Avatar billede stig-klausen Novice
06. september 2021 - 09:42 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Næsten ny pc rebooter af sig selv

Pc består af :
Asus rog crosshair vIII dark hero x570
M.2 2 terabyte adata ssd
Ryzen 5900x
Noctua nh d15 cpu køler
Corsair 4 x 8 gigabyte ram
Corsair hx 850 watt platinum psu
Ca 3 måneder gammel pc

Den har kørt upåklageligt indtil idag hvor den pludselig begyndte at reboote af sig selv. Både i spil og idle tilstand i starten ,men i fejlsikret tilstand kører den fint.
Men nu Når kun lige at skrive startkode så booter den.
Har tjekket temperatur for cpu og gpu for et stykke tid siden og de lå begge under 70 grader ved load .kølere kører fint rundt.
Da jeg købte pc fik jeg byttet min ryzen 5900x da pc virkede i ca 2 timer og så gik den død .har en ekstra ryzen pc så jeg skiftede alt hardware og testede alt og kom til den konklusion at det var cpu der var defekt.fik den byttet hos proshop uden problemer.
Har prøvet at nulstille pc i fejlsikret tilstand men den genstarter bare mens den installerer.
Kan det være cpu der fejler igen ,lyder jo lidt underligt når den virker i fejlsikret tilstand
På forhånd tak for svarene
Vh stig
Avatar billede thomas_bk Ekspert
06. september 2021 - 10:36 #1
Prøv indledningsvist at se i 'opdaterings historiken' om windows er installeret nogen nye drivere.

Du kan også se om dette program kan give dig en ide om problemet
https://www.howtogeek.com/166911/reliability-monitor-is-the-best-windows-troubleshooting-tool-you-arent-using/
Avatar billede f-arn Guru
06. september 2021 - 10:39 #2
Jeg går ud fra det er en Windows PC?

Prøv at taste Windows tast + R. Kopier sysdm.cpl SystemProperties ind og tast Enter.

Under Avanceret find "Startup and Recovery" (Min Windows er Engelsk) og slå automatisk start fra hvis den er slået til.
Prøv så igen og fortæl resultatet.
Avatar billede stig-klausen Novice
06. september 2021 - 12:35 #3
Jeg er begyndt at teste hardware .har testet med en anden psu og det hjalp ikke.
Jeg har prøvet at nulstille og geninstallere windows og det gik ikke da den rebooter under installation.tror den eksisterende windows på ssd er gået i udu ved fejlinstallation af windows 10 under nulstilling.
Kan jeg gøre de ting i siger under en usb stick med ny downloaded windows 10 iso ?
Avatar billede f-arn Guru
06. september 2021 - 13:26 #4
La' mig lige forstå dig rigtigt. Kan du slet ikke komme ind i den eksisterende Windows?
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2021 - 13:26 #5
Hvis du allerede har installeret alle Drivers og softwares fra ASUS:
https://rog.asus.com/motherboards/rog-crosshair/rog-crosshair-viii-dark-hero-model/helpdesk_download

Og installeret seneste BIOS fra ASUS:
https://rog.asus.com/motherboards/rog-crosshair/rog-crosshair-viii-dark-hero-model/helpdesk_bios

Så mangler du bare at installere seneste Chipset AM4 drivers fra AMD.
Fordi ASUS Chipset driver version er 2.11.26.106, når det er nyere fra AMD er versionen 3.08.17.735. Prøv dette:
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x570

-Hvis alt andet er opdateret, er det måske fejl med volt på RAM eller andre indstillinger inde i BIOS man skal fokusere på, fordi problemer med tråde om CPU Ryzen 5900x er lang. Måske kan du finde løsningen på REDDIT om Ryzen 5900x.
https://community.amd.com/t5/processors/ryzen-5900x-system-constantly-crashing-restarting-whea-logger-id/td-p/423321/page/11
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2021 - 13:28 #6
Og sørg for at have seneste Windows. Du kan hente seneste værktøj og starte den efter download, og vælg dig til Windows 10 mv. og her skal du blot vælge opgrader Windows.

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede stig-klausen Novice
06. september 2021 - 15:36 #7
Jeg kan ikke komme ind i windows den rebooter så snart jeg skriver kodeord.
Men når jeg starter pc med usb stick med windows 10 home 64 bit rebooter den ikke når den er i denne menu. Først når jeg begynder indstallationen virker den første part indtil den skal ind i windows så reboter den. Og jeg tror den eksisterende windows 10 der er på ssd er gået i udu efter nulstilling og fejl forsøg på ny installation
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2021 - 15:43 #8
Det lyder lidt indviklet med at prøve på at starte nyt installation. Det er nemmere med opgradering end ny installation.

Hvis du skal installere fuld om, skal SSD formateres om først.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2021 - 16:06 #9
Hvis du ved hjælp af installations-medium usb af Windows 10, skal du blot starte den fra USB, og vælge Installer.
Herinde har du mulighed for at slette alt på SSD før du igen fortsætter med installer.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2021 - 16:18 #10
Eks. Starte installation af Windows og slette tidligere WIndows OS:
https://youtu.be/SKbR6XT7fcA

Og det der er nemmere, bare opgradere Windows 10 til seneste ved hjælp af værktøjet, det Engelske ord er 'Media Creation Tool':
https://youtu.be/lI9d0f3s4Yo

-Hvis du har problemer med Windows 10 som du beskrev, er det bedst at slette tidligere Windows først. Så er den første video løsningen.
Avatar billede stig-klausen Novice
06. september 2021 - 17:43 #11
Hej igen
Jeg skiftede min ryzen 5900x til en ryzen 3700x og så virkede pc uden at genstarte af sig selv.
Det er min anden ryzen 5900x der pludselig ikke virker mere.
Tror jeg vil investere i en 3900x eller 3950x og sender min 5900x tilbage til proshop med reklamation . Og sælger så hvis jeg får en ny 5900x.
Mange tak for jeres svar . :-)