Avatar billede vbr Seniormester
05. oktober 2021 - 09:48 Der er 19 kommentarer

Laaaangsoooom opstart af MEDION PC

Min kones MEDION pc (købt som ny før 2014) bruger flere minutter til at starte op, men når den først er i gang, så er hastigheden ok.

Problemet optræder også, når den vækkes fra 'slumre'-tilstand.

Der er 540 GB ledig af harddiskens 657 GB (C.drevet)

Men så er der også et D-drev (Recover) på 38 GB, hvor 14,5 er ledig. Det indeholder 3 mapper: DRIVER, RECOVER, TOOLS.

RECOVER-mappen indeholder Kaspersky Internet Security, men det optræder ikke i listen i tilføj/fjern programmer og konflikter vel derfor ikke med STOFA-Safesurf, som vi har via vores internetleverandør?

Kort spurgt, hvordan får jeg min kones PC til at starte mere kvikt op igen, som den har gjort før?

Jeg 'tuner' den af og til med CCleaner, som efter endt rensning melder, at PC'en har det fremragende.
Avatar billede madklub Guru
05. oktober 2021 - 10:09 #1
Du kan gen-installere windows. Hvis det ikke er gjort siden 2014 er det også på tide.
Avatar billede vbr Seniormester
05. oktober 2021 - 10:50 #2
Tak for svaret.

Men jeg ved ikke, hvordan jeg geninstallerer jeg Windows 10?

Så vidt jeg husker, blev Medion-computeren leveret med en tidligere Windows-version installeret, men er siden automatisk opdateret med Windows 10 og de opdateringer at Windows 10.

Og hvordan sikrer jeg programmer og data ved gen-installering af Windows 10?

Eller kan det tænkes, at der automatisk sker en geninstallering af Windows, når Windows 10 om kort tid erstattes af Windows 11?

I øvrigt starter min egen Dell Latitude E5430, der blev opdateret til Windows 10 samtidig med min kones Medion, lynhurtigt op - ligesom den altid har gjort?

Og min pc bliver brugt langt mere intensivt.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2021 - 12:27 #4
Hvis du i søg skriver msconfig og går i tjenester har du så også Kaspersky synlig der sammen med det andet Av program?
Selvom du ikke har Kaspersky i tilføj fjern burde du kunne finde en afinstallation til sen i den mappe den ligger i. Den hedder formodentligt noget med uninstall og er et program.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. oktober 2021 - 12:36 #5
Nu har du ikke angivet Medion modellen - Jeg har sat SSD i nogle ældre Medion med godt resultat - din DELL har SSD - hvilket nok er grund til den starter hurtigere.

Det er ikke sikkert jeres PCer opfylder kravene til Windows 11. Geninstalerer du windows 10 bliver den nok aktiveret uden problemer (hvis den er det nu).
Avatar billede fase Professor
05. oktober 2021 - 14:03 #6
Jeg har som kurt54 skriver "reddet" nogle langsomt startende PC'er ved at skifte harddisken til en SSD. Jeg foreslår som regel en 500GB SSD. Jeg kopierer fra harddisken til den ny SSD med en diskkopiering enhed.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2021 - 14:10 #7
Hvis der skal ssd drev i en pc fra 2014 der aldrig har blevet installeret om siden den var ny så lægger man da vel ikke en "gammel" Windows over??
Avatar billede fase Professor
05. oktober 2021 - 14:30 #8
Selv om det lyder mærkeligt, så virker det faktisk udmærket. Problemet er jo normalt en langsom opstart. Nogle brugere har også programmer, som de er godt kendte med, og derfor ikke ønsker, at der bliver fortaget ændringer på. Det løser jeg så ved at udskifte HD med en SSD. Det giver en hurtigere opstart, og problemet er løst.
Avatar billede vbr Seniormester
05. oktober 2021 - 15:21 #9
Tak for de mange gode råd.

Jeg kom i tanker om, at i gamle dage defragmenterede jeg jævnligt min computer for at holde den kvik.

Det prøvede jeg på min kones pc, og den arbejdede faktisk et par timer, før defragmentereringen var færdig.

Det hjalp betydeligt. Opstarten er ikke hurtig, men tager samme tid hver gang. Før kunne det svinge adskillige minutter.

Jeg har derfor besluttet at løse problemet ved at bede min kone starte dyret 2-3 minutter før hun sætter sig til tastaturet.

Hun bruger kun sin pc til at tjekke mails og google, så pc'en har måske aldrig haft tid til at defragmentere, som jeg kan se den er indstillet til.

Måske skal hun i stedet have en smartere løsning i form af en tablet med trådløst tastatur i julegave.

Men igen - tak for de gode råd.
Avatar billede poko1 Ekspert
05. oktober 2021 - 15:26 #10
Du kunne lave nogle oprydninger og under joblisten begrænse hvilke programmer den åbner under opstarten. Jeg har kun nogle få.
tryk "Ctrl + Alt + Delete," vælg  joblisten Deaktiver ikke nødvendige!
som her!
https://ibb.co/VqLKjCg
Avatar billede vbr Seniormester
05. oktober 2021 - 15:41 #11
Tak for rådet, :-) men det var det første, jeg forsøgte - og det ændrede ikke så meget. Men det synes jeg defragmenteringen gjorde.
Avatar billede poko1 Ekspert
05. oktober 2021 - 15:49 #12
Oprydning.
Vælg indstillinger Tryk på system vælg lager og sæt dine parametre.
Læg mærke til om der er en Windows Old. marker også den så den fjernes.
https://ibb.co/X5pPdfT
Jeg kører stadig med min opgraderede Windows 7 Pro Til Windows10 Pro,
har aldrig været nødt til at gen installere.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2021 - 16:17 #13
Fandt du ud af om du havde 2 aktive antivirus programmer?
Avatar billede vbr Seniormester
06. oktober 2021 - 09:28 #14
Nej, og det kan jeg ikke rigtig gennemskue.

Men hvis pc'en fortsætter med at starte stabilt efter defragmenteringen - om end stadig lidt langsomt - så lever den op til det, den skal. Den fungerer jo fint, når den først er startet.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. oktober 2021 - 10:01 #15
Et forslag mere!
Prøv at Køre denne Windows fejlfinding og Reparation:
Tryk på Windowstasten + X og vælg Windows PowerShell (Admin)
Her Markerer du alle højreklikker, kopierer dem og sætter dem ind

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-Image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2021 - 10:37 #16
Har du tjekket #4 ud?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2021 - 10:39 #17
Så vidt jeg husker har Kaspersky et værktøj til at fjerne det på deres hjemmeside.  Kan se efter det når jeg kommer hjem senere.
Avatar billede vbr Seniormester
12. november 2021 - 10:17 #18
Tak for alle svarene - MEDION'en har nu en fornuftig ikke-irriterende opstartstid. Min kone klager i hvert fald ikke over, at den er længe om at starte.

Forbedringen skyldes vistnok primært, at fordi jeg rettede på indstillingerne, så PC automatisk går i slumretilstand efter 20 minutter og derfor altid er rimelig klar til aktion.

Jeg har i øvrigt læst, at harddisken har bedst af ikke at skulle starte op fra bunden hver gang.

Så en gang imellem - når jeg husker det - genstarter jeg dog hendes computer, så den ikke står og sander til i flere måneder.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2021 - 10:36 #19
Din pc skal jo automatisk når der er opdateringer genstartes. Så man slipper ikke for genstart. PS husk at slumre tilstand bruger strøm. Det gør dvale ikke. Bruges pc hver dag og flere gange hen over dagen har det nok ikke så stor betydning.