Avatar billede ErikHg Ekspert
24. september 2021 - 21:36 Der er 10 kommentarer og
5 løsninger

Modtager opkald fra Tyskland og Storbritanien

Jeg har i denne uge modtaget tre opkald - et fra Tyskland og to fra Storbritanien. Jeg kan se at opkladene kommer fra disse to lande da der står +49 foran det fra Tyskland og +44 foran de britiske numre.Det første opkald kom mandag 20/9, og kom fra Storbritanien. Jeg gik ind på nettet og søgte på nummeret, og kunne se at det tilhørte en hundekennel. 23/9 kom et opkaldt fra Tyskland som jeg ikke kan finde ud af hvem tilhører. Opringningen i dag 24/9 kan jeg heller ikke finde ud af hvem tilfhører.
Det forekommer mig underligt at der er tale om numre fra de omtalte lande. Det ville være mere forståeligt hvis det kom fra en eller anden bananrepublik.....!
Er der andre der har fået sådanne opkald? Jeg spørger fordi dette ikke er sket tidligere.

Mvh.
ErikH
Avatar billede ebea Ekspert
24. september 2021 - 22:15 #1
Modtager jævnligt opkald fra UK, og fra begyndelsen, opdagede jeg at det var fra Indien at opkaldet kom, og folk som påstod de kom fra Microsoft ..... ja, og så kender du vel selv historien, med at de vil tjekke din maskine o.s.v. Det er velkendt, at de kan få opkaldet til at se ud som det kommer fra et bestemt land, men typisk kommer fra Indien, som er de mest berygtede til at lave disse fake opkald.
Så jeg lader ganske enkelt være med at svare på disse opkald.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. september 2021 - 23:46 #2
Jeg svarede heller ikke.
Jeg så at der stod +44 +49 så der blev ikke svaret. Nu har jeg indstillet telefonen så den viser  "formodet spam". Dette stopper ikke for nye opkald af tvivlsom karakter, men advarer om at der er fup med i spillet.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede claes57 Ekspert
25. september 2021 - 11:05 #3
jeg blokerer nummre, og derefter sletter opkald, så jeg ikke kan komme til at trykke på det ved en fejl. Ofte går det ud på, at de bare vil pirre din nysgerrighed - hvis du når at svare, så er det 'en fejl' fra deres side. Meningen er, at du aktivt skal vælge at ringe tilbage til et overtakseret nummer.
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2021 - 11:07 #4
Ja, det er typisk udenlandsk opkald som er efter at narre ældre.
Det er godt at du observerer "formodet spam" besked på opkaldene. For du kan også indikere dette tilbage ved at markere det som spam eller fup opkald.

Dette stammer nok fra Google Carrier Services som nu er en del af Opkald af Google, appen. De to er nok intregreret i dag, hvis ikke man har dem, kan man installere Google Carrier Services app. Opkald fra Google er normalt medinkluderet når det er Android.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.ims&hl=da_DK&gl=DK

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.dialer&hl=da&gl=DK

---
Hvorimod hvis du vil gerne høre hvad de ofte går efter kan man underholde sig lidt med YouTube video fra folk som går efter fuppere:

Online identitet "Jim Browning" som går efter fuppere:
https://www.youtube.com/c/JimBrowning/featured

"Scammer Payback"
https://www.youtube.com/c/ScammerPayback/featured'

Mark Rober er videnskabelig ingeniør og har hjulpet Jim Browning og Scammer Payback med at finde folkene bag fuppere med at lave en kasse som spreder "sparkles" og dårlig lugt sprayer samtidigt med at optage det og opgive GPS lokationer til politiet.
https://youtu.be/VrKW58MS12g

Og seneste som også er kommet er Kitboga som også går efter fuppere:
https://www.youtube.com/c/KitbogaShow/featured

Hvis du gerne vil underholde dig lidt og se og høre hvordan de narrer tlbage fuppere er du velkommen til at se, jo mere du ser støtter du disse selvstændige folk som går efter fuppere.

