Avatar billede paulnix Mester
02. oktober 2021 - 19:33 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Min pc kan ikke se mit video kamera

Hej .
Jeg har efter en lang pause skulle overføre video fra mit videokamera men så kan min pc ikke finde mit videokamera , jeg har prøvet  med et almindeligt kamera min telefon + usb stik og der er ikke nogle problemer men mit videokamera kan der ikke finde ,er der nogen her der kan komme med nogen hjælp ville jeg blive glad .
Avatar billede kurtba Ekspert
02. oktober 2021 - 23:02 #1
Du fortæller intet om, hvordan du gør. Hvilken pc? Hvilket styresystem? Hvilket kamera? Hvilket program bruger du, når du vil overføre? Hvilke kabelforbindelser bruger du?
Hvis det er et nyere kamera med hukommelseskort, er det nemmeste normalt at tage hukommelseskortet ud af kameraet og så hente det direkte fra kortet ind på pc.en.
Mange pc.er har porte, så man kan sætte hukommelseskortet direkte til og kopiere fra det og ellers kan man for billige penge købe en læserenhed til hukommelseskort.
Avatar billede paulnix Mester
03. oktober 2021 - 10:23 #2
Jeg har en Intel(R) Core(TM) i3-8350K CPU @ 4.00GHz  4.01 GHz med 24GB ram og bundkortet er MSI Z370 PC Pro , grafikkortet er Geforce GTX 1050 Ti og jeg bruger  Windows 10 Home 21H1 . Mit video kamera er et Sony FDR-AX53 jeg overføre video med det med følgene kabel som er et USB kabel og det har hele tiden virket , Jeg har ikke overført noget siden sidste vinter og skulle så igen men desværre kunne det ikke lade sig gøre . Jeg tænker at der må være sket noget i en opdatering ?
Jeg har en ældre kortlæser hvor jeg mangler nogle driver til for at det skal funger .
Jeg bruger Sonys eget program til at overføre på og det har også fungeret fint , men det er når jeg tilslutter med kablet til PC der kommer en lyd men den viser ikke kameraet .
Avatar billede paulnix Mester
03. oktober 2021 - 10:34 #3
Acer Aspire M1641USB Card Reader with USB Port- CR.10400.002 dette er min kortlæser men jeg mangler driver til den ,jeg har prøvet at finde nogle men det er ikke lykkes er der hjælp til dette også ?
Avatar billede INK Ekspert
03. oktober 2021 - 14:38 #4
Du kunne overveje at købe et produkt som dette? Findes fra mange leverandører til rimelige priser. Pas på findes også i en usb 2 udgave. USB3 er nok bedst til store filer.
https://www.elgiganten.dk/product/services-tilbehor/hukommelseskort-usb-stik/hukommelseskortlaser/kortlaser-multikort-usb-30-5-gbps/219100
Avatar billede kurtba Ekspert
03. oktober 2021 - 14:56 #5
Normalt skal der ikke bruges driver til disse kortlæsere, men prøv evt. om denne kan bruges
https://acer.getparts.us/a/acer-aspire-card-reader-driver.html
Jeg har en mistanke om, at det er dine usb porte, som fejler, eftersom det både sker med video og kortlæser.
Prøv at gå i enhedshåndtering og helt nede i bunden finder du dine usb porte.
Åben stien så du kan se dem alle sammen. Højreklik på dem og fjern dem (hvis du har usb mus, skal du være klar til at bruge tastetryk, da de holder op med at virke med det samme). Når du har fjernet alle portene, skal du genstarte computeren.
Så nulstilles alle usb portene og de indlæses automatisk på ny, og hvis der var fejl, så plejer de at være væk nu.
Det er en fejl, som jeg er stødt på mange gange, når jeg har haft pc.er til rep.
Har også oplevet på egne pc.er at en usb port pludselig ikke accepterede f.eks. musen. Så kunne man sætte den i en anden port, og den virkede. Men når man nulstillede portene, kom de alle til at virke igen.
Avatar billede puren Ekspert
03. oktober 2021 - 16:31 #6
prøvet med en anden usbport??
prøvet med et andet kabel??
prøvet med en anden computer??

