Avatar billede leahcim Juniormester
10. september 2021 - 13:41 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Lave et billedudsnit på 3'4 cm i Photoshop

Hej :)

Jeg skal lave et fotogalleri og til dette har jeg taget nogle fotos af deltagerne.

Nu skal jeg kun bruge ansigterne og jeg mener der er et værktøj i Photoshop der, uanset hvordan jeg markere, kan lave udsnittet i den størrelse som jeg definerer.

Er der nogen der kan hjælpe mig?

mvh Leahcim
Avatar billede Henrik Hansen Novice
10. september 2021 - 13:54 #1
Når du vælger dit klippe-værktøj (Crop tool), kan du øverst i tool-linien vælge faste enheder (eller faste forhold mellem bredte og højde)
Vælger du "W x H x Resolution" (min PS er på engelsk), kan du indtaste 3,4cm og 3,4cm og 72 px/in i de tre felter. (72 px/in hvis det er til skærm, ellers er 150-300 px/in fint til print)
Vælg derefter området og tryk Return, så bliver dit billede lavet om til denne størrelse. Hvis du laver udsnittet for lille (og billedet er i for lav opløsning), vil Photoshop "forstørre" området, og du vil få et uskarpt billede. Sker dette kan du sætte "resolution" til noget lavere, men så bliver dit print også lidt lavere kvalitet.

Prøv dig frem - det er det vi andre gør ;)
Avatar billede leahcim Juniormester
10. september 2021 - 14:15 #2
Hej Henrik.

Jeg vidste det var ret enkelt, men det er bare så længe siden jeg har været i PS.

Tusinde tak for hjælpen :)

/Leahcim