Avatar billede k_skriver Juniormester
08. oktober 2021 - 14:21 Der er 5 kommentarer

Stoppe program ved intaktivitet (og starte det igen)

Hej

Ideer til hvordan jeg (på en win10-maskine) automatisk kan stoppe et givet program ved 5min intaktivitet på mus/tastatur (og starte det igen, når man begynder at arbejde igen) ?

Det er et softphone/telefon-program, så jeg ikke skal huske at lukke programmet, når jeg er væk fra min plads, og starte det igen, når jeg er tilbage...
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2021 - 19:14 #1
Jeg tror ikke at man kan stoppe programmer uden aktiv deltagelse, men du kan konfigurere Strømstyring om så du kan enten indstille det til slumretilstand eller til dvaletilstand.

Slumretilstand er en strømbesparende tilstand, der ligner at sætte en dvd -film på pause. Alle handlinger på computeren stoppes, eventuelle åbne dokumenter og applikationer lagres i hukommelsen, mens computeren går i en strømløs tilstand. Computeren forbliver teknisk set tændt, men bruger kun lidt strøm. Du kan hurtigt genoptage normal drift med fuld effekt inden for få sekunder. Slumretilstand er stort set det samme som "Standby" -tilstand.

Slumretilstand er nyttig, hvis du vil stoppe med at arbejde i en kort periode. Computeren bruger ikke meget strøm i slumretilstand, men den bruger en del.

Dvaletilstand ligner meget slumretilstand, men i stedet for at gemme dine åbne dokumenter og køre programmer på din RAM, gemmer det dem på din harddisk. Dette gør det muligt for din computer at slukke helt, hvilket betyder, at når din computer er i dvaletilstand, bruger den nul strøm. Når computeren er tændt igen, genoptager den alt, hvor du slap. Det tager bare lidt længere tid at genoptage, end slumretilstand gør (dog med en SSD er forskellen ikke så mærkbar som med traditionelle harddiske).

Brug denne tilstand, hvis du ikke skal bruge din bærbare computer i en længere periode, og du ikke vil lukke dine dokumenter.

Eksempel 1 - Lukke pc'en ned eller sætte den i slumre- eller dvaletilstand
https://alias.live/aUL2iJ

Eksempel 2 - Sådan justeres indstillinger for strømstyring og slumretilstand i Windows
https://alias.live/aUL2iK
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2021 - 19:44 #2
Husk, at yderligere indstille Strømstyring og indstille yderligere ved Avanceret indstilling og derefter yderligere konfigurere "Slumre eller Dvale" indstillinger i minutter.
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2021 - 21:24 #3
https://youtu.be/zkntV40iuL0

Windows 10 Srømstyring og Slumre, Dvale og Startmenu hurtig-knapper

Hurtig forevisning hvordan du kan finde Skærm sluk indstilling og Slumring indstilling, og yderligere for Dvale ved "Flere indstillinger for strømstyring".
Og hurtig knapper ved startmenu for Luk, Slumre og Dvale indstillinger.

https://alias.live/aUL2iK

Eller

https://support.microsoft.com/da-dk/windows/s%C3%A5dan-justeres-indstillinger-for-str%C3%B8mstyring-og-slumretilstand-i-windows-26f623b5-4fcc-4194-863d-b824e5ea7679#Category=Windows_10
Avatar billede Uvanga Ekspert
09. oktober 2021 - 17:37 #4
En anden metode, som ganske vist ikke er automatisk er at taste: Win-tast + L
Det lukker program. Og når du trykker Enter starter program hvor du stoppede.
Denne fremgangsmåde er dog kun optimal hvis du har kode på din PC. Ellers kan alle der taster Enter få adgang til PC.
Avatar billede k_skriver Juniormester
25. november 2023 - 09:05 #5
Win-tast + L låser godt nok pc'en, men telefon-programmet kører stadig videre