Avatar billede AnyFellow Seniormester
03. september 2021 - 10:38 Der er 1 løsning

Linjeskift i starten af textarea vises ikke korrekt

Jeg har et textarea, hvor der laves et linjeskift i starten af input. Input gemmes i rå form i en database.

Jeg kan se at linjeskiftet gemmes i databasen.

Når brugeren ønsker at redigere indholdet, vises linjeskiftet ikke i textarea, med mindre brugeren har lavet fx et mellemrum i den blanke linje.

Jeg har lavet 2 kodeeksempler, der vises problemet: Eksempel 1 viser ikke brugeren, at der er et linjeskift i starten af indholdet af textarea. Eksempel 2 vises korrekt, men jeg vil gerne undgå at brugeren skal huske at lave et mellemrum, for at indholdet vises korrekt.

Eksempel 1: Indhold med linjeskift, uden mellemrum:

<!DOCTYPE html>
<html lang="da-DK">
    <head>
        <title>Test</title>
    </head>
    <body>
        <textarea>
Der er et linjeskift over denne linje.</textarea>
    </body>
</html>

Eksempel 2: Indhold med linjeskift, med mellemrum:

<!DOCTYPE html>
<html lang="da-DK">
    <head>
        <title>Test</title>
    </head>
    <body>
        <textarea>
Der er et linjeskift og et mellemrum over denne linje.</textarea>
    </body>
</html>

Nogle med et forslag til hvad jeg kan gøre?
Avatar billede AnyFellow Seniormester
03. september 2021 - 10:49 #1
Hm, det ser ud til det er en HTML5 feature:
If the next token is a U+000A LINE FEED (LF) character token, then ignore that token and move on to the next one. (Newlines at the start of textarea elements are ignored as an authoring convenience.)