det cam har WIFI kan man overføre den vej??
Avatar billede paulnix Mester
03. oktober 2021 - 17:51 #7
Hej .
Jeg har prøvet med en anden usb port , det hjalp ikke .
Jeg har prøvet med min  laptop med samme kabel og der virker det fint , men jeg vil helst bruge min stationær pc . Hvis jeg ikke kan få det til at fungere bliver jeg jo nød til at købe en anden kortlæser, men jeg syntes det er mærkeligt at det lige pludselig ikke fungere når det har virket hele tiden.
Avatar billede puren Ekspert
03. oktober 2021 - 18:10 #8
vi har så nu fundet ud af at der er lidt knas med den USB port i computer
hvad sker der når du sætter en USB pen i den kan den bruge den??

hvad med prøve med en linux live ting så man kunne teste at hardware delen uden at windåse kan blande sig for chancen er jo at windows har fucket sig selv op og ikke vil samarbejde med dit cam og lige denne usb-port
Avatar billede paulnix Mester
04. oktober 2021 - 19:35 #9
Hvis du mener at hvis jeg sætter et USB stik i min usb port så køre det bare igennem og det er lige meget hvilken usb port jeg bruger .
Avatar billede kurtba Ekspert
04. oktober 2021 - 21:32 #10
Det kan stadig godt være, at en nulstilling af dine usb porte vil afhjælpe.
Problemet er, at hvis først den får lavet en fejl med en bestemt ting, så husker den fejlen og bliver ved med at fejle, men derfor kan andre ting på samme  port sagtens fungere.
Så jeg vil stadig anbefale dig, at du prøver at nulstille.
Det er fuldstændig uproblematisk at gøre det.
Avatar billede paulnix Mester
05. oktober 2021 - 16:13 #11
Jeg har prøvet at nulstille mine usb porte det giver desværre ikke nogen ændring .
Når jeg går ind i indstillinger og videre til enheder kan jeg se at kameraet er tilsluttet
men det er ikke registret i mit video program , jeg har flere programmer og ingen af dem kan se kameraet .
Avatar billede paulnix Mester
05. oktober 2021 - 16:42 #12
Når jeg går ind i Stifinder og videre til Denne pc kan jeg heller ikke se mit video kamera men hvis jeg tilslutter et almindeligt kamera bliver det straks vist i Denne pc ,
Jeg bruger samme kabel og samme usb port og prøver jeg en anden usb port er det samme resultat , det er kun med et video kamera det ikke fungere ,
Avatar billede kurtba Ekspert
05. oktober 2021 - 19:43 #13
Derved når vi vel næsten frem til, at usb porten på din pc virker som den skal. Porten på dit videokamera virker som den skal (kameraet kan tilsluttes din laptop), og kablet virker som det skal.
Så peger det vel efterhånden på, at det er selve programmet til overførslen, som der fejler.
Nu fremgår det ikke, om det rent faktisk på noget tidspunkt har virket på den stationære. Hvis ikke det er tilfældet, så ville jeg nok prøve, om der er en nyere version til download hos videofirmaet og så installere det.
Ellers ville jeg prøve at afinstallere programmet, rense med ccleaner (rens registreringsdatabasen) genstart pc.en og installer programmet igen, og se om det så virker.
Avatar billede paulnix Mester
06. oktober 2021 - 14:48 #14
Jeg har prøvet at afinstallere programmet  og rense registreringsdata men det hjalp heller ikke . Jeg har altid brugt min stationær pc til at redigere mit video , men det er vel også sådan at computeren skal vise kameraet inde i denne pc ? og det gør den ikke , er det ikke der der er  noget galt?
Avatar billede kurtba Ekspert
07. oktober 2021 - 00:53 #15
Jeg kan desværre ikke sige meget nærmere om det, da det ikke fremgår klart af den manual, som jeg har fundet på nettet.
Men der står noget om, at man også kan tilslutte kameraet via wifi til sin pc, og så ad den vej overføre film og billeder til en pc. Se på side 35 i den danske vejledning i manualet.
https://www.sony.com/electronics/support/res/manuals/4586/45865237M.pdf
Avatar billede paulnix Mester
07. oktober 2021 - 10:12 #16
Jeg siger tak for din indsats på at løse problemet .
Jeg tænker at når det ny Windows 11 kommer at det måske kan gøre noget .
Avatar billede paulnix Mester
07. januar 2023 - 17:24 #17
Hej .
Jeg har nu installeret Windows 11 og fået opdateret alle driver i bios så nu køre det ,
Jeg siget tak for hjælpen til dem der kom med nogle tip .