Avatar billede AnitaKnudsen Praktikant
14. september 2021 - 19:49 Der er 4 kommentarer

Mere GB?

Hejsa,
Jeg er helt fremmed i den her computer verden, men det er mine 10 årige til gengæld ikke. De har en acer pc, aspire 5, men de er begyndt, at løbe tør for GB, da de gerne vil spille nogen af de lidt større spil.
Kan man gøre noget, når det er en bærbar - altså udvide GB?
På forhånd tak, hvis du har tid og lyst til at svare:)
Avatar billede Poioc Novice
14. september 2021 - 20:06 #1
Generelt er en bærbars egenskaber ret fastlåste, da komponenterne jo skal passe til computerens case, det er en af de store ulemper ved bærbare. Hvis du ikke vil ud i at købe en ny pc med mere plads, så kunne du evt overveje at investere i en ekstern harddisk og så lægge ting over på den, så den bærbare er dedikeret til at spille på, såfremt den har plads nok til de store spil selvfølgelig.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. september 2021 - 20:30 #2
Er det plads til spil på harddisk, eller hukommelse til cpu eller til grafik, de unge minimennesker mangler? Det er reelt kun harddisk-plads du kan gøre noget ved.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. september 2021 - 20:37 #3
Du kunne jo også Konfigurere din oprydning på Lager!
Sådan rydder du effektivt op!
Tryk på WindowsTasten + i = indstillinger
1.vælg System - 2.vælg Lager -3.vælg slå til
4.kør den nu! 5. slå Lagerassistenten til
6.Vælg hvor ofte? 7. Papirkurv? 8.Mappen overførsler?
9.Hvis mappen Windows old"tidligere version"marker og fjern.
10. Start oprydningen.
Biled vejledning!
https://ibb.co/48p8KBP
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
16. september 2021 - 09:11 #4
Fortæl drengene, at de skal afinstallere de spil de ikke spiller - de kan altid installeres igen, og deres indstillinger og forløb i spillet bliver liggende, hvis de ikke også fjerner dette.
Steam er sikkert et af de programmer de bruger til at købe/installere spil. Steam beholder indstillinger m.m., når spillet afinstalleres. Andre spil-firmaer har også deres egne administration af deres spil, men de apps har også lignende funktion.
Nogle spil (som Call of Duty) indeholder en solo-player-del, og en online-multiplayer-del. Når man er færdigt med solo-delen, kan denne afinstalleres og man sparer derved en del Harddisk plads.

De nye store spil bruger nemt over 50-100GB ved fuld installation, så har deres PC'er kun en 256GB harddisk, løber den nemt tør. Det ser ud til at Acer Aspire 5 kan opgraderes med ny Harddisk (M.2 SSD), men du skal forvente at de er lidt dyre, når du skal over 500GB.
Google / Youtube "pc aspire 5 replace hard drive" for mere information :)