Avatar billede Bexelbud Juniormester
17. august 2021 - 14:42 Der er 9 kommentarer

Ældre computer genstarter i bios

hej jeg er ved at sætte en computer op til min søn.

Asus z87k bundkort
i5 4670 processor
2x 4gb kingsdom ddr3 måske 2
970 gti grafikkort
120 kingsdom SSD

den starter sådan set fint op men går direkte i bios, og der inde kan jeg ikke gøre så meget, for hvis jeg trykker på advanced går den i sort (har prøvet at gøre det med onboard grafikkortet)
jeg har prøvet at tilslutte 3 forskellige harddiske og tilsat en boot harddisk med windows boot på. en gang ud af mange startede windows boot op helt normalt men da jeg kom at skulle vælge hvilken disk jeg ville installere windows 10 på kunne den ikke finde andre en den ekstern jeg booter fra. jeg har taget batteriet ud af bundkortet for at reset biosen, ventet 20 min hold knappen inde 1 min osv. uden resultat.

kunne problemet ligge i at min strømforsyning "kun" er på 650W mener bare jeg har kunne køre med den før, i et lidt andet setup.

har testet alle 6 sata porte, og ingen giver resultat.

ville være mærkeligt hvis alle 6 ikke fungerede?

har taget processoren ud og givet nyt plasta og en større køler.

hvis nogle har andre gode ideer til hvad jeg kan prøve må de da gerne lige skrive.
Avatar billede supportsiden Professor
17. august 2021 - 14:46 #1
Prøv uden grafikkort installeret, det kan sagtens være din PSU der ikke kan trække det
Avatar billede Bexelbud Juniormester
17. august 2021 - 15:19 #2
Det gjord inden forskel. jeg tog grafikkortet ud med samme resultat. går i bios men så snart jeg vælger advanced går den i sort
Avatar billede Peter Forsker
17. august 2021 - 16:26 #3
Det kunne vel ikke være F2 tasten der hænger (eller hvad det nu er for en tast der åbner bios)
Prøv evt at skifte tastatur
Avatar billede KHN Guru
17. august 2021 - 16:44 #4
Har du prøvet at bytte om på RAM-moduler? Det kan også hjælpe - men som alt andet så er der ingen garanti for at det virker.
Får du nogle bip lyde fra BIOS eller fejlmeldinger?
Avatar billede posten Juniormester
17. august 2021 - 16:48 #5
kan se du er under 1024 i ram i ddr3 nu når du nævner ddr2 ram duer de ikke til det bundkort da de 3 steder jeg har kigget kun nævner ddr 3 ram og 1600 og kun 240 pin
Avatar billede Bexelbud Juniormester
17. august 2021 - 19:32 #6
ram er checket og det er ddr3 1600. har testest keyboardet. jeg har slået alt fra bort set fra processoren og den ene slot ram.

hvad nu hvis min strømforsyning er i stykker? jeg kan ikke finde min SSDer når jeg tester dem i alle 6 sats porte eller i de 4 stik i strømforsyningen. er det muligt den er kortsluttet så den kun virker til bundkortet og grafikkortet ?
Avatar billede Bexelbud Juniormester
17. august 2021 - 19:33 #7
Der kommer ingen advarselslamper når jeg start computeren lampen lyser grøn som den skal.
Avatar billede posten Juniormester
18. august 2021 - 04:26 #8
har du da ikke en ekstra strømforsyning ??
Avatar billede Bexelbud Juniormester
18. august 2021 - 11:45 #9
Jeg testede igen alle 3 harddiske og fandt ud af de ingen strøm fik. så købte en ny strømforsyning i går og alt virker nu. åbenbart har jeg fået futtet alle 4 IDE porte af på den gamle :D jeg tænker at strømforsyningen ikke gav strøm til harddiskene og det gjort at jeg røg i bios hele tiden. men forstår stadigvæk ikke hvorfor jeg ikke kunne køre advances mode..