Avatar billede hagbartm Seniormester
04. september 2021 - 08:31 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

windows 11 og tmp

instalation af windows 11 kræver tmp skriver microsoft
jeg har et msi z97-g43 bunkort der godt nok et tmp stik på kortet men der er ingen steder i bios der nævnes tmp eller ptt det undre mig hvorfor man sætter et stik i når der ingen software er
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2021 - 09:52 #1
Mener du TPM2?
Er ikke på Windows 11 men kigger dog med. Forudsætning for at installere Windows 11 er at men har Secure boot aktiv og man har  TPM2 aktiv på budkortet.
Prøv at se om du har TPM indstilling på bundkortet.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2021 - 09:58 #2
Selvom du måske ikke lige kan klare kravene for at installere og prøve Windows 11 prøv måske lige bruge lidt tid på video her.
https://www.youtube.com/watch?v=NivpAiuh-s0
Har ikke selv afprøvet på mine ældre computere.
Avatar billede hagbartm Seniormester
04. september 2021 - 10:21 #3
der findes ikke secuity boot på mit bundkort det er jo det der er problemet
har set nævnte video
Avatar billede hagbartm Seniormester
04. september 2021 - 10:26 #4
tilføjelse: jeg synes ærlig talt det er for dårligt af Microsoft tænk på et spild af martrialer
det må jo være millioner af pc der skal skrottes
Avatar billede KHN Guru
04. september 2021 - 10:31 #5
Du kan prøve denne metode:

1) Når vinduet med: This pc can't run Windows 11 popper op under installationen - så hold SHIFT nede og tryk F10.

2) I Command prompt skriv: regedit og tryk ENTER.

3) Naviger til: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup.

4) Højreklik på Setup og tilføj ny nøgle og kald den LabConfig.

5) Højreklik på LabConfig og tilføj en ny DWORD (32-bit): BypassTPMCheck og sæt værdien til 1.

6) Højreklik på LabConfig og tilføj en ny DWORD (32-bit): BypassRAMCheck og sæt værdien til 1.

7) Højreklik på LabConfig og tilføj en ny DWORD (32-bit): BypassSecureBootCheck og sæt værdien til 1.

8) Nu kan man lukke regedit og lukke command prompten ved at skrive EXIT og tryk Enter.

9) Man kan nu fortsætte med at installere Windows 11.
Avatar billede hagbartm Seniormester
04. september 2021 - 10:47 #6
Tak KHN guru det er godt nok for indviklet for mig så meget nørd er jeg ikke hvis jeg prøver på det så risikerer jeg at skulle købe en ny pc bagefter
Avatar billede Peter Forsker
04. september 2021 - 10:51 #7
Jeg har haft samme udfordring, men kom så til at læse denne, og har nu glemt alt om Win11
https://newz.dk/microsoft-sparker-ikke-understoettede-pcer-ud-af-windows-11-test
Avatar billede hagbartm Seniormester
04. september 2021 - 11:25 #8
Jeg mener godt at nok at have læst at Bil Gates gik meget op i miljøet men det måske forkert
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2021 - 11:44 #9
#5 Det er en nu og her løsning for at prøve win 11 på en ikke kompatibel pc. Det er ikke sikkert at den løsning er muligt når den officielle lancering kommer.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. september 2021 - 11:51 #10
#4 Jeg giver dig helt ret. Men Microsoft tænker kun på tre ting: penge, flere penge og endnu flere penge. Også der er pengegriskheden enorm..
Avatar billede hagbartm Seniormester
04. september 2021 - 18:29 #11
Jeg tillader mig lige at lukke her tak for diverse indlæg
Avatar billede f-arn Guru
05. september 2021 - 06:34 #12
Du fik ikke lukket, så en hurtig kommentar herfra...

TPM2 er fra 2014, men langtfra alle Cpu'er fra Intels 7xxx serie står på Microsofts liste over godkendte chips.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-intel-processors

Og de er altså under 5 år gamle... I en tid med chip mangel, og krav om bæredygtighed synes jeg det er ret flabet af Microsoft!
Efterhånden som biler, frysere, køleskabe og meget andet kommer kommer på nettet, skal de vel også skrottes efter 7 - 9 år når det ikke længere er sikkert at bruge dem... Fordi softwaren ikke længere opdateres.
Det kan man da kalde bæredygtighed 🤮