Avatar billede ErikHg Ekspert
08. september 2021 - 13:03 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Spammails på mobilen - ingen på pc

Jeg har en Samsung Galaxy XCover 5.
Problemet er at jeg dagligt modtager en masse irriterende spammails på denne, men de samme mails ryger i spammappen på min pc, med Windows 10 og Outlook 2019.
Jeg har YouSee som udbyder, og har sat filtret i indstillinger til således, at mange af disse mail iikke havner i indbakken men i spammappen. Dette fungerer også fint på pc´en, men ikke på mobilen. I spammappen på mobilen er der ingen spammails overhovedet. Det er bare møgirriterende, at man skal dagligt skal overdænges med alt dette skrmmel på mobilen, når det samme skrammel ryger i spammappen på pc´en.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
08. september 2021 - 13:44 #1
Mig bekendt så er det outlook som kører en filtrering når mails hentes.
Har du overvejet at bruge outlook app'en på din mobil, måske det vil hjælpe.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. september 2021 - 14:58 #2
Jeg har taget et udklip fra YouSee. Det fremgår tydeligt at der er 32 spammials som YouSee´s spamfilter har sorteres fra. Det er fra min pc.

  https://ibb.co/cTdVPGM
Avatar billede claes57 Ekspert
08. september 2021 - 15:35 #3
Hvorfor så ikke skifte til outlook på telefonen? Microsoft har en glimrende (reklamebetalt) app til det.
Avatar billede INK Ekspert
08. september 2021 - 15:53 #4
Hvis de 32 spammails, som YouSee har sorteret fra i webmail alligevel kommer over på din telefon, så må det være mailopsætningen. Kører du mail som POP3 eller IMAP?
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. september 2021 - 16:30 #5
#4 Jeg anvender POP3. Jeg har langt over 100 blokerede mails i YouSee filter på pc´en. Der er tale om til tider temmeligt "saftige" mail, fra alle mulige adresser rundt om i verden, men også reklamemails fra firmaer. Disse kan jeg tømme, men når bare de holder sig i spammappen så gør det ikke noget som sådan. Det er alt det skrammel der daglig popper op på telefonen der irriterer. Blandt dette skrammel er de mails der havner i spammppen på min pc.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. september 2021 - 16:34 #6
Tilføjelse: Mobiltelefoner og jeg er ikke så "gode venner". De har en masse funktioner, der for mig at se er helt unødvendige. Jeg synes også at det bliver værre og værre ☹
Avatar billede claes57 Ekspert
08. september 2021 - 16:48 #7
Hvis du nu har brugt imap, så ville dine data på de enkelte enheder automatisk synkroniseres, så spam et sted automatisk er spam på alle enheder.
Og så fatter jeg ikke, at du gider sætte plads af til at gemme spam - slet det dog - du vil jo aldrig gå ind og læse dem, vel?
Du skal KUN holde øje med spam-mappen hvis du venter en vigtig mail fra et firma og den ikke er dukket op i indbakken til forventet tid.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. september 2021 - 17:04 #8
Det sker også nogen gange at der er vigtige mail der nedop havner i spammappen og det kan jo være ret uheldigt.
Spammappen tømmer jeg så godt som hver dag.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. september 2021 - 17:14 #9
ok - men det, du henter på pc med pop3 ligger så ikke på serveren længere, så de samme mails kan du ikke se på telefonen (eller online hos yousee).
Ret nu bare til imap på alle konti og enheder, og dine problemer med spam løser sig fremover.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. september 2021 - 17:30 #10
Det lyder fornuftigt - men jeg har ude i venstre side indbakken med en masse mapper. Disse mapper med indhold [b]skal[/] bevares. Hvis de forsvinder har jeg et seriøst problem. Ja, undskyld, men jeg er som du nok kan regne ud ikke ekspert på dette område, selv om jeg står som "Ekspert" på eksperten. Jeg er tæt på begynderstadiet.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. september 2021 - 18:03 #11
Disse mapper bliver liggende lokalt - men tag en backup bare for at få ro på - lav et nyt 'mappetræ' udenfor yousee i outlook, og kopier (ikke flyt) dem derhen - skulle de så efter skifte til imap mangle i de 'normale' mapper, så kan du kopiere dem ind fra det nye mappetræ.
Det eneste med imap er, at alle dine nuværende og fremtidige mails på yousee (og andre konti) vil kunne ses fra alle enheder. Og så vil det, at du har slettet spam på en automatisk slette på server, og dermed dine andre enheder. Ting, du ikke sletter, kan du så læse på alle enheder.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. september 2021 - 20:01 #12
#11 Det overstiger mine evner må jeg indrømme. Det er pænt af dig at prøve at hjælpe mig, men jeg tror ikke at jeg kan fuldføre det.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. september 2021 - 17:26 #13
Jeg har kontaktet en pc-ekspert der kommer onsdag 15/9. Jeg føler simpelthen at det er for risikabelt at rode med det selv.
Avatar billede supportsiden Professor
10. september 2021 - 00:59 #14
Jeg ved ikke om man kan det på Yousee mail men en metode er at starte med at sende ALT indkommende mail til SPAM mappen og så hvidliste de e-mails og domæner man vil modtage fra. Det kræver noget indledende arbejde.
Jeg vil anbefale at få en anden mailudbyder som har et ordentligt filter men det kræver at du skifter e-mail adresse.
Og så brug IMAP som foreslået
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. september 2021 - 10:30 #15
Filtret virker i og for sig godt nok, idet der ryger en masse mails i spamfiltret, for der l en masse spammails. Der kommer jo heller ingen spammail ind på pc´en men kommer dagligt en masse spammails ind i spambakken. Til gengæld lommer der  rigelige mængder på mobilen.
Mht. at skifte udbyder og dermed mailadresse, kan jeg bare sige at jeg er godt tilfreds med YouSee, og at skulle skifte maildresse, det ønsker jeg ikke. Der skulle kontaktes en masse afsendre fordi, de jo gerne skulle kunne sende mig mails.
Da jeg første gang i 2007 kom på nettet havde jeg en webspeed.dk adresse. I december 2013 skiftede jeg til TDC og fik en mailadresse (den oprindelige adresse kunne ikke flyttes over, selv om det  jo dybest set var samme firma)TDC adressen var xxxxx@pc.dk. I 2017 skiftede jeg tilbage igen til YouSee, da jeg fik et godt tilbud, men betingede mig at mailadressen skulle forblive den samme som hos TDC. Dette accepterede de hos YouSee, og det fugerer fint.
Avatar billede supportsiden Professor
10. september 2021 - 11:54 #16
Ja, spam filter på din Outlook virker - lokalt spamfilder på din PC.
Dit problem er at du ikke får filtreret spam fra INDEN e-mail bliver hentet ned
Med IMAP som e-mail protokol vil du få samme indhold på alle enheder (der er sat op til IMAP)
Du skal ind og konfigurere spamfilteret på Yousee mail sådan at der filtreres INDEN
e-mail bliver hentet ned
Men Yousee er ikke kendt for det bedste spamfilter. Bruger du metoden hvor du først sortlister alt indkommende og så hvidlister dem som du vil acceptere.
Du kommer ikke uden om at der skal gøres noget arbejde nå der ikke er et intilligent spamfilter men under alle omstændigheder slipper man ikke for at tjekke spammappen gennem Yousee's web interface

