25. august 2021 - 15:15 Der er 8 kommentarer

Hjælp, min WIN 10 har fået TVANGSTANKER !!!

HEJ,

Jeg har en WIN 10 HOME, hvor min mus ikke fungerer. (suk)

Går jeg ind i ENHEDSHÅNDTERING , finder MUS og andre PEGEREDSKABER får jeg 2 elementer i listboksen.  EN HID -mus og en PS/2 mus.  Enten er jeg meget blind (for jeg kan ikke hverken se eller føle den nogensteder) eller osse har WIN 10 nogen absolut skøre tanker omkring denne PS/2 mus.    Jeg har prøvet af fjerne den (4 gange til nu ), men her kommer WIN sindsygen ind i billedet, for enten installeres den automatisk ved opstart igen - (hvem snakker om evighedsmaskiner (mere suk) )  eller osse er den så glad for min maskine at den har bundet systemet op...  (endnu mere suk).    Jeg KAN ikke fjerne denne PS/2 mus.  Hid musen (som element 1 kan fjernes - men installerer ikke sig selv med indsætning af ny mus.    Spørgsmålet  HVORDAN FÅR JEG MIN MUS TILBAGE ??  (Geninstallation af WIN 10  er ABSOLUT SIDSTE mulighed..    )    OG den aktuelle mus fungerer fint på min XP-maskine ... !
Avatar billede poko1 Ekspert
25. august 2021 - 15:30 #1
Prøv at gå ind i Kontrolpanelet vælg mus, og se om den er aktiv
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2021 - 15:34 #2
Bruger du mus med det runde stik da?
Avatar billede Peter Guru
25. august 2021 - 17:21 #3
Jeg kan forstå at vi ikke snakker trådløs mus?
26. august 2021 - 00:08 #4
HEJ

Tak for tilbagemeldingene.

I enhedshåndteringen :

Prøvede at gen-installere muse-driveren- "mis- lykkes".

Prøvede at fjerne alle mus - Kun HID-Musen ville fjernes.  Prøvede at at sætte musen på de forskellige USB-porte ( 3styk på LAB-toppen) - Ingen positive resultater.

Endelig gik jeg ned i bunden  af Enhedshåndteringen.  (USB-delen).

Fjernede alle USB-enheder  (en ad gangen) og efter dette søgte jeg efter hadwareændringer.    (Om ikke andet så blev mit externe tastatur korrekt installeret - (denne frikaDELLe maskine har et Gummi-tastatur, som du knap nok skal bare se på før du har 370 A'er  på skærmen - derfor et eksternt tastatur) ), men MUSEN - ikke tale om. Fjerne HID musen - slukkede maskine - startede op igen og brugte KEYPAD'en som mus (f**ens til besvær) . Checkede igen Enhedshåndtering . PS2 musen var der stadig- men HID-musen var væk. Gik på Computerworld for at checke svar. Ingen endnu. Fjernede igen alle USB-enheder og installedere dem igen via "Søg efter hardware-enheder".    Slukkede maskinen (normal nedlukning). Og startede op igen.    Satte gamle mus i min "konfigurerede" USB-museport og MIRAKLET skete.  Windows havde åbenbart set lyset og var blevet (mere eller mindre) helbredt. Musen og driver blev installeret korrekt, og selv det eksterne tastatur fungerede efter hensigten (så jeg stadig slipper for de 369  A'er ) . Jeg kan læse USB-Dongler i den 3. USB-port, så nu er der stor lykke her i huset.  Og hvis jeg bliver spurgt om hvad der var galt , må jeg - som sandheden er - sige, at det ved jeg ikke , men gætter på, at en USB-kontroller (sandsynligvis) havde "forædt" sig i en forkert konfiguration.

Tak for alle jeres råd.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. august 2021 - 07:38 #5
Godt du kom i mål 👍
Avatar billede 220661 Ekspert
26. august 2021 - 09:40 #6
Du lukker bare tråden med #4 👍
Avatar billede Peter Guru
26. august 2021 - 13:38 #7
En nulstilling af Windows er ikke så slem. Windows kører som på ny med seneste version. At al software skal reinstalleres og licenserne er udløbet er skidt.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. august 2021 - 17:05 #8
#7 Man kan lave det der hedder "In place upgrade" hvor kun Windows installeres om. Man beholder her både filer og programmer.