsynligvis at som følge af fejlen, er diskens filtabel blevet renset op, så den ikke længere kan se filerne. Disse ligger sandsynligvis stadig på disken, men vil blive opfattet som ledig plads - så hvis der arbejds på disken, vil filerne stille og roligt blive overskrevet. Dette er en logisk fejl, som programmet vil kunne hjælpe med - programmet scanner disken for fysiske filer, og giver dig mulighed for at gendanne dem.

Hvis der, som indledningsvis nævnt, er en fysisk fejl, risikerer du at den fysiske fejl breder sig. Fysiske skader kan IKKE gendannes, ej heller af professionelle. Så er data meget vigtigt, så tag disken fra NU og kontakt en professionel.
Avatar billede tjesp02 Novice
10. august 2021 - 21:36 #2
Hele filsystemet er i orden og jeg kan fint se resten af disken. Problemet er at det kræver særskilt tilladelse til at kunne se og arbejde med mappen users. Det er ikke nok bare at være administrator hivet disken ud og stoppe den i en anden computer.

Hvordan får jeg den tilladelse/rettighed?
Avatar billede kurtba Ekspert
10. august 2021 - 22:20 #3
Mangler lidt afklaring. Da du postede spørgsmålet, havde du da taget hd ud af pc, så det var på en anden, at du havde problemer med at se filer i users?
Filerne må være der, idet jeg har svært ved at se, hvorledes pc.en overhovedet skulle kunne virke, hvis der ikke var filer under users, idet der jo er mangle filer der, som har at gøre med hele pc.ens virkemåde.
Kan du komme i din dokumenter mappe, billeder, video? Det er jo undermapper til users.
Man burde kunne ændre rettigheder, men det er nemmest, når den sidder det originale sted, og man skal være lidt forsigtig med det og kun gøre det, når alt andet er mislykkedes.
Når den sidder den i den originale pc, kan du så tilgå dokumenter, billeder osv. Ikke via users men via de direkte link i Stifinder?
Hvad er det præcis du vil hente ud fra users?
Avatar billede tjesp02 Novice
10. august 2021 - 22:51 #4
Den er hevet ud og sidder nu i en anden computer. Den gamle var simpelthen færdig, så den er nu røget til elektronikskrot.
Mappen users er totalt tom, men jeg tænker at filerne stadig er der. Jeg skal bare finde en måde at komme til dem på.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. august 2021 - 08:15 #5
Har du kørt chkdsk eller lignende værktøjer på den, er filstrukturen blevet repareret. Dermed ikke nødvendigvis filerne, som beskrevet i #1 - og derfor er det ikke nødvendigvis nok at have adgang.

Har din påloggede bruger administratorrettigheder, vil den også have fulde rettigheder til at tilgå alle brugerprofil mapper på et standard system. Og kan du se at mappen er tom, viser det jo også at du har adgang til mappen.

Havde du ikke adgang til mappen, ville du heller ikke kunne åbne den og se om den var tom eller ej.

Så som skrevet i #1, skal du have fat i datarecovery værktøjer og scanne disken for "tabte" filer.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. august 2021 - 08:21 #6
jeg ville, fra din maskine, boote på en usb-stik med linux (ubuntu og mint er rimeligt enkle for en windowsbruger). Linux er hamrende ligeglad med windows sikkerhedsindstillinger, så hvis filerne er der, så kan du se dem, og kopiere dem over på din egen disk.
Husk, du skal IKKE installere linux, bare 'teste' det fra usb'en.
https://ubuntu.com/tutorials/create-a-usb-stick-on-windows#1-overview