PS!
Husk at du aldrig må klikke på links i spammail, heller ikke dem der "melder dig ud". Gør du det risikerer du meget nemt at mangedoble antallet af spammail
PPS!
Ser mange af de spmmails ud som om de kommer fra din egen mailadresse ? Så er det fordi at Yousee ikke har implementeret DKIM so beskytter mod det
Avatar billede supportsiden Professor
10. september 2021 - 11:54 #17
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. september 2021 - 12:51 #18
Jeg ved godt hvordan spamfiltret fungerer og dette er også indstillet - det virker på
pc´en. De komme ikke fra min egen adresse. De kommer fra steder hvor jeg har købt varer på internettet, bl.a. computerprogrammer til download, men også andre steder fra. Diverse mails med "saftige" tilbud, bliver dog ofte ikke sorteret fra, men lige så snart der kommer sådanne "tilbud" ind, bliver blokerer jeg dem.
Nu venter jeg bare på at det bliver onsdag, og problemet forhåbentlig bliver løse. Som tidligere beskrevet, er min store skræk, at miste mapperne med mails - dette kan let ske hvis jeg selv begynder at rode for meget. Jeg mener at man skal (er)kende sin egen begrænsning, og ikke begive sig ud i noget som man ikke kan overskue, for resultatet kan blive fatalt.