Avatar billede AnyFellow Seniormester
18. august 2021 - 08:08 Der er 9 kommentarer

Chrome viser forkerte ord

Jeg har over tid flere gange, set eksempler på Google Chrome, der selv erstatter ord på hjemmesider, bl.a. hos medarbejdere hvor jeg er ansat, samt hos flere af vores kunder.

Eksempler:
"data" var erstattet med "mord"¨
"fast" var erstattet med "hurtig"

Udskriver man hjemmesiden, er ordene korrekte.

Jeg har kontrolleret Chrome for plugins, der skulle kunne erstatte ord, men har ikke fundet noget jeg umiddelbart vurderer kunne være årsag.

Browseren har hver gang været nyeste tilgængelige version.

Nogle der har oplevet det samme, eller har en idé om hvad årsagen kunne være?
Avatar billede claes57 Ekspert
18. august 2021 - 09:01 #1
virus? evt en 'partyjoke' virus, der er uskadelig. Lav et opslag i firmaet om det, og skriv, at vedkommende vil blive straffet hvis det fortsætter.
Avatar billede AnyFellow Seniormester
18. august 2021 - 09:19 #2
Den første pc jeg oplevede det på blev undersøgt på kryds og tværs, og der var ingen tegn af virus eller malware, så tænker ikke umiddelbart det er årsagen.

Ellers et godt bud.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. august 2021 - 09:32 #3
jeg har (for mange år siden) haft en medarbejder, der kunne 'overtage' min skærm og taste ind hvor jeg skulle skrive. Derfor min mistanke. Det skete så også kun en gang, fordi jeg skrev på min skærm, at det skulle stoppe - eller indberettes.
Avatar billede Erik K Ekspert
18. august 2021 - 10:24 #4
Det kan måske skyldes, at man har valgt "oversæt sider" i Chrome.
Når man så åbner en udenlandsk hjemmeside, vil den blive oversat til dansk og det virker ikke altid for godt.
Nogen af ordene bliver ikke oversat korrekt, hvilket kan medføre at fast oversættes til hurtig.
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. august 2021 - 10:50 #5
#4  Jeg tænker på visse brugsvejlednihnger, eller rette brugsforvirringer fra bl.a. kinesiske producenter.
Det kan nogengange være underholdende at læse, men det skulle jo hellere være vejledende, men er vildledende.
Avatar billede AnyFellow Seniormester
18. august 2021 - 11:01 #6
#4 Det kunne også være en mulighed, men det er mange almindelig ord, der ikke er berørt overhovedet.

Et af eksemplerne er en webmail i Outlook Web Access, hvor hele mailen vises korrekt, med undtagelse af 2 ord ud af flere tusinde ord, der vises som noget helt andet. De eksempler jeg har set er alle hjemmesider, der er på dansk, hvor et dansk ord er erstattet af et andet dansk ord.
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2021 - 12:49 #7
Husk at trykke på opdatere dit Chrome. Selvom det rent faktisk er næsten automatiseret, skader det ikke at se dette selv og se om der findes opdatering som den ikke har hentet.

Normalt kører opdateringerne i baggrunden, når du lukker og genåbner din browser på computeren. Hvis det er et stykke tid siden, at du har lukket din browser, får du dog muligvis vist en afventende opdatering:

Åbn Chrome på din computer.
Tjek Mere Mere øverst til højre.
Hvis en opdatering er afventende, er ikonet farvet:

Grøn: Der er udgivet en opdatering for mindre end to dage siden.
Orange: Der er udgivet en opdatering for ca. fire dage siden.
Rød: Der er udgivet en opdatering for mindst en uge siden.

Sådan opdaterer du Google Chrome:

Åbn Chrome på din computer.
Klik på Mere Mere øverst til højre.
Klik på Opdater Google Chrome.
Vigtigt! Hvis du ikke kan finde denne knap, bruger du den nyeste version.
Klik på Genstart.

Browseren gemmer dine åbne faner og vinduer og åbner dem automatisk igen, når den genstartes. Dine inkognitovinduer genåbnes ikke, når Chrome genstarter. Hvis du ikke vil genstarte med det samme, skal du klikke på Ikke nu. Næste gang du genstarter din browser, anvendes opdateringen.

Hvis det ikke har hjulpet med seneste opdatering, kunne det tyde på at man måske surfer på hjemmesider der ikke helt er rene og siden er med malwares der inficerer via cookies og/eller prøver at overtage oversættelses-værktøj som allerede findes på dit Chrome.

Nulstil Chrome
1. Åbn Chrome, klik derefter på knappen "Tilpas og styr Google Chrome", og klik derefter på Indstillinger.
2. Under siden Chrome-indstillinger skal du rulle ned til bunden og derefter klikke på knappen Vis avancerede indstillinger.
3. Når du har klikket på knappen Vis avancerede indstillinger, skal du rulle ned til bunden og klikke på knappen Nulstil browserindstillinger.
4. En meddelelsesboks vises for at informere om, at dine browserindstillinger vil blive gendannet til deres oprindelige standardindstillinger, klik på knappen Nulstil, når den vises.

Det bedste våben mod ondsindede hjemmesider er uBlock Origin.
https://youtu.be/wgWhVDSZVXs

Og husk, at du kan tilføje "uBlock Origin" til at blokkere for imod reklamer og malwares:
https://chrome.google.com/webstore/detail/ublock-origin/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm
Avatar billede falster Ekspert
18. august 2021 - 13:23 #8
Ad. #4 og #6 Et af eksemplerne er ...: Sker det samme hvis "oversæt" er slået fra?
Avatar billede AnyFellow Seniormester
18. august 2021 - 13:40 #9
#8 Er usikker på hvad du mener

Oversæt-ikonet er synligt, men siden er ikke valgt oversat.