Avatar billede visto Professor
12. september 2021 - 10:22 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Kan jeg have to Office pakker samtidigt?

På min nye bærbare computer er installeret Microsoft Office 365, som jeg skal betale for, hvis jeg efter prøveperiode vil bruge den. Jeg har imidlertid installations-CD'er og produktnøgler til Office Professional Plus 2013, som jeg er rigeligt tilfreds med og derfor ønsker at bruge.
Kan jeg installere Office 2013, uden at der opstår konflikt i forhold til Office 365?
Alt andet lige vil jeg foretrække ikke at afinstallere Office 365, for det tilfælde at jeg en dag vil sælge computeren.
12. september 2021 - 11:37 #2
Hvis du vil sælge maskinen brugt, bør den re-installeres, og nogle mærkevare maskiner kommer med en restore partition, som kan nulstille den til fabriks indstillinger, inkl. at slette dine data.

Og installerer Windows ikke selv O365, hvis du laver en ny installation?
Avatar billede INK Ekspert
12. september 2021 - 12:31 #3
Som anført bør du afinstallere Office 365 inden du installerer Office 2013.

Windows 365 kan altid installeres igen, hvis man betaler 😂😂.

Enig med rogerrabbit i at man skal geninstallere Windows 10 (med en usb med media creation tool). Den version, der evt. ligger på maskinen i en restore partition, er allerede alt for gammel, og kræver adskillige opdateringer. Hvis man mangler plads, kan restore partitionen med fordel slettes.
Avatar billede falster Ekspert
12. september 2021 - 13:00 #4
Med forbehold for, at jeg har misforstået noget.

Hvis i spm.

På min nye bærbare computer er installeret Microsoft Office 365, som jeg skal betale for, hvis jeg efter prøveperiode vil bruge den

er det, der er adgang til i Menuen start - Apps, er min erfaring, at du blot kan installere en "rigtig" desktop-version uden at tage hensyn til det medleverede.
12. september 2021 - 13:15 #5
@#3.
Ja ulempen ved Restore Partition er at den bruger lidt plads, og hvis man laver en fuld restore går man tilbage til start.

Fordelen ved restore partitionen, er at man kan afinstallere evt. medfølgenden programmer og drivere, og lave en delvis restore.
Og man kan lave en fuld restore og komme tilbage til start.

Det er en smags sag om man vælger det ene eller det andet.
Avatar billede visto Professor
12. september 2021 - 14:04 #6
I linket fra #1 står:
"If you have a Microsoft 365 subscription or non-subscription version such as Office Home and Business 2019, 2016 or 2013, in most cases you can't run these versions together on the same computer.
There is one exception to this: If one of the two products is installed through MSI (which is common for volume licensed products), these two can run side-by-side."

Jeg ved ikke hvad MSI er i praksis, ved derfor ikke om den Office 365, der følger med maskinen (Lenovo) er installeret på den måde.

Ang. nulstilling: Den mulighed forefindes på computeren. Jeg kommer næppe i pladsproblemer, da den bærbare er en reserve, der blot skal kunne det mest nødvendige, hvis den stationære går i stykker. Jeg formoder, at denne nulstilling vil geninstallere Of. 365, så for at undgå problemer, og når jeg alligevel ikke vil bruge Of. 365, ser det for mig ud til, at jeg lige så godt kan afinstallere. Og skulle Of. 365 ikke blive geninstalleret ved nulstilling, har ink jo ret i, at man kan få den ved at betale.

#4
Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår, hvad du skriver. De enkelte Office-programmer fremgår af listen over apps/programmer, som viser sig, når man trykker på Windows-tasten. Office 365 fremgår også 5 gange i 5 forskellige sprogvariationer af programlisten, som man kommer til i kontrolpanelet > Fjern et program. Så jeg ved ikke hvad du mener med "rigtig desktop version". Hvis du mener som modsætning til online-versionerne af Officeprogrammerne, så ser det ud til at være desktop og ikke online, jeg kommer ind på, når jeg vil åbne et program (jeg kommer dog ikke så langt, fordi jeg ikke godkender licensaftalen om at prøve programmerne).
Avatar billede falster Ekspert
12. september 2021 - 15:08 #7
Jeg udtrykte mig måske lidt forkert med "rigtig" desktop-version.

Jeg bruger menuen Start, så jeg kan se forskel på "Apps" og "Programmer".

Hvis du ikke gør sådan, så prøv at højreklikke på f.eks. genvejen til Word.

Og hold musen over "Mere".

Hvis du ikke får punktet "Åbn filplacering", så ligger den Office i "Apps" (i min forklaring).

Hvis du (selv) har installeret (andre) programmer ligger de i mapperne C:\Program Files (x86) eller C:\Program Files. Og du vil få punktet "Åbn filplacering", når du højreklikker på genvejene i menuen start, som omtalt ovenfor.

Håber denne rodede forklaring kan bruges. Hvis Office-genvejene opfører sig som nævnt uden "Åbn filplacering", ville jeg prøve at installere din OPP 2013.
Avatar billede falster Ekspert
12. september 2021 - 15:10 #8
Grunden til, at jeg ser forskel på "Programmer" og "Apps" er at jeg anvender

https://open-shell.github.io/Open-Shell-Menu/
Avatar billede 220661 Ekspert
12. september 2021 - 16:04 #9
Avatar billede 220661 Ekspert
12. september 2021 - 16:05 #10
Avatar billede visto Professor
12. september 2021 - 16:23 #11
#7:
Jeg har bare troet, at "app" var et ord der havde afløst "programmer".

Jeg kan konstatere, at Officeprogrammerne "har" Åbn filplacering under Mere. De enkelte programmer ligger i undermapper til C:\Program Files. De må dermed være det du kalder "rigtige desktopversioner", som dermed skal afinstalleres, før jeg installerer Office 2013.

#9 og #10:
Klar besked om afinstallering og endda med værktøj, der burde gøre det grundigt.

Jeg takker for al hjælp.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. september 2021 - 16:29 #12
#11 Ja jeg bruger altid en tool som producenten har lavet til at fjerne programmer. Har de ikke det, bruger jeg typisk Revo Uninstaller i den frie udgave.