Avatar billede kingomand Novice
07. oktober 2021 - 18:03 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

NVME ssd disk

Jeg skal kopiere de data der er på en nvme disk. Hvilket hardware skal jeg  bruge. Findes der et kabinet hvor man montere disken i, evt med usb udgang.
Gode råd bliver taknemligt modtaget.
07. oktober 2021 - 18:47 #1
Du kan få den løsning der passer dig.

Indstikskort.
Ekstern kasse med USB.
En holder så du kan sætte den i som SATA disk.

Du skal sætte dig grundigt ind i hvilken NVMe disk det er.
Er det en NVMe?, eller er det en SATA disk med m.2 slot?
Hvor mange PCIe baner (lanes) har den? 2, 4 eller 8?
Er det PCIe 3.x eller 4.0 (har den 8 lanes er det 4.0)?
Hvis du vælger et indstiks kort, har du så et ledigt slot med baner nok?

Jeg har sat en NVMe i en ældre Workstation med et indstiks kort.
Jeg kan ikke bruge den som boot disk, da BIOS ikke kan se den. Men Windows kan se den, og den virker fint som data disk.
Jeg kan heller ikke udnytte dens fulde hastighed.
Avatar billede kulawig Professor
08. oktober 2021 - 13:18 #2
som #1 skriver .. sæt dig ind i hvad det er for en

pas specielt på hvis det er en Apple... de har lavet nogen der ikke er kompatible med noget som helst 🤢

https://beetstech.com/blog/apple-proprietary-ssd-ultimate-guide-to-specs-and-upgrades
Avatar billede kingomand Novice
16. oktober 2021 - 16:44 #3
Jeg siger tak. Fik købt indstiks kort og tjekket harddisken. Desværre viste det sig at disken var defekt. Jeg kunne tydeligt se disken, men kunne ikke tilgå den. Kunne heller ikke initaliseres og formateres.
16. oktober 2021 - 17:28 #4
Ærgerligt den er i stykker.
Men hvis du skal bruge mere plads, kan du jo købe en NVMe nu, og sætte i din PC.