God fornøjelse.
Avatar billede Peter Guru
25. september 2021 - 11:59 #5
Opkald fra US, Sverige, Norge og ukendte fra DK. Alle blokeret, men et ukendt nummer kan ikke blokeres, netop fordi det er ukendt. Da disse opkald ebbede ud, blev de til spam i stedet og efter jeg havde opdraget Mailwasher så blev der stille igen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. september 2021 - 12:06 #6
Første gang "løftede jeg røret". Jeg gjorde det bare pr. automatik, men næste gang (opringen fra "Tyskland"), så jeg at der stod +49, og jeg lod den ringe. Det samme gjaldt den tredje opringning. Alle tre numre er blokeret. Efter opringningen fra "Tyskland" aktiverede jeg "formodet spam-funktionen". Fremover forbliver røret på, og mobilen kan ringe til platuglerne ikke gider, fordi de kan høre, at røret ikke bliver taget.
Avatar billede Peter Guru
25. september 2021 - 12:34 #7
En dag bevarede det jeg det ukendte nummer af nysgerrighed. Og en kvindestemme med slavisk accent sagde at hun ikke "var gift og heller ikke havde nogen mand og at vi burde bytte fotos". Jeg er ikke medlem af f.eks. Facebook eller andre "sociale platforme".

Er der ikke nogen der kan lave en app der får det til at lyde som at man smadrer røret på når man afbryder forbindelsen? Det lyder lidt vattet når man "lægger røret på" på en iPhone.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. september 2021 - 13:31 #8
#7 Det ville næsten være bedre med en eller meget kraftig hyletone..... 😉
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. september 2021 - 14:15 #9
#7 Jeg er ligesom du, heller ikke på nogle af de (a)sociale medier) såsom Fjæsbog osv.
Jeg har adskillige gange fået mails med nogle "saftige" tilbud, fra afsendere, hvis adresse oftest ender på ".com". Der er også diverse links, men sådanne mails bliver med det samme slettet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. september 2021 - 14:19 #10
#3 Ja, det kan måske godt pirre ens nysgerrighed, men ind til nu, så har min sunde fornuft været nysgerrigheden overlegen. Men du har helt ret.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. september 2021 - 19:12 #11
Jeg takker for alle kommentarerne👍 Der er jo som sådan ikke nogen egentlig løsning på problemet, men jeg markerer alle kommentarer, untagen mine egen som løsninger😊
Avatar billede kurtba Ekspert
25. september 2021 - 21:37 #12
Jeg har i går og i dag modtaget 4 opkald fra "microsoft". Ud fra stemmerne er det som sædvanlig fra Indien. Undrer mig over at de ikke sætter mig på en blacklist, for de får hver gang en svada om, hvad jeg synes om dem osv. Men så ringer der åbenbart bare en ny.
Men så har jeg fået genopfrisket div. engelske bandeord og særdeles grimme udtryk  om mennesker, som jeg ikke bryder mig om.
Mine opkald kom i øvrigt med +45 foran, så det var jo umiddelbart her fra DK, men de havde ikke helt styr på numrene i DK, for de bestod hvergang af 9 cifre.
Det med at lade som om, at et opkald kommer et helt andet sted fra er lige så let som at klø sig et vist sted.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. september 2021 - 21:55 #13
Ja de bliver ved, men husk også på at der er langt over 1 milliard indere😉
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2021 - 22:06 #14
Hvis man ikke har disse små beskeder på sin smartphone, kan man angive det som spam (fup opkald), eller så er det nok andet smartphone model hvis man ikke kan dette. Men, er kommet til at svare på fup-opkald, kan du sagtens blive ved at snakke Dansk, i stedet for tilpasse sig til Engelsk.
Husk, hvis det ikke er opfordret, kan du sagtens lade være med at svare. Venter du derimod opkald, skal det være op aftalte tidspunkter. Vi kender i forvejen numre som vi selv gemmer og vores families eller venners nummer vil altid præsenteret som du har gemt det, alt andet er bare støj.

Jeg har selv oplevet opkaldene efter jeg åbnede numre i udlandet, på grund af arbejde i udland. Giver dem altid svar hvorfor man ringer til mig uopfordret, og hænger på. Og angive telefon numre til udbyderne om fup-opkald numret.
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2021 - 22:08 #15
op = på 😂