Avatar billede nemlig Professor
19. august 2021 - 13:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Find poster i ark 1 ud fra liste i ark 2

Hejsa.
Jeg har i regneark 1 en komplet kundeliste, hvor jeg i kolonne A har kundenumre og de efterfølgende kolonner forskellige data om kunderne.
I regneark 2 har jeg i kolonne A udvalgte kundenumre og ikke andet i de øvrige kolonner.

Findes der en løsning/metode, hvor jeg kan finde de udvalgte kundenumre fra regneark 2 i regneark 1.??
Avatar billede kim1a Ekspert
19. august 2021 - 15:06 #1
En metode ville være at lave et opslag i ark1 på kundenumrene i ark2 og så blot sorterer NA fra.
Formlen Xlookup (eller vlookup hvis du har en ældre version af Excel) kan slå hvert kundenummer op og så bare returnere kundenummeret hvis den finder den. Hvis vi antager din data i ark1 har overskrifter, så skriver du første tomme kolonne:
=xlookup(A2;ark1[kolonne med kundenummer];ark1[kolonne med kundenummer])

Derefter laver du filtrering på din nye kolonne.
Avatar billede kim1a Ekspert
19. august 2021 - 15:08 #2
Det kan dog også være det er mere overskueligt at gøre den anden vej. altså tage data fra ark1 for hver af dine kundenumre, hvor du måske kan nøjes med de kolonner der er nødvendige.
Avatar billede nemlig Professor
19. august 2021 - 16:25 #3
Jeg benytter Excel 2016 i en dansk version og antager, at jeg skal benytte formlen "xopslag".

I Ark1 har jeg overskrift på kolonnerne, og kundenumrene ligger i området A2:A9000
I Ark 2 har jeg kundenumrene i området A2:A700

Jeg vil gerne have markeret de fundne kundenumre i Ark1, da jeg skal bruge dataene i de øvrige kolonner. Jeg er med på efterfølgende at filtrere dem fra, som der ikke var hits på.

Jeg har prøvet med denne formel i den første fri kolonne i Ark1:
=XOPSLAG(A2;A:A;'Ark2'!A:A)
Men den returnerer blot det 1. kundenummer fra listen i Ark2.
Avatar billede kim1a Ekspert
19. august 2021 - 18:20 #4
Du skal have ark2 på første A kolonne også:
=XOPSLAG(A2;'Ark2'!A:A;'Ark2'!A:A)
Avatar billede thomas_bk Ekspert
20. august 2021 - 09:54 #5
På engelsk er der en formel som hedder Match(), den angiver om en forekomst af en værdi findes i et opslagsområde.